Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
25 mai 2023 11:10
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Målt i kroner er kryssingen av Romsdalsfjorden en ekstrem kostnad, men likevel bare en del av et gigantprosjekt med fergefri E39 vest for Langfjella mellom Trondheim og Kristiansand – ca. 100 mil, pluss en kort strekning i Danmark.

Noen vil la enkeltsaker som ny E39 bestemme valg av parti som støttes ved høstens valg, men flertallet vil nok la flere saker avgjøre partivalget. At saken blir sentral er likevel sannsynlig ettersom aktiviteten på sosiale medier og leserbrev er økende – og det er gledelig at langt flere skriver.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Foruten ekstremt kostbar, er ny E39 også teknisk krevende. Kryssing av Sognefjorden og Sulafjorden (Hafast) som begge har en bredde på ca. 4 km i de aktuelle områdene er eksempel på det. Tross tallrike utfordringer er prosjektet i gang, og mange delprosjekt er utført eller pågår. Kanskje blir ny E39 aldri bygget slik tanken var – og om så skjer, blir det først om mange tiår.

En gjenganger fra tilhengere av Møreaksen er å hevde at politiske parti som støtter Møreaksen fikk drøye 60 % av stemmene, og at det gir politisk flertall. Det er helt korrekt, og slik virker vårt demokrati. Det betyr imidlertid ikke at befolkningen i fylket ønsker Møreaksen fremfor Romsdalsaksen eller fortsatt fergedrift.

Mange målinger er foretatt, og de to mest omfattende har gitt klare svar fra folket i Møre og Romsdal. Målingene ble utført av henholdsvis Sentio i 2019 om oversjøisk vs undersjøisk kryssing og Norstat 2021 der drøye 4.000 fra hele fylket svarte – vektet i forhold til innbyggere i kommunene, kjønn, aldersgrupper osv.

Annonse
Annonse

Sentio: Av 1.000 svar ønsket kun 165 undersjøisk løsning – dvs. Møreaksen. Norstat stilte spørsmål om man ønsket Møreaksen, Romsdalsaksen eller fortsatt fergedrift. Møreaksen ble klart sistevalg også her.

Uten en uhildet utredning av Romsdalsaksen blir den aldri realisert. Frykten for en slik utredning fra de som ønsker Møreaksen er forståelig. Politikerne er imidlertid i utakt med folket ifølge samtlige gjennomførte målinger.

For øyfolket vest for Molde er nok fastlandsforbindelsen målet, ikke bo- og arbeidsmarkedet for Molde og Ålesund. Det er også logisk ellers i fylket, for reisetid og reisekostnader mellom 100.000–200.000 årlig for pendling mellom byene skroter det argumentet.

Sist kjente estimat for Møreaksen er drøye 32 mrd. Estimat og entreprenørers priser er imidlertid aldri samkjørt. Ferske prosjekt som i sum minner om Møreaksen – dvs. bru og undersjøisk tunnel, har fått ekstrem kostnadsvekst.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Øyvind Hoksnes · 1 år siden
    Uansett så går politiske stemmer foran arrangerte spørreundersøkelser. Sist spørreundersøkelse var det dødt løp.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 7 dager siden Anbefales å ta et besøk til Kvernes
Nå forstod jeg hvorfor det kalles stavkirke!
@Terje SundsbøPunk 1 og 2. Premissene i påstanden er ufullstendig. Vart spørsmålet komplettert med kostnaden for kvar passering målt opp mot ...
@Geir Ole SætremyrHvorfor svarer du ikke på de spørsmålene du får? Det du kaller en ytring fra Rasmus Rasmussen, er en liste ...
@Terje SundsbøEg peika på at Trude Brosvik sa meir. Ja  ho ville ha rassikring av Tokagjelet også. Så det er korrekt. ...
@Terje SundsbøHar du lest protokollen frå Fylkestinget der dei behandla RTP?
@Geir Ole SætremyrVestland fylkeskommune prioriterer ikke rassikring av turistveier og vedlikehold av veiene mellom fergeleiene framfor fastlandssamband til egne innbyggere. De skal ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse