Den norske Subaru-importøren gjør et drastisk grep.
– Vi tar ikke inn 2021-modeller av Subaru neste år, sier daglig leder Torbjørn Lie.
Subaru er helt nede på 25. plass på merkestatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, med under 1000 leverte biler i 2020. For fem år siden var merket på 15. plass med 3754 biler.
Dermed velger importøren å vente med å hente nye biler, og selger i stedet ut lagerbiler. Det var Bilnytt som først meldte dette.
– Vi kommer til å selge 400 til 450 nye Subaru i 2021. Så forhandlerne våre har noen biler å levere, sier Lie.
Han opplyser at de i dag har et fåtall forhandlere som kun har Subaru.
Høy avgift
Merket kan levere både Forester og XV som hybrider, men de er ikke ladbare. Det gjør at engangsavgiften på en Subaru Forester fra 1. januar er på 220.000 kroner, slik at modellen får en startpris på 500.000 kroner. Det er høyt for en bil av denne størrelsen med 150 hestekrefter. Den noe mindre XV er nesten like dyr.
Subaru sier de har modeller som er mer tilpasset det norske markedet på gang, men det er ikke klart når de vil være her.
– Når det gjelder fremtidige lanseringsplaner, kan jeg ikke si noe mer om det per nå. Men det er klart at Norge er et svært viktig land for Subaru når det gjelder lanseringen av merkets fremtidige elbil. Så snart vi har mulighet til å dele mer informasjon om dette, vil vi selvfølgelig gjøre det, sier Lie.
I midten av desember meldte selskapet internasjonalt at de skal komme med en elbil på en plattform de deler med Toyota. Det skal være en mellomstor SUV, på størrelse med Forester.
Bilen skal være leveringsklar «i første halvdel av 2020-tallet», altså innen 2025.