Annonse
Arne Grødahl
Ytring
Arne Grødahl
04 juli 2018 09:41
Del på Facebook
Når svære veiprosjekt sprekker så det suser så må det være lov til å tenke nytt, skriver Arne Grødahl. Foto: Privat
Når svære veiprosjekt sprekker så det suser så må det være lov til å tenke nytt, skriver Arne Grødahl. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når svære veiprosjekt sprekker så det suser så må det være lov til å tenke nytt.

Nordøyvegen er et slikt eksempel.

Min mening da dette var diskutert tidligere var at dette var helt i grensen for hva fylkeskommunen tåler med tanke på at reservene brukes opp. Når den nå blir 1 mrd dyrere så kan ikke prosjektet gjennomføres mens fylkespolitikere lukker øynene. Fylkeskommunen har ikke økonomisk bæreevne for et slikt prosjekt. Fylkeskommunen har knapt råd til å gjennomføre prosjektet om det kommer ned på planlagt nivå – 1 milliard billigere.

Hvordan dette skal løses er jeg slett ikke sikker på. Det jeg vet er at kostnadene må kraftig ned. Minst med 1 milliard for fylkeskommunen. For å finne løsninger må det jobbes sammen med de involverte kommunene, lokalt næringsliv og veimyndighetene.

Utifra erfaringene dette prosjektet gir – og som er et mønster landet rundt med store samferdselsprosjekt, så må det også tas en tenkepause når det gjelder møreaksen/romsdalaksen. Få begge prosjektene vurdert på nytt spesielt økonomisk. Bommer man med anslagsvis summer i samme størrelsesorden som Nordøyvegen vil ikke møreaksen bli bygd. Man havner i evig kø for å få prosjektet realisert. Da er det bedre å få både Møreaksen og Romsdalaksen vurdert på nytt. For å finne det mest realiserbare prosjektet. Den tiden dette tar vil sannsynligvis være langt kortere enn evig bevilgningskø for et prosjekt som lokalt er omstridt og økonomisk en hengemyr.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har fått med meg alt, også at du konstruerer di eiga kuvøse for å dyrke agendaen din.Ja, eg har ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu har ennå ikke fått med deg at jeg diskuterer KS2-rapporten, og utsagnene fra den? Referansegrunnlaget er like usikkert i KS2-rapporten ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDersom du har følgt med I timen har eg sitert frå dokumentet som SVV presenterte i oppstartsmøtet med skisse til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrHvis det er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene fra SVV, så gjelder jo det samme også for KS2-rapporten. ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøKS2 rapporten uttaler eksplisitt at der er svært få referanseprosjekt som kan verifisere kostnadskalkylene frå SVV som ligg til grunn ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrDu tar fullstendig feil. Møreaksen i sin nåværende form er svært meningsfull. Derfor vil Høyre gjeninnføre E39 Vik-Molde i NTP. ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse