Annonse
NTB
Tema
NTB
09 januar 2021 19:30
Del på Facebook
STORE FORVENTNINGER: Ford er hvert øyeblikk klar med Mustang Mach E. Den har en pris og spesifikasjoner som kan treffe veldig godt i det norske markedet. Ford-importøren sier ordreinngangen er meget god. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
STORE FORVENTNINGER: Ford er hvert øyeblikk klar med Mustang Mach E. Den har en pris og spesifikasjoner som kan treffe veldig godt i det norske markedet. Ford-importøren sier ordreinngangen er meget god. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Rundt 60 nye elbilmodeller ventes på det norske markedet i 2021. Dette er de aller største nyhetene.

I 2020 kom det en rekke nye elbilmodeller. Mange av dem fikk fort et høyt salg, og i år fortsetter det med enda flere lanseringer som favner bredt. Norges største bilselskap, Harald A. Møller, anslår at elbilandelen av nybilsalget neste år kan bli rundt 70 prosent. Mange nye bilmodeller blir en viktig faktor.

Audi

Audi hadde den store salgssuksessen i 2020 med e-tron. I år kommer de med to nye elbiler, der særlig én av dem, Q4 e-tron, har et stort salgspotensial.

Audi Q4 e-tron er en SUV som er litt mindre enn e-tron. Den lanseres til sommeren, og prisen vil ligge lavere enn for e-tron, som i dag koster fra 590.000 kroner.

Q4 e-tron blir tilgjengelig både med tohjulstrekk og firehjulstrekk. Flaggskipet blir e-tron GT, en sportslig familiebil. Til høsten kommer også en Sportback-versjon, altså en bil med en mer coupéaktig takform.

BMW

Det er snart åtte år siden i3 ble lansert, og i år kommer de neste elbilmodellene fra BMW. Først ut er iX3, som er basert på dagens X3. Oppgitt rekkevidde er 45 mil, og de første bilene leveres til kunder i vinter. Billigste versjon koster 560.000 kroner. Bilen leveres kun med bakhjulstrekk.

I andre halvår kommer det to elbiler til. i4 er på størrelse med dagens 3- og 4-serie, og skal ha en batteripakke på 80 kWt med en antatt rekkevidde på nærmere 60 mil. Mot slutten av året er iX klar. Dette er en stor SUV, på linje med X5, og batteripakken er ventet å være på minst 100 kWt. Lav luftmotstand skal gi en rekkevidde på mer enn 60 mil.

BYD

Dette er et nytt merke i det norske markedet. BYD lages i Kina, og modellen Tang lanseres til sommeren. Det er en stor SUV, med en startpris på 599.000 kroner. Batteriet skal ta i bruk en ny type teknologi, blant annet uten kobolt, og har en kapasitet på 86,4 kWt.

Citroën

Det franske bilmerket kommer nå med en bil basert på samme teknikk som de andre PSA-produktene Opel Corsa-e og Peugeot e208. Citroën ë-C4 er en kompaktbil med priser fra 277.000 til 312.000, avhengig av utstyrsnivå. Batteriet er på 50 kWh, noe som gir en rekkevidde på 35 mil. Leveringene starter hvert øyeblikk.

Cupra

Cupra er det sportslige merket til Seat, og elbilen Born var opprinnelig tenkt som en Seat. Bilen bygger på samme teknikk som Volkswagen ID. 3 og er ventet til Norge utpå høsten.

Dacia

– At Dacia Spring Electric skal være en bil som er rimelig nok for «alle», er vi sikre på, sier Roger Andersen, PR- og markedsdirektør hos den norske importøren.

Dette er en liten SUV med et batteri på 26,8 kWh, noe som skal gi en rekkevidde på 22,5 mil. Leveringene starter i andre halvår.

Fiat

Småbilen Fiat 500 er straks klar i ny versjon og som elbil. Den kan leveres som kabriolet med to eller tre dører. Billigste variant koster 215.000 kroner. Bilen skal klare 32 mil mellom ladingene.

Ford

Mustang Mach E er kan fort bli en bestselger i Norge. Det er en mellomstor SUV som kan leveres med to- eller firehjulstrekk, og med to batterialternativer, på 75 eller 99 kWt. Rekkevidden er inntil 60 mil for versjonen med bakhjulstrekk og størst batteri.

Prisen går fra 412.00 til 544.00 kroner. Leveringene er rett rundt hjørnet.

Ioniq

Hyundai skiller ut Ioniq som eget elbilmerke, og første bil ut er Ioniq 5. Dette er en mellomstor SUV, og den er ventet i løpet av vinteren.

Bilen får et helt nytt batterisystem, der 800 volt skal gi høy ladefart.

Mercedes-Benz

Først ut er EQA, en kompakt-SUV, som blir presentert på nyåret. Importøren forventer at de norske bilene begynner å komme til landet i løpet av første halvår. På sensommeren eller tidlig høst er det klart for det de kaller «vårt elektriske flaggskip», EQS, en stor luksusbil med antatt rekkevidde på 70 mil.

Nissan

Nissan i Norge har levd godt på Leaf i mange år. I år blir sortimentet utvidet med en mellomstor SUV, en bil som kan ha et bredt potensial i Norge. Ariya skal kunne trekke en henger på 1,5 tonn, og man kan velge mellom to batteripakker, på 63 kWt eller 87 kWt, som skal gi en rekkevidde på inntil 50 mil. Kan leveres med for- eller firehjulstrekk.

Bilen er ventet til høsten.

Skoda

Enyaq fra Skoda treffer midt i massemarkedet med en mellomstor SUV. Leveringene starter i andre kvartal. Kan leveres med tre batteristørrelser: 55, 62 og 77 kWt. Firehjulstrekk er tilgjengelig med det største batteriet. Rekkevidde fra 34 til 51 mil, med priser fra 350.000 til 480.000 kroner.

Tesla

Model Y har vært i salg i USA siden i fjor og er ventet hit i år. Tesla sier produksjonen starter tidlig i 2021. Model Y er en mellomstor SUV basert på samme teknikk som Model 3.

Prisen i Norge er 535.000 kroner for Long Range som skal gå 50 mil. Performance-utgaven som gjør null til hundre på 3,7 sekunder, vil koste 590.000 kroner.

Volkswagen

ID. 4 er bygd på samme lest som Enyaq, og er i samme størrelse. Den lanseres i mars med bakhjulstrekk, mens variantene med firehjulstrekk kommer til sommeren. Bilen kan trekke en henger på ett tonn og ha taklast.

Startpris ved lansering er 425.000 kroner for en bil med et batteri som har en nettokapasitet på 77 kWt og en oppgitt rekkevidde på snaut 50 mil. Prisen på utgaven med firehjulstrekk kommer senere.

Flere på vei

I tillegg ventes det en elektrisk Renault Mégane, og Porsche kommer med «familievarianten» av Taycan til sommeren, kalt Taycan Cross Turismo.

Det amerikanske oppstartsselskapet Lucid skal etablere seg i Norge i løpet av året, med den store elbilen Air.

Volvo har annonsert at de forholdsvis raskt vil komme med en elbil til, basert på samme teknikk som XC40 Recharge.

Opel kommer i april med Mokka-e, en kompakt-SUV med samme teknikk som Corsa-e.

Flere kinesiske merker vil også gjøre sitt inntog, blant annet Chery, DFSK, Hongqi, Nio, Seres og Xpeng.

Galleri

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse