Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm
Nordmørsbilder
29 juni 2021 10:09
Del på Facebook

Foto: Terje HolmFoto: Terje Holm

Mellemværftet og de historiske båtene er en stor attraksjon i Kristiansund. Her er det «Bjugnskjær» som er satt opp på slipp. Denne båten er ny tilvekst til flåten av veteranbåter i Vågen.

Den ble bygd i 1905 i Ranen, har hatt tilhold ytterst i Trondheimsfjorden siden 1920 og drevet fiske mellom Island, Færøyene og Norge. I 1952 fikk den en mer omfattende ombygging, som ble utført i Aure. Den har vært benyttet til flere typer fiske, bl.a. Lofotfiske og småhvalfangst som brugdefiske. Mot slutten ble «Bjugnskjær» også benyttet som skoleskyssbåt og til melketransport på Tarva.

Det arbeidet eierne av disse båtene legger ned er av stor betydning for det Kystkulturhistoriske miljøet ved Mellemværftet i Vågen. De tar vare på en viktig del av historien i havnebyen Kristiansund.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse