Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
03 juli 2023 11:47
Del på Facebook
Romsdalsaksen med sine flytebruer kan bygges raskere, skriver Paul Andreas Hofseth. Illustrasjon: Romsdalsaksen AS
Romsdalsaksen med sine flytebruer kan bygges raskere, skriver Paul Andreas Hofseth. Illustrasjon: Romsdalsaksen AS
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Folk flest går grundig til verks når de får behov for mindre investeringer som ny vaskemaskin, TV – og større prosjekt som kjøkken, bad, eller ny bil. Undersøkelser og grundige sammenligninger for kvalitet, løsninger og pris er en selvfølge, for det gjelder egne valg og penger.

Politikere skal forvalte fellesskapets penger, og har fått denne tilliten gjennom valg. Makten de får medfører også plikter, og de skal forvalte pengebruken som om pengene er deres egne. Politkerne er imidlertid ikke de eneste som i ulik grad forvalter fellesskapets midler, og Statens vegvesen er et av flere eksempel på det.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det er enkelt for vi som ikke har makten og ansvaret å kritisere politikernes og andres pengebruk. Folket har imidlertid også et moralsk ansvar å varsle når prestisje, uærlighet eller andre årsaker tilsier at forvaltningen er på ville veier. Da må de største prosjektene få oppmerksomheten grunnet konsekvensene de kan medføre.

I fylket er fast forbindelse over Halsafjorden, Romsdalsfjorden og Storfjorden knyttet til ny E39 i særklasse de største prosjektene – der kortest, flatest og billigst veg er stikkordene. Differansene mellom ytterpunktene er ca. 6 mil og mange titalls milliarder kostnadsmessig.

Byggetiden for den undersjøiske tunnelen til Møreaksen blir langvarig. Trolig 5–10 år. Romsdalsaksen er ikke uhildet utredet, og årsaken kan være stor frykt for at utredningen vil peke på en bedre løsning. Romsdalsaksen med sine flytebruer kan bygges raskere, og trolig betydelig billigere.

Annonse
Annonse

Kommunene har også store prosjekt, og kloakkrenseanlegget som Sula og Ålesund har planlagt er er godt eksempel. Kostnadsestimatene er 10 doblet siden 2016, og hovedårsaken er en gedigen fjellhall og et rådyrt overføringsnett for kloakken.

Potensialet for spart tid og kostnader er stort for kloakkrenseanlegget, ettersom verken fjellhallen eller det ekstreme overføringsnettet behøves ved sekundær rensing når den kan foregå i bygg nærmest vegg i vegg med eksisterende anlegg. Ivar Østrem har i leserbrev utfordret navngitte politikere i Ålesund til en kort studiereise – til Molde sin nye løsning! De bør ta turen uten frykt og fordommer.

Kostnadene vekker oppsikt, og mange undres over den manglende viljen til å undersøke alternative løsninger som kan være både bedre, langt raskere å bygge, og veldig mye billigere.

Politikerne må ta tømmene fra konsulentselskap som tjener på at prosjekt som renseanlegget eser ut, og de smarte som har styrt spakene for Møreaksen.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøKom med skisse til gjennomføring av fergeavløysingsprosjekt, som sjølstendig prosjekt.Møreaksen er lagt I sarkofag.Slik du framstiller saka så er det ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrDu avslører at det på de mest trafikkerte dagene så er veien stengt 90% av tiden. Ta hensyn til hele ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøDer er 30 avganger I kvar retning på kvardagar, 2 pr time. Meiner du at Staten får Tautratunellen på kjøpet dersom ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Anne Mari SandshamnFlott at du synes at Gossen og Otrøya må få fastlandsforbindelse. Men når Otrøya blir fergefri er det svært billig ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Geir Ole SætremyrOtrøya og Gossen har fergestengt vei lagt over 85% av tiden - det øker ikke frekvensen at fergen ikke er ...
Anne Mari Sandshamn 18 timer siden Østlandet får for mye av samferdselsmidlene
@Terje SundsbøAt det vil bli videre planlegging av Kjerringsunder og fastlandsforbindelse er - uavhenging av MA :) Og det er vel ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse