Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
17 desember 2020 13:00
Del på Facebook
GRATINERT BLOMKÅL: 80-talls helten er tilbake for å vinne nye venner. Foto: Heiko Junge / NTB
GRATINERT BLOMKÅL: 80-talls helten er tilbake for å vinne nye venner. Foto: Heiko Junge / NTB

80-tallet ringte og ville ha tilbake retten sin, men vi tviholdt på vår oppdaterte, helvegetariske versjon.

Nostalgiens kraft er sterk, ikke minst når matopplevelser kan knyttes til gode barndomsminner. Ukas rett er ikke et personlig smaksminne fra mitt barndomshjem, men en rett jeg husker godt fra bilder. Jeg så den i ukebladene og min mors oppskriftskartotek.

80-tallets oppskriftskartotek, med grelle matbilder i uappetittlige fargetoner, slo meg for øvrig allerede i barndommen som alt annet enn inspirerende. Nå lurer jeg på om fotokvaliteten har mye av skylden for at mange av oss har fått et anstrengt forhold til rosenkål og grønne erter. Hvis husstandens matansvarlige i tillegg prøvde å gjenskape bildenes militærgrønne fasit, kan disse grønnsakene ha mistet enda flere potensielle tilhengere.

Men gratinert blomkål led faktisk ikke samme triste skjebne, ikke i mitt hode i hvert fall. Akkurat den retten syntes jeg alltid så innmari god ut. Etter hvert fikk jeg smake den, og forventningene ble innfridd: Blomkålen var mør, søt og lett karamellisert. Bacon og ost glødet på toppen, og tilførte både en sprø overflate og en himmelsk kombinasjon av salte, rike og fete smaker. For en herlig måte å konsumere grønnsaker på!

Tradisjonelt har gratinert blomkål blitt servert som tilbehør til stek, biff, fugl eller til og med hvit fisk. I dag ser vi litt annerledes på det, og kan selvfølgelig gjerne servere grønnsaker som hovedrett. Her har jeg dessuten byttet ut baconet med pinjekjerner, slik at vi trygt kan servere retten til vegetarianere.

Vil man ha litt mer mat på tallerkenen, vil jeg anbefale å raskt sautere spinat eller grønnkål med litt godt smør og et knust hvitløksfedd. Legg deretter på noen rå, krispe strimler av fennikel eller stangselleri, kun smakt til med litt salt, noen dråper god olje og friskpresset sitronsaft. Nydelig! Skulle man likevel ha et sterkt behov for animalske proteiner, er også stekt kyllingbryst godt ved siden av blomkålen.

Gratinert blomkål med ostesaus og pinjekjerner

Ingredienser (2 personer)

1 blomkål
2 fedd hvitløk
2 ss smør
1 sjalottløk
1 fedd hvitløk
1 ss smør
1 ss hvetemel
1,5 dl helmelk
2 dl revet, lagret Jarlsberg
parmesan etter smak
muskatnøtt
pinjekjerner
salt og pepper
grønn karse

Framgangsmåte

Smelt 1 ss smør, og surr 1 fedd finhakket hvitløk og sjalottløk til det er blankt. Tilsett melet og la det surre i noen sekunder før du sper på med melken og lar det koke sammen til en tykk bechamelsaus.

Smelte i Jarlsberg, og smak til med muskatnøtt, salt, pepper og revet parmesan etter egen smak.

Kutt av stilken på blomkålen. Legg den i en form eller på et stekebrett. Del 2 hvitløksfedd i 6 biter som du stikker inn her og der innimellom blomkålbukettene. Legg 2 ss smør på toppen, og bak blomkålen i ovn på 180 grader i 25 minutter eller til den er lett karamellisert og mør hele veien gjennom.

Ta den så ut, og øs ostesausen over den. Sett ovnen på grill, overvarme og la gratinere i ovnen på 200 grader i cirka 15 minutter.

Serveres med ristede pinjekjerner og grønn karse.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse