Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Aure Høyre og Heim Høyre
Ytring
18 juli 2023 08:44
Del på Facebook
Fra venstre: Ordførerkandidatene Henning Torset for Aure Høyre og Even Hendseth fra Heim Høyre, her på Brekka ved kommune- og fylkesgrensen mellom Aure og Heim. Foto: Aure Høyre
Fra venstre: Ordførerkandidatene Henning Torset for Aure Høyre og Even Hendseth fra Heim Høyre, her på Brekka ved kommune- og fylkesgrensen mellom Aure og Heim. Foto: Aure Høyre
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det er ikke lange kjøreturen som skal til før en registrerer at det sårt trengs vedlikehold på våre fylkesveier. Det ser ut som om etterslepet på asfaltering bare blir større og større.

Faktisk så er vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene i Møre og Romsdal på svimlende 7,3 milliarder. Tilsvarende for Trøndelag er etterslepet på 5,4 milliarder. Veiene går i oppløsning, veikantene smuldrer opp og kjørebanene har dype spor eller masse huller. Enkelte plasser er det et lappeteppe med dårlige skjøter som fungerer som fartsdumper. Satsningen på fylkesveier må styrkes gjennom bevilgning av mer midler til veivedlikehold i fylket. En kan ikke springe rundt å gjøre enkelte tjenester gratis før en har økonomi til å håndtere alle oppgavene som fylkeskommunen har.

Annonse
Annonse

Det er rimelig å anta at dårlig dekke på veiene også påvirker trafikksikkerheten. Eksempelvis fører mye vann i spor og huller lettere til vannplaning. I tillegg blir vintervedlikeholdet vanskeligere når underlaget er så ujevnt at plogen ikke får fjernet all snø og slaps. Bilene må tåle mer slag og rystelser som går utover hjul og oppheng. Nedbremsinger og skarp manøvrering for å unngå huller sliter ekstra med dekk, og skaper høyere forbruk av drivstoff, noe som ikke er bra hverken for kjøretøy eller miljøet. Sistnevnte kan også skape farlige situasjoner.

De som bor her, får dårligere kvalitet i sin hverdag om en tenker på de nær 170 som pendler til og fra jobb eller de som deltar på ulike kultur- og fritidsaktiviteter i våre kommuner. Reisende og pasienter får også dårligere komfort på buss, taxi eller på båren i en ambulanse når disse hopper og rister seg frem langs veiene. Alle som eier en bil, må betale trafikksikkerhetsavgift til staten via forsikringen på bilen. For en vanlig bil er denne avgiften på rundt 3058 kroner i året. Hva får vi igjen for denne avgiften?

Annonse
Annonse

Skal vi oppgradere strekningen fra Aure via Brekka til Kyrksæterøra og videre frem til E39 må vi legge omtrent 61 millioner på bordet. Velger en de verste partiene som kanskje utgjør 50 % av totallengden og fordeler dette på 3 år blir summen 10 millioner hvert år. Vi kommer til å utfordre våre 2 fylkeskommuner på å prioritere asfaltering på denne aktuelle strekningen, samt de andre fylkesveiene i våre kommuner som også så sårt trenger vedlikehold. Fylkesveiene i Aure og Heim er viktige veiakser for våre bedrifter og innbyggere med tanke på varetransport og reiser inn og ut av våre kommuner. FV680 er også et godt alternativ til E39, om denne skulle være stengt.

Høyre vil ha bedre fylkesveier. Stem Høyre ved årets valg om du også ønsker det samme.


Av:
Even Hendseth, ordførerkandidat Heim Høyre
Henning Torset, ordførerkandidat Aure Høyre

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 9 måneder siden
    Trist med dårlig vedlikeholdte veier. Enda verre er det med veier som hovedsakelig er stengt – slik som når ferge er en del av veien.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse