Når svære veiprosjekt sprekker så det suser så må det være lov til å tenke nytt.
Nordøyvegen er et slikt eksempel.
Min mening da dette var diskutert tidligere var at dette var helt i grensen for hva fylkeskommunen tåler med tanke på at reservene brukes opp. Når den nå blir 1 mrd dyrere så kan ikke prosjektet gjennomføres mens fylkespolitikere lukker øynene. Fylkeskommunen har ikke økonomisk bæreevne for et slikt prosjekt. Fylkeskommunen har knapt råd til å gjennomføre prosjektet om det kommer ned på planlagt nivå – 1 milliard billigere.
Hvordan dette skal løses er jeg slett ikke sikker på. Det jeg vet er at kostnadene må kraftig ned. Minst med 1 milliard for fylkeskommunen. For å finne løsninger må det jobbes sammen med de involverte kommunene, lokalt næringsliv og veimyndighetene.
Utifra erfaringene dette prosjektet gir – og som er et mønster landet rundt med store samferdselsprosjekt, så må det også tas en tenkepause når det gjelder møreaksen/romsdalaksen. Få begge prosjektene vurdert på nytt spesielt økonomisk. Bommer man med anslagsvis summer i samme størrelsesorden som Nordøyvegen vil ikke møreaksen bli bygd. Man havner i evig kø for å få prosjektet realisert. Da er det bedre å få både Møreaksen og Romsdalaksen vurdert på nytt. For å finne det mest realiserbare prosjektet. Den tiden dette tar vil sannsynligvis være langt kortere enn evig bevilgningskø for et prosjekt som lokalt er omstridt og økonomisk en hengemyr.