Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Kristin Sørheim, Senterpartiet
Ytring
18 juli 2023 08:11
Del på Facebook
Møringen i rute fra Sandvika, Aure mot Edøya på Smøla. Foto: Terje Holm
Møringen i rute fra Sandvika, Aure mot Edøya på Smøla. Foto: Terje Holm
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Gratis ferje til mindre lokalsamfunn og øyer og halvert ferjetakst for alle andre samband er av dei største politiske gjennomslaga for oss i Senterpartiet og for kystbefolkninga på mange ti-år. Endeleg har vi fått aksept for at ferja er ein del av vegen.

Bilbrukarar betaler vegavgift og av og til bompengar når det skal byggast ny veg. Ferjebrukarane har i tillegg til vegavgifta og bompengar på veg på fastlandet betalt skyhøge bompengar for «vegen» til øya eller over fjorden. Slik ville det blitt i framtida også om ikkje AP/SP-regjeringa hadde gjort dette grepet. «Du lyt lite på mannen, ikkje på orda hans», skreiv Olav Duun. Her har SP og AP levert.

Annonse
Annonse

Det betyr sparte kostnader på 15 mill./år til og frå Midsund, 23 mill./år til og frå Aukra, 11 mill./år til og frå Smøla, 2 mill./år til og frå Kvamsøya-Sandsøya-Voksa og 2 mill./år i Hjørundfjorden. I tillegg er det sparte kostnader på opp mot 100 mill./år for dei andre sambanda. Dette er tala for 2021-trafikken og i 2021-kroner, så i 2023 er beløpa større, og vil vekse framover. Staten betaler dermed rundt 150 mill.kr/år (2021-kr) for ein direkte kostnadsreduksjon for folk flest, for pendlarar, næringstransport og tenestetransport i Møre og Romsdal.

I tillegg har Stortinget innført grunnrenteskatt på havbruk, som kjem kommunar og fylke langs kysten til gode. Innretninga på grunnrenteskatten bør no vere god nok også for næringa. Senterpartiet meiner det er rett å bruke av denne grunnrenteskatten for å oppretthalde ferjetilbodet i fylket vårt og halde takstane nede på det nivået Stortinget og regjeringa har bestemt og kompenserer oss for. Vi meiner dette er god fordelingspolitikk og god distriktspolitikk.

Annonse
Annonse

Det er heilt greitt for oss at Høgre vil gå til val på at øysamfunna og småsamfunna skal betale for ferja igjen og at grunnrenteskatten skal bort. Det blir ikkje betre ferjetilbod av den grunn, men staten sparer pengar, havbruksnæringa betaler mindre skatt og fylkeskommunale tenester får trongare vilkår. Høgre og Senterpartiet har ulik distrikts- og fordelingspolitikk, og så får veljarane seie sitt.

Vår kampsak frå SP i Møre og Romsdal når det gjeld skatt, er å fjerne formuesskatten på arbeidande kapital slik at norske og utanlandske selskap blir behandla likt og at investeringar i ny næringsverksemd ikkje blir skattlagt som i dag. Der kan kanskje Høgre og SP finne i lag. Nokre mindre forbetringar vart gjennomført under Solbergregjeringa, men både AP/SP og H må sjå at det trengst meir radikale grep her.


Av: Kristin Sørheim, Senterpartiet

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 9 måneder siden
    Det hjelper lite med gratis ferge når den ikke går. Brukerne har faktisk sagt seg villig til å betale for å bedre fergetilbudet.

    Det er også mager trøst at ferge er en del av veien – fergen medfører jo at veien er stengt kanskje mer enn 90% av tiden. Ikke mye å juble for.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 9 måneder siden
      @Terje Sundsbø Å jo DET er det mye å juble for, mindre traffikk døgnet rundt, tryggere for skolebarn å ferdes langs veiene, mindre "urbanisering", og ikke minst, mindre kriminalitet og narkotika!  Alle viktigere grunner for å beholde ferge! 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 9 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Jeg har ikke sett mye av denne jubelen ute på Harøya. De synes tvert imot å være svært glade for en fergefri vei. Man trenger ikke ferge for å oppnå de effektene du nevner. Det er nok å stenge vegen etter gammel fergerute. Hvor mange ønsker det, tror du?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 9 måneder siden
      @Terje Sundsbø Bor du her ute? Ikke det? Nei , da vet du heller ikke hva folket snakker om til daglig... Slett ikke alle er begeistret for Nordøyvegen! Jeg vet, for jeg bor her,og snakekr med folk her hver dag.. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 9 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Jeg har ulike bekjente, som igjen har bekjente… Jeg behøver ikke bo på Harøya for å få litt innsikt i hva stemningen der er. 
      Nå viser vel trafikkdata at det er langt flere som reiser når veien nå er blitt fergefri, enn antallet som tidligere reiste med ferge. Det sier det meste. 

      Les hva fergeavløsningsprosjekter betyr i praksis: : https://www.smp.no/reportasje/i/LlQxeQ/slik-gjekk-det-med-dei-store-vegprosjekta.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 9 måneder siden
      @Terje Sundsbø Ja, masse nysjerrige turister! Det er svaret på økt trafikk! Skill klinten fra hveten, ikke glemm det!  Du vet, her ute er folkeantallet og antall biler eksakt som før... Og med det su sier om at du har litt innsikt fordi du kjenner noen som kjenner noen som kjenner noen, vet du mer enn meg som bor her? Det var et flatt og tomt argument - selv fra deg..   BO her du, før du begynner å uttale deg så skråsikkert! 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse