Annonse
NTB
Tema
NTB
30 august 2020 19:30
Del på Facebook
BRYTES: Data viser at bilister bryter fartsgrensen i 30-soner oftere enn de tror.Foto: Knut Fjeldstad / NTB
BRYTES: Data viser at bilister bryter fartsgrensen i 30-soner oftere enn de tror.Foto: Knut Fjeldstad / NTB

Det er store forskjeller blant fylkene i Norge når det gjelder fartsovertredelser, viser en analyse fra forsikringsselskapet Fremtind.

Fremtind har tatt utgangspunkt i en undersøkelse gjort av Trygg Trafikk tidligere i år, og brukt data fra sin egen app. I appen er det registrert over 14 millioner kjørte kilometer blant de drøyt 6000 bilistene som bruker appen.

– Sett opp mot hva norske bilister oppgir i Trygg Trafikks undersøkelse, kan det se ut til at de overdriver når det gjelder hvor mye de kjører for fort på landeveier eller i 80-soner, men underdriver når det gjelder boligstrøk og 30-soner, sier Svein Skovly, leder for innovasjon i Fremtind, som er eid av Sparebank 1 og DNB, i en pressemelding.

Det viser seg at det i 30-sonene er større avvik mellom hva folk sier og hva de gjør. Ifølge undersøkelsen er det tre av ti som mener de bryter denne fartsgrensen av og til eller ofte, men Fremtinds data viser at hele 43 prosent av bilistene til stadighet er for harde på gassen når skiltet viser 30.

Variasjon

Her er det i tillegg stor variasjon når det gjelder atferd mellom fylkene. I 30-sonen er bilistene i Vestfold og Telemark verstingene, de bryter fartsgrensen på mer enn seks av ti turer. De mest lovlydige befinner seg i Innlandet, der to av ti bryter fartsgrensen.

I 80-sonene er det bilistene i Vestland som er flinkest, men de bryter likevel grensen på over tre av ti bilturer. Verst er bilistene i Oslo, som bryter fartsgrensen på åtte av ti bilturer.

– Du skal ikke langt utenfor Ring 3 i hovedstaden før det er 80-sone eller høyere i de aller fleste himmelretninger. Og det er mange veier på Vestlandet med 80-sone, der veistandarden gjør det umulig å kjøre i fartsgrensen på 80, sier Skovly.

Han mener lokale forskjeller spiller inn, og at de trenger mer data for å konkludere.

– Men funnene peker i en klar retning når det kommer til hvem som bør følge mer med på speedometeret sitt, sier Skovly.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse