Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

For Arbeiderpartiet er det alltid en hovedsak å holde arbeidsledigheten lav, og sørge for at flere kommer i arbeid. Oppgaven med å inkludere flere i arbeidslivet, er noe vi lykkes veldig godt med.

Sjekk bare her: Arbeidsledigheten i fjor var den laveste siden 2008, samtidig som andelen av befolkningen i arbeid var den høyeste. Dobbelt positivt der, altså. Og så til kanskje gledeligste tallet av alle: Sysselsettingen blant unge under 25 var i 2022 den høyeste på 22 år. Det er gode tall og noe Arbeiderpartiet er stolte av. Dette er viktig for å sikre økonomien til både folk og samfunn. Flere i arbeidslivet, betyr at færre trenger ytelser. Flere i arbeidslivet, betyr at næringslivet får utført oppgavene sine og skapt verdier.

Alle unge skal være trygge på at de kan skape seg sin egen fremtid. Derfor trådte regjeringens nye ungdomsgaranti i kraft 1. juli i år. Ungdomsgarantien skal sikre at unge mellom 16 og 30 år som trenger hjelp til å komme i ordinært arbeid, får tidlig innsats og tett oppfølging så lenge det er nødvendig. Den nye opplæringsloven sikrer at retten til å fullføre videregående ikke går ut på dato og skal gjøre flere unge klare for arbeidslivet.

Høy sysselsetting og full sysselsetting høres kanskje ut som det samme. Men det er ganske vesentlig forskjell. Målet om full sysselsetting forplikter oss. For det betyr at vi skal bidra med kvalifisering, arbeidstrening og inkludering. Vi trenger flere varige tilrettelagte arbeidsplasser (VTA) og vi trenger arbeidsmarkedstiltak for dem som fortsatt står utenfor og vil inn. Derfor har regjeringen lansert en opptrappingsplan med 500 nye VTA-plasser i året, og holder trykket på arbeidsmarkedstiltak oppe selv om ledigheten er lav.

For selv om sysselsettingen er høy, er det fortsatt mange flere som kan bidra. Og alle de store oppgavene vi må løse innebærer at vi trenger flere folk.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse