Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Stig Anders Ohrvik, Nordmørslista
Ytring
04 august 2023 18:36
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Frode Sandøy i Kristiansund Frp spør i kommentarfeltet i TK hva Nordmørslista tenker å følge opp angående ReMidt.

I mitt forrige innlegg om ReMidt viste jeg til tidligere artikler og innlegg i Tidens Krav der noen av utfordringene blir gjengitt. I tillegg til tidligere medieomtale har saken vært behandlet både i bystyret og i hovedutvalg for miljø, samferdsel og tekniske tjenester, men jeg ser at jeg godt kunne gjentatt noen av de største utfordringene helt konkret i innlegget mitt.

Det vil føre for langt å gjengi alle punktene som ble tatt opp i bystyret 3. mars 2022, men jeg skal her gjengi tre av de viktigste områdene som må følges opp:

  • Dunkstørrelse/tømmefrekvens
    Mange melder om at dunkene blir fulle før henting, og at dette er et problem som har oppstått eller som har blitt vesentlig større etter at ReMidt tok over. Noen melder om at de opplever dette som et problem på egne dunker, andre melder at de observerer flere dunker som «gaper» enn tidligere. Det er her verdt å minne om at renovasjon ikke bare er et problem på individnivå, men på samfunnsnivå. Dunker som «gaper» fører til at søppel lettere er tilgjengelig for dyr og fugler, og fører til forspøling av hele områder og økende forekomst av skadedyr. At dunken blir full før tømming er dermed ikke et problem bare for den enkelte abonneneten, men for hele nabolaget. Hvis renovasjonsordningen ikke fungerer tilfredsstillende er det dermed et samfunnsproblem.
  • Endring i kjørerute/hentested
    Mange abonnenter melder at avfall ikke lenger blir hentet på hentested der det er blitt hentet tidligere. ReMidts forklaring ser ut til å variere mellom manglende vegvedlikehold, vintervedlikehold og for dårlig standard på veg. Det ser imidlertid ut til at problemet i like stor grad kan knyttes til at ReMidt har valgt en kjøretøypark som ikke er egnet til å betjene alle abonnenter. Oppdraget fra kommunene er imidlertid ikke endret, så i praksis innebærer dette at ReMidt ikke besvarer det oppdraget de har fått tildelt av eierkommunene.
  • Henting hos abonnenter med spesielle behov
    Dette punktet henger i noen grad sammen med forrige punkt, men det kan også være et problem for abonnenter som ikke har opplevd endring i kjørerute/hentested, men som likevel har problemer med å bringe husholdningens avfall til hentesetd pga bevegelseshemming, helseutfordringer o.a. Dersom dette ikke kan ivaretas gjennom ReMidt betyr det at problemet flyttes over til andre kommunale enheter, og det kan i ytterste konsekvens være utslagsgivende for om en abonnent kan bo hjemme eller må flytte på institusjon. Om poenget her er å spare eierkommunene for ekstra utgifter i forbindelse med henting kan man trygt fastslå at det er veldig feilslått, en institusjonsplass koster vesentlig mer enn den ekstra tjenesten.

Alt i alt kan det se ut som ReMidt ikke klarer å se helhetlig på sitt samfunnsoppdrag, og det er derfor viktig at vi eierkommunene som eiere klarer å gi styringssignaler som fører til endret kurs. De nevnte eksemplene er altså ikke uttømmende, men er ment som gode eksempler på de viktigste kursendringene vi er nødt til å foreta.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse