Annonse
NTB
Tema
NTB
05 desember 2020 19:30
Del på Facebook
ELEKTRISK: Citroën ë-C4 skal konkurrere med biler som Volkswagen ID. 3, Nissan Leaf, Hyundai Kona og selvsagt Peugeot e-2008, som den deler plattform og teknikk med. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
ELEKTRISK: Citroën ë-C4 skal konkurrere med biler som Volkswagen ID. 3, Nissan Leaf, Hyundai Kona og selvsagt Peugeot e-2008, som den deler plattform og teknikk med. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Citroëns første elbil for massemarkedet har både personlighet og en trivelig prislapp. Kanskje blir det en Citroën som kjøres av flere enn arkitekter og grafiske designere?

Citroën har en solid plass i bilhistorien, med tidvis ekstremt innovative biler. Flere modeller framsto som moderne helt fram til de ble faset ut etter nærmere 20 år. Det er dog en stund siden produsenten leverte en Citroën som hører hjemme i dette selskapet.

I Norge har Citroën vært et nisjemerke som enkelte designere og arkitekter har kjøpt, mens folk flest har kjørt rett forbi forhandlerne. Det har virket som produsenten ikke helt har funnet ut hvor merket hører hjemme. Hvis de har laget en litt spesiell bil, har de store massene tenkt at det blir for rart, og lagt igjen pengene sine et annet sted. Og når modellene har vært streite, har kundene gjerne tenkt at de like gjerne kan kjøpe en bil fra et annet merke.

Citroën har også i liten grad hatt bilmodeller i segmenter der den store hopen av norske kunder er. Det har vært tynt med SUV-er og ladbare biler. Med ë-C4 er det nok mange forhandlere som tenker at en ny tidsalder i emning.

Søsken

Citroën ë-C4 er riktignok ikke en SUV, men en kompaktbil med solid bakkeklaring og store hjul. Og aller viktigst: Det er en elbil. Nå skal det sies at dette på ingen måte er merkets første elbil. De har hatt elektriske konverteringer av Saxo, og deres variant av Mitsubishi i-MiEV, C-Zero, har vært med oss i årevis. Men ingen de nevnte bilene har hatt en størrelse eller teknikk som gjør dem til et produkt for de store massene. Det har ë-C4.

Bilen er bygget på samme plattform som konsernkollegaene i PSA-gruppen – DS 3 Crossback E-Tense, Peugeot e-208, e-2008 og Opel Corsa-e. Teknologien har allerede har vist seg både å virke og være uten betydelige barnesykdommer. Plattformen innebærer en batteripakke på 50 kWh og 136 hestekrefter. Med en oppgitt lengde på 35 mil har Citroënen noe bedre rekkevidde enn de nevnte bilene, da den er mer aerodynamisk. På en kjølig høstdag med noen få plussgrader virket det som 30 mil var realistisk.

Selv om bilen rent teknisk er lik de andre elbilene fra konsernet, ser man at de forskjellige merkene prøver å posisjonere seg litt ulike steder, slik at bilene skal være alternativer og ikke konkurrenter. Citroën-trikset er enda mykere fjæringer, for komforten skyld, og en designretning som både er svært moderne i sin kombicoupé-SUV-miks, og med et snev av retro takket være hintene til 70-tallsbilen GS.

Fjæring

Silhuetten er ikke ulik GS, og det er elementer i fronten, blant annet med lyktene, som drar linjene bakover. Det samme gjelder hekken. Også eikene i rattet peker delvis mot rattet på GS.

Citroëns fjæringsoppsett er også i tråd med de tradisjonelle verdiene fra selskapet. Bilen duver over ujevnheter, noe som kan minne om den hydropneumatiske fjæringen de har hatt i en rekke av sine tidligere modeller.

Teknologien man finner innvendig i Citroën, DS, Opel og Peugeot er lik, men alle merkene har hvert sitt estetiske uttrykk. I Citroën er det et ganske lite display foran føreren, dette kompenseres for gjennom et ganske stor head-up-display. Det er riktignok av den enklere sorten – en speilplate som stikker opp av dashbordet, ikke speilet på frontruta – man det fungerer helt fint.

Bilen har tre innstillingsnivåer for drivverket – sparekjøring, normalmodus og sport. Er man i noe annet enn sport, blir bilen ganske sløv, man merker også at 136 hestekrefter ikke er all verden i en bil som veier 1,5 tonn.

Gunstig priset

Flere tilsvarende elbiler har over 200 hestekrefter og er betydelig kvikkere. Selv ser Citroën på biler som Nissan Leaf, Volkswagen ID. 3 og Hyundai Kona som naturlige konkurrenter. Alle disse har flere hestekrefter og bedre rekkevidde, men også til dels langt høyere pris.

Prisen er ett av de virkelige partytriksene til ë-C4. Den billigste versjonen starter på snaut 280.000 kroner, og går man for versjonen med maks utstyr, er man ikke så langt over 300.000 kroner. Det er betydelig under for eksempel ID.3. Sistnevnte har mer motor og rekkevidde, men ë-C4 virker langt mer påkostet, utvendig som innvendig. Av de fem bilene fra PSA laget på samme lest, er ë-C4 den mest spennende.

Samtidig bør nok ikke forhandlerne forvente et sug i markedet à la det Volkswagen har opplevd med ID. 3, til det er rett og slett Citroën for sært. Men at ë-C4 kan lokke nye kunder til merket, er det liten tvil om. De får gleden av en behagelig kjøreopplevelse – men må samtidig belage seg på hyppigere ladestopp på langtur enn en del andre elbilsjåfører.

Tekniske data

Citroën ë-C4 Shine
Pris: 312.000
Motor: Elmotor. 136 hk 260 Nm.
Batteri: 50 kWh
Maksimal ladefart: 100 kW
Forbruk: 1,43 kWt/mil
Toppfart: 150 km/t
Aks: 9,7 sekunder
Rekkevidde: 350 km.
Mål (LxBxH): 4354/1800/1522 mm
Bagasjeplass: 380 liter
Vekt: 1541 kilo

Pluss og minus

+

Pris
Design
Komfort

Rekkevidde
Effekt

Galleri

 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse