Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Arne Grødahl
Ytring
04 juli 2018 09:41
Del på Facebook
Når svære veiprosjekt sprekker så det suser så må det være lov til å tenke nytt, skriver Arne Grødahl. Foto: Privat
Når svære veiprosjekt sprekker så det suser så må det være lov til å tenke nytt, skriver Arne Grødahl. Foto: Privat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når svære veiprosjekt sprekker så det suser så må det være lov til å tenke nytt.

Nordøyvegen er et slikt eksempel.

Min mening da dette var diskutert tidligere var at dette var helt i grensen for hva fylkeskommunen tåler med tanke på at reservene brukes opp. Når den nå blir 1 mrd dyrere så kan ikke prosjektet gjennomføres mens fylkespolitikere lukker øynene. Fylkeskommunen har ikke økonomisk bæreevne for et slikt prosjekt. Fylkeskommunen har knapt råd til å gjennomføre prosjektet om det kommer ned på planlagt nivå – 1 milliard billigere.

Hvordan dette skal løses er jeg slett ikke sikker på. Det jeg vet er at kostnadene må kraftig ned. Minst med 1 milliard for fylkeskommunen. For å finne løsninger må det jobbes sammen med de involverte kommunene, lokalt næringsliv og veimyndighetene.

Utifra erfaringene dette prosjektet gir – og som er et mønster landet rundt med store samferdselsprosjekt, så må det også tas en tenkepause når det gjelder møreaksen/romsdalaksen. Få begge prosjektene vurdert på nytt spesielt økonomisk. Bommer man med anslagsvis summer i samme størrelsesorden som Nordøyvegen vil ikke møreaksen bli bygd. Man havner i evig kø for å få prosjektet realisert. Da er det bedre å få både Møreaksen og Romsdalaksen vurdert på nytt. For å finne det mest realiserbare prosjektet. Den tiden dette tar vil sannsynligvis være langt kortere enn evig bevilgningskø for et prosjekt som lokalt er omstridt og økonomisk en hengemyr.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 20 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse