Folk flest går grundig til verks når de får behov for mindre investeringer som ny vaskemaskin, TV – og større prosjekt som kjøkken, bad, eller ny bil. Undersøkelser og grundige sammenligninger for kvalitet, løsninger og pris er en selvfølge, for det gjelder egne valg og penger.
Politikere skal forvalte fellesskapets penger, og har fått denne tilliten gjennom valg. Makten de får medfører også plikter, og de skal forvalte pengebruken som om pengene er deres egne. Politkerne er imidlertid ikke de eneste som i ulik grad forvalter fellesskapets midler, og Statens vegvesen er et av flere eksempel på det.
Det er enkelt for vi som ikke har makten og ansvaret å kritisere politikernes og andres pengebruk. Folket har imidlertid også et moralsk ansvar å varsle når prestisje, uærlighet eller andre årsaker tilsier at forvaltningen er på ville veier. Da må de største prosjektene få oppmerksomheten grunnet konsekvensene de kan medføre.
I fylket er fast forbindelse over Halsafjorden, Romsdalsfjorden og Storfjorden knyttet til ny E39 i særklasse de største prosjektene – der kortest, flatest og billigst veg er stikkordene. Differansene mellom ytterpunktene er ca. 6 mil og mange titalls milliarder kostnadsmessig.
Byggetiden for den undersjøiske tunnelen til Møreaksen blir langvarig. Trolig 5–10 år. Romsdalsaksen er ikke uhildet utredet, og årsaken kan være stor frykt for at utredningen vil peke på en bedre løsning. Romsdalsaksen med sine flytebruer kan bygges raskere, og trolig betydelig billigere.
Kommunene har også store prosjekt, og kloakkrenseanlegget som Sula og Ålesund har planlagt er er godt eksempel. Kostnadsestimatene er 10 doblet siden 2016, og hovedårsaken er en gedigen fjellhall og et rådyrt overføringsnett for kloakken.
Potensialet for spart tid og kostnader er stort for kloakkrenseanlegget, ettersom verken fjellhallen eller det ekstreme overføringsnettet behøves ved sekundær rensing når den kan foregå i bygg nærmest vegg i vegg med eksisterende anlegg. Ivar Østrem har i leserbrev utfordret navngitte politikere i Ålesund til en kort studiereise – til Molde sin nye løsning! De bør ta turen uten frykt og fordommer.
Kostnadene vekker oppsikt, og mange undres over den manglende viljen til å undersøke alternative løsninger som kan være både bedre, langt raskere å bygge, og veldig mye billigere.
Politikerne må ta tømmene fra konsulentselskap som tjener på at prosjekt som renseanlegget eser ut, og de smarte som har styrt spakene for Møreaksen.