Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tidligere statsminister Jens Stoltenberg (Ap) ligger nå an til å få forlenget jobben som NATO-sjef for fjerde gang. Samtidig er det stor usikkerhet om nåværende Ap-leder Jonas Gahr Støre får mer enn en periode som statsminister.

Jeg tror forskjellen i popularitet handler om handlekraft og resultater. Konkurstallene har nå økt med 40 prosent, og er like høye som under finanskrisen i 2009.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

I 2009 ledet Jens Stoltenberg (Ap) en regjering som raskt satte i gang tiltak, og fikk konkurstallene ned. Jeg har ikke sett den samme handlekraften fra Jonas Gahr Støre (Ap) i dagens krisesituasjon.

Selvsagt øker inflasjonen og konkursene når regjeringen sitter stille og ser på at det skjer. I vårmåneden mars har vi hatt strømpriser over 2,5 kroner kWt. Stoltenberg tok grep under finanskrisen i 2009, men hva skal til for at alarmen går hos Statsminister Støre?

Annonse
Annonse

Problemet er at regjeringen ikke har lyttet til bedriftene over tid. Skal vi få kontroll over inflasjonen og rentene ned, må regjeringen raskt kutte i avgifter og sørge for en langt bedre strømstøtte for både folk flest og bedriftene.

FrP har i snart to år har varslet om en krevende situasjon for norske bedrifter som følge av høye strømpriser og økt skattenivå. Dessverre har regjeringen ignorert advarsler fra både folk og næringsliv.

Fremskrittspartiet ønsker en makspris på 50 øre kWt for alle, også bedriftene. Å få ned strømprisene er det viktigste enkelttiltaket for å få ned inflasjonen og hindre ellers lønnsomme bedrifter fra å gå konkurs.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse