Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Aure Høyre og Heim Høyre
Ytring
18 juli 2023 08:44
Del på Facebook
Fra venstre: Ordførerkandidatene Henning Torset for Aure Høyre og Even Hendseth fra Heim Høyre, her på Brekka ved kommune- og fylkesgrensen mellom Aure og Heim. Foto: Aure Høyre
Fra venstre: Ordførerkandidatene Henning Torset for Aure Høyre og Even Hendseth fra Heim Høyre, her på Brekka ved kommune- og fylkesgrensen mellom Aure og Heim. Foto: Aure Høyre
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det er ikke lange kjøreturen som skal til før en registrerer at det sårt trengs vedlikehold på våre fylkesveier. Det ser ut som om etterslepet på asfaltering bare blir større og større.

Faktisk så er vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene i Møre og Romsdal på svimlende 7,3 milliarder. Tilsvarende for Trøndelag er etterslepet på 5,4 milliarder. Veiene går i oppløsning, veikantene smuldrer opp og kjørebanene har dype spor eller masse huller. Enkelte plasser er det et lappeteppe med dårlige skjøter som fungerer som fartsdumper. Satsningen på fylkesveier må styrkes gjennom bevilgning av mer midler til veivedlikehold i fylket. En kan ikke springe rundt å gjøre enkelte tjenester gratis før en har økonomi til å håndtere alle oppgavene som fylkeskommunen har.

Annonse
Annonse

Det er rimelig å anta at dårlig dekke på veiene også påvirker trafikksikkerheten. Eksempelvis fører mye vann i spor og huller lettere til vannplaning. I tillegg blir vintervedlikeholdet vanskeligere når underlaget er så ujevnt at plogen ikke får fjernet all snø og slaps. Bilene må tåle mer slag og rystelser som går utover hjul og oppheng. Nedbremsinger og skarp manøvrering for å unngå huller sliter ekstra med dekk, og skaper høyere forbruk av drivstoff, noe som ikke er bra hverken for kjøretøy eller miljøet. Sistnevnte kan også skape farlige situasjoner.

De som bor her, får dårligere kvalitet i sin hverdag om en tenker på de nær 170 som pendler til og fra jobb eller de som deltar på ulike kultur- og fritidsaktiviteter i våre kommuner. Reisende og pasienter får også dårligere komfort på buss, taxi eller på båren i en ambulanse når disse hopper og rister seg frem langs veiene. Alle som eier en bil, må betale trafikksikkerhetsavgift til staten via forsikringen på bilen. For en vanlig bil er denne avgiften på rundt 3058 kroner i året. Hva får vi igjen for denne avgiften?

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Skal vi oppgradere strekningen fra Aure via Brekka til Kyrksæterøra og videre frem til E39 må vi legge omtrent 61 millioner på bordet. Velger en de verste partiene som kanskje utgjør 50 % av totallengden og fordeler dette på 3 år blir summen 10 millioner hvert år. Vi kommer til å utfordre våre 2 fylkeskommuner på å prioritere asfaltering på denne aktuelle strekningen, samt de andre fylkesveiene i våre kommuner som også så sårt trenger vedlikehold. Fylkesveiene i Aure og Heim er viktige veiakser for våre bedrifter og innbyggere med tanke på varetransport og reiser inn og ut av våre kommuner. FV680 er også et godt alternativ til E39, om denne skulle være stengt.

Høyre vil ha bedre fylkesveier. Stem Høyre ved årets valg om du også ønsker det samme.


Av:
Even Hendseth, ordførerkandidat Heim Høyre
Henning Torset, ordførerkandidat Aure Høyre

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 7 måneder siden
    Trist med dårlig vedlikeholdte veier. Enda verre er det med veier som hovedsakelig er stengt – slik som når ferge er en del av veien.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøTallmaterialet viser enkelt og greitt, kaste gode kroner etter dårlige.Du kan også ta med Senterpartiet i denne form for unnamanøver. ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrFor det første: Siden investeringsmidler er den knappe faktoren, må en ta hensyn til både netto samfunnsnytte og investeringskostnadene, dvs. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøVi kan godt bruke samfunnsnytte pr investert kron, men bare i kombinasjon med samfunnsnytte i kroner. Det er trass alt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrNår investeringsmidler er den knappe faktoren, så må en foreta rangering pr. knapp faktor. Eksempelvis netto samfunnsnytte pr. investert krone. ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg veit ikkje kva gjenståande spørsmål du ikkje har fått svar på.Dersom det gjel sparte CO2 utslepp frå ferga til ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøKva er feil I mi analyse?Eg har dokumentert det KS2 rapporten sei om namfunnsnytten er i kroner. KS2 snakkar ikkje ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse