Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
25 mai 2023 11:10
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Målt i kroner er kryssingen av Romsdalsfjorden en ekstrem kostnad, men likevel bare en del av et gigantprosjekt med fergefri E39 vest for Langfjella mellom Trondheim og Kristiansand – ca. 100 mil, pluss en kort strekning i Danmark.

Noen vil la enkeltsaker som ny E39 bestemme valg av parti som støttes ved høstens valg, men flertallet vil nok la flere saker avgjøre partivalget. At saken blir sentral er likevel sannsynlig ettersom aktiviteten på sosiale medier og leserbrev er økende – og det er gledelig at langt flere skriver.

Annonse
Annonse

Foruten ekstremt kostbar, er ny E39 også teknisk krevende. Kryssing av Sognefjorden og Sulafjorden (Hafast) som begge har en bredde på ca. 4 km i de aktuelle områdene er eksempel på det. Tross tallrike utfordringer er prosjektet i gang, og mange delprosjekt er utført eller pågår. Kanskje blir ny E39 aldri bygget slik tanken var – og om så skjer, blir det først om mange tiår.

En gjenganger fra tilhengere av Møreaksen er å hevde at politiske parti som støtter Møreaksen fikk drøye 60 % av stemmene, og at det gir politisk flertall. Det er helt korrekt, og slik virker vårt demokrati. Det betyr imidlertid ikke at befolkningen i fylket ønsker Møreaksen fremfor Romsdalsaksen eller fortsatt fergedrift.

Mange målinger er foretatt, og de to mest omfattende har gitt klare svar fra folket i Møre og Romsdal. Målingene ble utført av henholdsvis Sentio i 2019 om oversjøisk vs undersjøisk kryssing og Norstat 2021 der drøye 4.000 fra hele fylket svarte – vektet i forhold til innbyggere i kommunene, kjønn, aldersgrupper osv.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Sentio: Av 1.000 svar ønsket kun 165 undersjøisk løsning – dvs. Møreaksen. Norstat stilte spørsmål om man ønsket Møreaksen, Romsdalsaksen eller fortsatt fergedrift. Møreaksen ble klart sistevalg også her.

Uten en uhildet utredning av Romsdalsaksen blir den aldri realisert. Frykten for en slik utredning fra de som ønsker Møreaksen er forståelig. Politikerne er imidlertid i utakt med folket ifølge samtlige gjennomførte målinger.

For øyfolket vest for Molde er nok fastlandsforbindelsen målet, ikke bo- og arbeidsmarkedet for Molde og Ålesund. Det er også logisk ellers i fylket, for reisetid og reisekostnader mellom 100.000–200.000 årlig for pendling mellom byene skroter det argumentet.

Sist kjente estimat for Møreaksen er drøye 32 mrd. Estimat og entreprenørers priser er imidlertid aldri samkjørt. Ferske prosjekt som i sum minner om Møreaksen – dvs. bru og undersjøisk tunnel, har fått ekstrem kostnadsvekst.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Øyvind Hoksnes · 11 måneder siden
    Uansett så går politiske stemmer foran arrangerte spørreundersøkelser. Sist spørreundersøkelse var det dødt løp.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse