Annonse
Annonse
Erik Rolfsen
Ytring
09 august 2019 12:01
Erik Rolfsen. Foto: Høgskolen i Molde
Erik Rolfsen. Foto: Høgskolen i Molde
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

The Road to Hell …

Kristiansund kommune registrerte i april 2017 aksjeselskapet Bolgneset Utvikling AS med en aksjekapital på kr 5 500 000.

Selskapets registrerte formål er å «Tilrettelegge for etablering av et havteknologisenter i Frei, og utvikle sjønære arealer fra Bolgneset og vestover til næringsvirksomhet.»

Dette skal gjøres ved å sprenge ut et enormt areal (inntil 500 mål) uberørt natur langs sjøen ved Bolgsvaet, rett ovenfor Innlandet.

Miljøødeleggelsen skal legge til rette for at bedrifter innen «havteknologi» skal etablere seg på og betale leie for industriområdet etter at det om flere år er ferdig oppbygd. Ingen bedrifter har forpliktet seg til å leie, og det er allerede ledig areal i nærområdet.

The road to hell is paved with good intentions, eller Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner, som det heter på norsk. Realiteten er at velmenende, men naive, lokale politikere synes å ville ta risikoen på å investere titalls millioner av kommunens kroner, og foreta irreversible naturinngrep, i et vagt håp om fremtidige arbeidsplasser. Prosjektet må stoppes nå før de store pengene begynner å sive ut, og det foretas naturødeleggelser det ikke er mulig å rette opp.

Regnskapet for Bolgneset Utvikling AS pr. 31.12.18 viser et samlet underskudd på kr 6 900 000 siden oppstart. Hele egenkapitalen var tapt, og egenkapitalprosenten var ifølge Purehelp.no på utrolige -1 482%! Etter det jeg har fått opplyst har kommunen gått inn med ytterligere kr 15 000 000 i 2019. Ifølge Finn Backer (TK 5.7.19) har kommunen så langt brukt kr 30 000 000 på selskapet før en spade er stukket i jorda, og før en eneste kunde har skrevet under en kontrakt.

Styret i selskapet er lokale politikere/offentlig ansatte, uten erfaring fra etablering og drift av private industri- eller eiendomsselskaper: Berit Tønnesen (styreleder), Torbjørn Kristoffer Sagen, Berit Marie Frey, Helge Hegerberg og Jan Sevaldsen (styremedlemmer).

Daglig leder er Rolf-Henning Blaasvær, bosatt i Sandefjord(!). Jeg kan ikke erindre å ha sett stillingen som daglig leder utlyst. Hvorfor har styret ansatt Blaasvær som sitter mange hundre kilometer fra der det skjer, med eller uten stillingsannonse?

Videre må jeg spørre hvordan parti som Høyre, Venstre og Senterpartiet kan stille seg bak et prosjekt der et kommunalt eid selskap med skattebetalernes penger skal konkurrere mot private selskap.

Og hvorfor ledes selskapet av lokalpolitikere og kommuneansatte uten kompetanse eller erfaring innen den næring det gjelder? Hvorfor skal en kommune i pengenød investerer flere titalls millioner i et prosjekt uten sikre inntekter?

I tillegg blir det tragikomisk når den planlagte raseringen av uberørt natur begrunnes med «det grønne skiftet». Respekt til MDG, som går mot prosjektet, og dermed viser at de faktisk mener noe med sitt miljøengasjement.

Mange millioner er borte, men styret må nå snarest ta fornuften fatt og stoppe prosjektet før de virkelig store pengene renner ut og ubotelige miljøskader blir gjort. Jeg anbefaler styret å straks bestemme at prosjektet skal stoppes, og at selskapet avvikles. I motsatt fall må flere politiske partier utøve den makt velgerne har gitt dem for å stoppe galskapen.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Vidar Hölm 15 minutter siden Rbnett: Stopp Nav-flyttingen til Kristiansund
70% av befolkningen i Kristiansund driter i hvilket fylke de tilhører og flertallet av de som har en mening stortrives ...
@Terje G. FinnøyFor flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden er Møreaksen raskest. Det er kun 25% av de som krysser Romsdalsfjorden som ...
Terje G. Finnøy 1 dager siden SVV fortsetter sin manipulasjon av E39 utredning
@Terje SundsbøOg her vrir og vender du igjen.Romsdalsaksen er kortest, flatest og mest fremtidsrettet som trase mellom Ålesund og Bergsøy.SVV og ...
@Terje G. FinnøyTrafikktellingene viser at kun 40% av de som krysser Romsdalsfjorden passerer Røbekk. Tilhengerne av Romsdalsaksen omgår fakta. For Romsdalsaksen vil ...
Terje G. Finnøy 2 dager siden SVV fortsetter sin manipulasjon av E39 utredning
Her oppsummerer Jørn Inge på rekke og rad vesentlig punkt der SVV svikter oppgaven sin og ikke minst befolkningen i ...
Allerede i innledningen bommer Jørn Inge Løvik, daglig leder i Romsdalsaksen. Han hevder feilaktig at ca 60% av E39 trafikken ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i større format og valg av periode. Her vil du også kunne finne tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte