Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
03 juli 2023 11:47
Del på Facebook
Romsdalsaksen med sine flytebruer kan bygges raskere, skriver Paul Andreas Hofseth. Illustrasjon: Romsdalsaksen AS
Romsdalsaksen med sine flytebruer kan bygges raskere, skriver Paul Andreas Hofseth. Illustrasjon: Romsdalsaksen AS
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Folk flest går grundig til verks når de får behov for mindre investeringer som ny vaskemaskin, TV – og større prosjekt som kjøkken, bad, eller ny bil. Undersøkelser og grundige sammenligninger for kvalitet, løsninger og pris er en selvfølge, for det gjelder egne valg og penger.

Politikere skal forvalte fellesskapets penger, og har fått denne tilliten gjennom valg. Makten de får medfører også plikter, og de skal forvalte pengebruken som om pengene er deres egne. Politkerne er imidlertid ikke de eneste som i ulik grad forvalter fellesskapets midler, og Statens vegvesen er et av flere eksempel på det.

Annonse
Annonse

Det er enkelt for vi som ikke har makten og ansvaret å kritisere politikernes og andres pengebruk. Folket har imidlertid også et moralsk ansvar å varsle når prestisje, uærlighet eller andre årsaker tilsier at forvaltningen er på ville veier. Da må de største prosjektene få oppmerksomheten grunnet konsekvensene de kan medføre.

I fylket er fast forbindelse over Halsafjorden, Romsdalsfjorden og Storfjorden knyttet til ny E39 i særklasse de største prosjektene – der kortest, flatest og billigst veg er stikkordene. Differansene mellom ytterpunktene er ca. 6 mil og mange titalls milliarder kostnadsmessig.

Byggetiden for den undersjøiske tunnelen til Møreaksen blir langvarig. Trolig 5–10 år. Romsdalsaksen er ikke uhildet utredet, og årsaken kan være stor frykt for at utredningen vil peke på en bedre løsning. Romsdalsaksen med sine flytebruer kan bygges raskere, og trolig betydelig billigere.

Annonse
Annonse

Kommunene har også store prosjekt, og kloakkrenseanlegget som Sula og Ålesund har planlagt er er godt eksempel. Kostnadsestimatene er 10 doblet siden 2016, og hovedårsaken er en gedigen fjellhall og et rådyrt overføringsnett for kloakken.

Potensialet for spart tid og kostnader er stort for kloakkrenseanlegget, ettersom verken fjellhallen eller det ekstreme overføringsnettet behøves ved sekundær rensing når den kan foregå i bygg nærmest vegg i vegg med eksisterende anlegg. Ivar Østrem har i leserbrev utfordret navngitte politikere i Ålesund til en kort studiereise – til Molde sin nye løsning! De bør ta turen uten frykt og fordommer.

Kostnadene vekker oppsikt, og mange undres over den manglende viljen til å undersøke alternative løsninger som kan være både bedre, langt raskere å bygge, og veldig mye billigere.

Politikerne må ta tømmene fra konsulentselskap som tjener på at prosjekt som renseanlegget eser ut, og de smarte som har styrt spakene for Møreaksen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse