Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Grunnrenteskatt på havbruk er rettferdig og nødvendig. Høyre er uansvarlig når de setter seg på gangen.

Havbruk er en svært viktig næring for Norge. Den skaper arbeidsplasser, inntekter og aktivitet langs kysten. Arbeiderpartiet er grunnleggende opptatt av at næringa skal ha gode vilkår for å vokse videre. Når vi nå vedtar grunnrenteskatt på havbruk så bygger vi på en lang norsk tradisjon. Med dette slår vi fast at verdier skapt av fellesskapets ressurser fortsatt skal komme fellesskapet til gode.

Annonse
Annonse

De siste månedene har det gått en frisk debatt om innretning og prosentsatsen på skatten. Noen ville ha høyere sats, andre ville ha lavere sats. Det er en helt legitim debatt. Arbeiderpartiet og Senterpartiet har nå lykkes – sammen med Venstre og Pasientfokus – å lande et balansert kompromiss som skaper forutsigbarhet for næringa. Et kompromiss er vel som vakrest når ingen har fått fullt gjennomslag for sitt syn.

Det partiet som i alle fall ikke kan beskyldes for å ha bidratt til forutsigbarhet for næringa, er Høyre. Høyre har det siste halvåret gjentatt på inn- og utpust at de vil ha «mer kunnskap». Tilsynelatende har Høyre ønsket mer kunnskap om andre modeller for beskatning av havbruksnæringa.

Men logikken deres brister all den tid vi har kunnskapen. Og vi har utredningene. Det er rett og slett en finurlig kommunikasjon Høyre har lagt opp til; de satt selv ned Havbruksskatteutvalget som utredet grunnrenteskatt på havbruk, og som anbefalte den modellen regjeringen la frem, og som nå er vedtatt. Og de satt selv ned Skatteutvalget som også anbefalte den modellen Stortinget nå har vedtatt.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Høyre manglet ikke kunnskap – de manglet politisk mot til å innføre grunnrente på havbruk. Høyre – som til vanlig tilstreber å være ansvarlige – har i denne saken vært uansvarlig.

Grunnrenteskatt på havbruk er en rettferdig, overskuddsbasert skatt som tar hensyn til om det går godt eller ei i næringa. Vi innfører ikke skatter og avgifter i Norge fordi det er en morsom øvelse. Vi gjør det for å finansiere velferden vår. Vi gjør det for å hegne om kjerneoppgaver som helse, skole og eldreomsorg. For å ha råd til å plukke opp regninga for at folk skal leve trygge liv i Norge, med et solid sikkerhetsnett.

Det er gledelig at det er bred tilslutning til prinsippet om grunnrente – selv blant de fleste av partiene som var uenige om nivået på prosentsatsen. Høyre står på sin side utenfor. Noen bør spørre Høyre hvordan de skal finne penger til de store oppgavene vi har foran oss.

Politikere som er opptatt av å tilby innbyggerne velferd av god kvalitet, må også være opptatt av å sikre statens inntektsgrunnlag. Her har Arbeiderpartiet gang på gang tatt et ansvar som Høyre har løpt ifra.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse