Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Lise Åserud / NTB
Foto: Lise Åserud / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Om landet Norge var en bedrift, ville den fått høyeste score blant verdens investorer. Med verdens største statlige fond på over 15 000 milliarder kroner. Ingen utenlandsgjeld, enorme inntekter fra olje og gass, samt et overskudd på statsbudsjettet i verdensklasse.

Realiteten er at tilliten til staten Norge er på lavmål. Grundere og investorer rømmer landet. Utenlandske investorer ser på Norge som et politisk ustabilt land. Det gjenspeiler en historisk lav kronekurs. Inflasjonen er ute av kontroll, og alt staten bidrar med er skatteøkninger.

Annonse
Annonse

Innbyggerne merker presset av økte priser på matvarer, strøm og drivstoff. Lønnsoppgjøret forsvant etter en kort stund, og renta stiger og stiger.

US dollar har doblet seg på 10 år. Euroen bikket over 12 kroner, og 100 danske kroner koster nå 160 norske kroner. Mange kan se langt etter en utenlandsferie i år.

Annonse
Annonse

Hvordan kan et økonomisk velfungerende land ha stelt seg slik. Vi har en regjering som lar alt skure å gå uten å ta grep. Sitter rolig i båten og håper alt går over av seg selv. Akkurat som strutsen som stikker hode ned i sanden.

Om en kutter momsen på mat, kutter i drivstoffavgiftene og legger opp til at ingen skal betale mer enn 50 øre kWh for strømmen vil det hjelpe stort for mange. Prisene har økt voldsomt, og folk mister kjøpekraften. I fjor ble den redusert med cirka 20.000 kroner for en vanlig familie, og tross et godt lønnsoppgjør blir prisstigningen stor også i år.

Vi skulle hatt oppløsningsrett slik som andre demokratiske land, som våre naboer Sverige og Danmark. Da kan regjeringen selv, eller om presset er sterkt nok, skrive ut nyvalg.

«En politisk leder må hele tiden se seg tilbake, for å se om folk fremdeles er der. Hvis de ikke er der, er han ikke lenger en politisk leder» Bernhard M. Baruck.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse