Annonse
KSU – Vipps – desktop
Erik Rolfsen
Ytring
Erik Rolfsen
26 august 2019 22:18
Del på Facebook
Erik Rolfsen. Foto: Høgskolen i Molde
Erik Rolfsen. Foto: Høgskolen i Molde
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I et leserinnlegg rettet jeg kraftig kritikk mot Bolgneset Utvikling AS og hevdet at det kommunalt eide selskapet planlegger en massiv og uopprettelig miljøødeleggelse finansiert av Kristiansund kommune. Selskapet, som styres av lokalpolitikere uten relevant erfaring eller utdannelse, skal bygge et stort industriområde der det i dag er uberørt natur, for å legge til rette for påståtte fremtidige arbeidsplasser. Imidlertid er det ingen firma som har forpliktet seg til å etablere seg på området, og det er mye ledig areal i området.

Jeg hadde forventet en tilbakemelding fra selskapet om at jeg var feilinformert, at avtaler var fremforhandlet eller forhandlinger pågikk, og om at prosjektet ville bli mer skånsomt for miljøet enn det jeg hevdet.

Når det fra styret ikke er kommet noe svar, legger jeg til grunn at jeg har rett i mine påstander om vettløs bruk av offentlige midler i en pengelens kommune, og at miljøødeleggelsen vil bli så stor som beskrevet. Styrets taktikk er tydeligvis å forsøke å tie saken i hjel; i hvert fall til etter valget.

Jeg har derfor spurt lokale politiske partier om deres holdning til prosjektet slik at velgerne i Kristiansund vet dette før de legger stemmeseddelen i urna.

De som er mot prosjektet er: MDG, Nordmørslista, Venstre, Rødt og SV.

Høyre stiller sine medlemmer fritt. Mange av deres kandidater er klart mot prosjektet. Høyres ordførerkandidat, Sagen, sitter i selskapets styre og må formodes å være for inntil han offentlig gir beskjed om noe annet.

Fremskrittspartiet er for, forutsatt at noen private aktører kommer på banen og tar en del av risikoen. En liten helgardering der altså.

De to største partiene lokalt, Arbeiderpartiet og Senterpartiet, har uttalt til Tidens Krav at de er for prosjektet. Så mye betyr miljø og økonomistyring der i gården.

Jeg finner det interessant at de som ikke bare prater om miljø, men også handler i samsvar med miljøhensyn, er de «nye» partiene, Rødt, MDG og Nordmørslista, (samt Venstre og SV) mens de gamle traverne i Ap og SP ikke synes å ha tatt inn over seg hva miljøvern i praksis innebærer.

Dette håper jeg velgerne noterer seg. Ønsker man å verne om miljøet i vårt nærområde må man stemme på de som handler, ikke de som bare prater eller ikke greier å bestemme seg.

Erik Rolfsen

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse