Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
27 juni 2019 20:24
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Illustrasjonsfoto: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tidvis er det harmoni mellom de som styrer og de som blir styrt, tidvis ikke. En global problemstilling med ekstreme sprik. Sett utenfra er utfordringene i vårt land og vår region ganske moderate. Det er likevel grunn til refleksjon over årsakene til de mange og omfattende protestaksjonene.

Størst oppmerksomhet og utslag har bompengene fått. I Bergen har Bompengepartiet vokst fra 0 til 20% oppslutning og kan skape politisk virvar. Et parti med en sak som bærebjelke har vært størst de siste målingene. Lignende har skjedd i andre byer.

Når sykehusstrider flyttes til hovedstaden øker oppmerksomheten. Stridighetene har medført direktørers avgang, og mange er kritisk til helseforetaksmodellen, der styringen baseres på bedriftsøkonomisk tenkning.

Anja Cecilie Solvik fra Kristiansund startet i mai 2019 en protestgruppe som kalles Bunadsgeriljaen. Tilslutningen til «geriljaen» har vært ekstrem, og antall medlemmer nærmer seg 100.000 Protest mot nedlegging av fødeavdelingen på sykehuset i Kristiansund var grunnlaget for aksjonen.

NSB er splittet til mange selskap med godt betalte direktører. Vy-sjefen tjener mest med drøye 6 million kroner, og har sikret seg avtale om at tapte anbud ikke påvirker lønn og bonuser. Slikt skaper reaksjoner.

Det gigantiske E39 prosjektet har mange utfordringer, der fjordkryssingene er sentrale. I vårt område: Halsafjorden, Romsdalsfjorden, Storfjorden og Nordfjord. Kryssingene for førstnevnte og sistnevnte er omforent. De to andre har alternative løsninger.

I aksekampen mellom Møreaksen (MA) og Romsdalsaksen (RA), kjemper RA for utredning av sin oversjøiske løsning med stor støtte fra folket, Norges Lastebileier-Forbund (NLF) og andre. Mer enn 7500 personer krever hittil slik utredning.

Gallupen fylkets 3 største aviser nylig presenterte, samt Frank Sve sin påstand om at kun H og AP sier nei til å utrede RA, er spennende utvikling. Med resultat ved valget som denne målingen får H + AP 19 stemmer i fylkestinget – en kontrast til dagens 30 av 49.

Ungdommen ivrer for miljøet og krever handling. At de unge engasjerer seg for klodens fremtid er ikke unaturlig, men engasjementet har økt merkbart.

Valgdeltakelsen forventes å øke solid fra drøye 80000 ved forrige kommune- og fylkesvalg. De unges engasjement i klimasaken, helse og samferdsel vil få stor oppmerksomhet, og bli avgjørende til høsten når velgerne velger. Blir det et politisk jordskjelv? Dersom vi vil.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse