Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Folk skal få bedre råd, det er Arbeiderpartiets og regjeringens mål. Selv om dyrtida er global, er ansvarlig pengebruk nødvendig for å prisveksten ned. Samtidig må vi se til at næringslivet fortsetter å gå så godt som det gjør under Støre-regjeringen, og bidrar til arbeidsplasser over hele landet.

Jeg snakker jo ofte om betydningen av gründere og næringsdrivende. I et VG-intervju før jul var jeg så tydelig på dette at noen lengre ute på venstresiden reagerte. Det var det liten grunn til.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Arbeiderpartiet er et næringsvennlig parti, det samme er vanlige arbeidsfolk rundt om i landet. De deler våre verdier, samtidig som de synes det er bra at ting skjer i det lokale næringslivet. Og de bryr seg lite om at noen blir rike av det.

Reaksjonene ga meg likevel anledning til å si noe om vårt syn på verdiskapning, og her har mange på høyresiden noe å lære.

«Skape og dele» er Arbeiderpartiets sammenfatning av «Skape for å dele – dele for å skape». Vi må aldri «vente til etterpå» med å dele. Det handler nemlig om en vekselvirkning: I tillegg til at folk trenger gode velferdstjenester her og nå, vil deling – på riktig måte – styrke privat verdiskaping.

Annonse
Annonse

For å si det litt bedriftsøkonomisk: Gode skoler gir god arbeidskraft, godt helsetilbud gjør arbeidskraften mer produktiv, full barnehagedekning gjør arbeidskraften mer tilgjengelig. Samfunn med små forskjeller er mer skapende og mer innovative.

Det andre som må understrekes, er at verdiskaping skjer i både privat og offentlig sektor. Som Jens Stoltenberg pleide å si: «Vi fødes i offentlig sektor og begraves i privat. Den offentlig ansatte jordmoren sørger for at vi fødes trygt, det private begravelsesbyrået hjelper oss i jorda. Er det bare sistnevnte som skaper verdi?»

Arbeiderpartiet forstod tidlig at der høyrepolitikk førte til store klasseforskjeller og en streng venstrelinje til stagnasjon, fantes en mellomvei: velferdsstat i kombinasjon med et vekstkraftig, privat næringsliv.

Der vi forstår at folk er forskjellige. Noen vil starte en bedrift. Noen vil hjelpe den pleietrengende moren til han som vil starte bedrift.

Begge skaper verdier, begge trengs.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse