Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
11 september 2023 10:10
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Trolig fra min studietid på 70-tallet minnes jeg en artikkel på baksiden av «Bergens Tidende», som omtalte en sak fra «Jyllandsposten». Den omhandlet en ung student som nettopp ganske overraskende hadde vunnet en pris i en vitenskapskonkurranse, utelukkende på grunn av en meningsmåling.

Studenten hadde intervjuet 50 personer angående et kjemisk stoff, og hadde en lang liste med viktige momenter som beskrev dette stoffet. Jeg husker selvsagt ikke detaljert, men her kommer et lite bruddstykke.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Stoffet er dødelig ved innånding, det kan være årsak til jorderosjon, det kan forårsake at metall ruster, det er trafikkfarlig og øker bilers bremselengde, det er funnet i celler på døende kreftpasienter, osv.

Hele 48 personer valgte svaralternativet at stoffet burde forbys, mens én hadde valgt «vet ikke». Den siste personen, en av studentens lærere, valgte derimot svaralternativet at stoffet burde bevares. Læreren påpekte at stoffet, omtalt som dihydrogenmonoksid, i dagligtale kalles vann.

Det siste året har lokalavisene hatt flere meningsmålinger omkring Fergefri E39 Møreaksen, som går mellom Breivika i Ålesund og Bolsønes i Molde. Her ble traséen valgt i 2014, og Stortinget tok prosjektet inn i Norsk Transportplan i 2017. Nå er det beslutningen i Stortinget om bevilgning som gjenstår.

Annonse
Annonse

Avisene har likevel valgt å gjøre dette til et vesentlig tema i høstens lokalvalg, og langt flere enn meg lurer på hvorfor. På tross av at avisene selv har gjort dette til et hett tema, er det i enkelte aviser vanskelig å slippe til med synspunkter.

Når det gjelder avisenes meningsmålinger har jeg en berettiget mistanke om at de som har utarbeidet svaralternativene ikke selv forstår hva svarene betyr. Slik som spørsmål av typen «Bygging av Møreaksen på E39 bør skrinlegges for godt», og lignende. Avisenes forsøk på å forklare hva svarene innebærer er også lite overbevisende. Stort bedre blir det ikke når politikere forsøker seg.

Men på tross av så mange meningsmålinger er det fortsatt én jeg savner. Når får vi svaret på hva folket mener om fergefrie fastlandsforbindelser til øyene Otrøya og Gossen? Dette er absolutt et viktig spørsmål ved lokalvalget. Eller mener avisene at dette svaret følger av meningsmålingene om Fergefri E39 Møreaksen (Breivika-Bolsønes)? Alle disse har vist et flertall for de fergefrie fjordkryssingsalternativene.

Ønsker folket at Møre og Romsdal fylkeskommune skal bruke milliarder av egne penger, ønsker folket at staten skal ta regningen, eller ønsker folket at disse øyene ikke skal få fergefri fastlandsforbindelse?

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 7 måneder siden
    Stor oppslutning om Møreaksen: 

    https://www.tk.no/vil-ha-moreaksen-inn-i-nasjonal-transportplan/s/5-51-1422712
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 7 måneder siden
    Nei til Møreaksen = Nei til Breivika – Ørskogfjellet også. Enkelt og greitt.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 7 måneder siden
    Meningsmålinger viser at hele 96% vil forby dihydrogenmonoksid.

    Andre meningsmålinger viser at det er flertall for fergefri kryssing av Romsdalsfjorden.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse