Volvo melder om høy aktivitet hos forhandlerne etter at deres første elbil kom på plass.
Så langt i år har Volvo hatt fin flyt i nybilsalget. Ifølge statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken er merket på femte plass når man ser på nybilregistreringene til og med oktober, en plass de også hadde i 2019.
I november kom Volvos første elbil, XC40 Recharge Pure Electric, noe som selvsagt er svært interessant i det norske bilmarkedet. Importøren er sikker på at dette vil gi dem en vekst.
– Med en elbil i markedet, og en til på vei neste år, forventer vi et større totalsalg i Norge, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef hos den norske importøren.
Gjennom de ti første månedene av året er det XC60-modellen de har levert flest av, fulgt av XC40. Det tror Torsby forandrer seg til neste år.
– XC40 blir vår mest solgte modell det kommende året.
Deler plattform
XC40 Recharge Pure Electric bygger på samme plattform som Polestar 2, det vil si et batteri på 78 kWh, 408 hestekrefter og firehjulstrekk. Rekkevidden er oppgitt til 42 mil, fem mil kortere enn Polestar 2, trolig fordi XC40 er en mer høyreist bil. Prisen starter på 520.000 kroner, som er omtrent det samme som ladehybridversjonen av XC40.
Trosby sier det er mange kunder som nå får sine biler.
– Vi skal levere ut veldig mange biler fremover.
Han legger til at det i uke 47 bare var Audi og Volkswagen som registrerte flere elbiler i Norge enn Volvo. Audi visstnok med bare én bils forsprang.
– Forhandlerne melder om høy aktivitet, og alle har nå fått elbil i butikken. Forrige uke økte salget av XC40 Recharge Pure Electric med 50 prosent, så det har åpenbart en effekt at kunder nå kan prøvekjøre bilen. Vi tror den trenden fortsetter.