Annonse
KSU – Vipps – desktop
Erik Rolfsen
Ytring
Erik Rolfsen
09 august 2019 12:01
Del på Facebook
Erik Rolfsen. Foto: Høgskolen i Molde
Erik Rolfsen. Foto: Høgskolen i Molde
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

The Road to Hell …

Kristiansund kommune registrerte i april 2017 aksjeselskapet Bolgneset Utvikling AS med en aksjekapital på kr 5 500 000.

Selskapets registrerte formål er å «Tilrettelegge for etablering av et havteknologisenter i Frei, og utvikle sjønære arealer fra Bolgneset og vestover til næringsvirksomhet.»

Dette skal gjøres ved å sprenge ut et enormt areal (inntil 500 mål) uberørt natur langs sjøen ved Bolgsvaet, rett ovenfor Innlandet.

Miljøødeleggelsen skal legge til rette for at bedrifter innen «havteknologi» skal etablere seg på og betale leie for industriområdet etter at det om flere år er ferdig oppbygd. Ingen bedrifter har forpliktet seg til å leie, og det er allerede ledig areal i nærområdet.

The road to hell is paved with good intentions, eller Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner, som det heter på norsk. Realiteten er at velmenende, men naive, lokale politikere synes å ville ta risikoen på å investere titalls millioner av kommunens kroner, og foreta irreversible naturinngrep, i et vagt håp om fremtidige arbeidsplasser. Prosjektet må stoppes nå før de store pengene begynner å sive ut, og det foretas naturødeleggelser det ikke er mulig å rette opp.

Regnskapet for Bolgneset Utvikling AS pr. 31.12.18 viser et samlet underskudd på kr 6 900 000 siden oppstart. Hele egenkapitalen var tapt, og egenkapitalprosenten var ifølge Purehelp.no på utrolige -1 482%! Etter det jeg har fått opplyst har kommunen gått inn med ytterligere kr 15 000 000 i 2019. Ifølge Finn Backer (TK 5.7.19) har kommunen så langt brukt kr 30 000 000 på selskapet før en spade er stukket i jorda, og før en eneste kunde har skrevet under en kontrakt.

Styret i selskapet er lokale politikere/offentlig ansatte, uten erfaring fra etablering og drift av private industri- eller eiendomsselskaper: Berit Tønnesen (styreleder), Torbjørn Kristoffer Sagen, Berit Marie Frey, Helge Hegerberg og Jan Sevaldsen (styremedlemmer).

Daglig leder er Rolf-Henning Blaasvær, bosatt i Sandefjord(!). Jeg kan ikke erindre å ha sett stillingen som daglig leder utlyst. Hvorfor har styret ansatt Blaasvær som sitter mange hundre kilometer fra der det skjer, med eller uten stillingsannonse?

Videre må jeg spørre hvordan parti som Høyre, Venstre og Senterpartiet kan stille seg bak et prosjekt der et kommunalt eid selskap med skattebetalernes penger skal konkurrere mot private selskap.

Og hvorfor ledes selskapet av lokalpolitikere og kommuneansatte uten kompetanse eller erfaring innen den næring det gjelder? Hvorfor skal en kommune i pengenød investerer flere titalls millioner i et prosjekt uten sikre inntekter?

I tillegg blir det tragikomisk når den planlagte raseringen av uberørt natur begrunnes med «det grønne skiftet». Respekt til MDG, som går mot prosjektet, og dermed viser at de faktisk mener noe med sitt miljøengasjement.

Mange millioner er borte, men styret må nå snarest ta fornuften fatt og stoppe prosjektet før de virkelig store pengene renner ut og ubotelige miljøskader blir gjort. Jeg anbefaler styret å straks bestemme at prosjektet skal stoppes, og at selskapet avvikles. I motsatt fall må flere politiske partier utøve den makt velgerne har gitt dem for å stoppe galskapen.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 15 timer siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 1 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse