Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Hals, Nordmørslista
Ytring
11 juli 2019 19:36
Del på Facebook
Terje Hals, Nordmørslista
Terje Hals, Nordmørslista
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Om noen skulle være i tvil: Nordmørslistas hovedsak, er Fødeavdelingen, Barneavdelingen og Akuttmottak ved sykehuset i Kristiansund. Det var den saken som brakte oss sammen i 2015, og saken er der fortsatt.

Nordmørslista har hele tiden hevdet at vi vil ha vårt sykehus, uavhengig av bygging av det såkalte «fellessykehuset» på Hjelset. Et prosjekt vi hele tiden, har vært imot. Flytting av spesialisthelsetjenesten til Hjelset (eller Molde), vil gjøre tilbudet dårligere for de langt fleste nordmøringer. Nedlegging av Aure Rehabiliteringssenter er vi også sterkt imot.

La det derfor ikke være noen tvil: Nordmørslista vil arbeide aktivt, der vi har, og kan få innflytelse, for at disse helsetilbudene på Nordmøre skal bestå.

Vi har tidligere redegjort for hva som vil skje om fødetilbudet forsvinner, og behøver ikke å gjenta det. Det skulle dessuten ikke være nødvendig å gjenta de faglige argumentene for at fødeavdelingen skal bestå. De er rikelig belyst både fra sykehuset, aktuell forskning og, ikke minst, fra Bunadsgeriljaen.

At andre partier og politikere støtter vår kamp, er egentlig bare bra. Jo flere vi er, desto lettere er det å få gjennomslag. Dessuten: Det er jo valg snart, så da så. På den annen side, er det mange som har sett at Nordmørslista hadde rett. At kampen for spesialisthelsetjenesten på Nordmøre, ikke var avgjort med vedtaket i desember 2014. Noe mer måtte til.

Mange påberoper seg «faglige argumenter» for nedlegging av fødeavdelingen i Kristiansund. Det blir som å tegne et kart, og så prøve å få terrenget til å stemme med kartet. Ikke helt enkelt, kan man trygt si. For at man skal kunne realisere sine byggedrømmer på Hjelset, så må det spares. Ikke bare i Helse Møre og Romsdal, men også andre steder i det regionale helseforetaket. Vi hører om at kvinner som skal, i henhold til prosedyre, føde på et større sykehus med nyfødtintensiv service, blir avvist ved St. Olav fordi de har stengt barselsenger. Det skal spares, må vite!

Noen mener vi er underfinansiert. Jeg vil tro det menes at vi burde fått mer penger. Helt siden Helseforetaks – modellen ble innført, har den vært en finansiell fiasko. De som sitter på pengesekken, snur ryggen til.
Over hele landet, protesteres det. De folkevalgte er ikke tjent med sinte velgere. Da blir de tvunget til å ta befolkningen på alvor.

Også på Nordmøre!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til #614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 18 timer siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrDu tar feil igjen. I din referanse til tallet 1200 sier SVV: «Etter at ny E39 Ørskogfjellet- Vik er ferdig utbygd ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøEg har aldri snakka om 2050. Det er eit virvar i di boble.Prosentrekning kan eg.Kor unison stemninga er når pengene ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrTidligere har du vist til SVV sin Planbeskrivelse E39 Ørskogfjellet-Vik, og henvist til tallet 1200 som reduksjonen i trafikken ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Terje SundsbøÅDT på Ørskogfjellet i vurderingsåret 2021 er ca. 4200 iflg. SVV. Av dette er ein andel på 1200 forventa å ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Otrøya fergefri baner vei for Tautratunnelen
@Geir Ole SætremyrJeg registrerer at Naturvernforbundet fortsatt mener at siden trafikken på dagens E39 gjennom Skorgedalen blir redusert med 1200 ÅDT i ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse