Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
16 januar 2021 19:30
Del på Facebook
FUNKSJON: Kassebilens form gjør at det innvendige volumet er stort og lett å utnytte. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
FUNKSJON: Kassebilens form gjør at det innvendige volumet er stort og lett å utnytte. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Mercedes-Benz EQV gir mye for pengene sammenlignet med en tilsvarende konvensjonell bil. Samtidig er prisen et stykke over de få konkurrentene.

Det har tatt sin tid, men nå begynner det å komme elbilmodeller i de fleste sjangre. I brytningspunktet mellom nyttekjøretøy og personbil finner man Mercedes-Benz EQV, med plass til sju eller åtte personer. Segmentet har til nå hatt lite elbiler.

Vi snakker om store flerbruksbiler, kjøretøy med mye plass til folk eller last eller begge deler. Her er kubikk, i form av fysisk volum, en viktig faktor.

Utgangspunktet for EQV er Mercedes-Benz’ V-klasse, en kassebil med kubistisk form. EQV har et kraftig batteri på 100 kWt. Kraften trengs, for dette er en høy bil som veier mer enn 2,5 tonn. Det er mye masse som skal skyves gjennom lufta, og de få modellene som har prøvd seg på noe lignende før, har bidratt med rekkeviddeangst fra start – på grunn av mye mindre batterier.

Forbruk

Da vi hadde bilen til testing, var det guffent nullføre med nedbør. EQV serverte de høyeste forbrukstallene vi har sett fra en elbil. 3,6 kWt per mil er ganske voksent, og da skjønner man virkelig hvor viktig et raust batteri er. I praksis betyr dette at bilen, under lite gunstige forhold, vil klare i nærheten av 30 mil. På en pen sommerdag er det trolig mulig å komme seg et stykke over 30 mil før alt går i svart. Det er innafor.

EQV har sine slektninger i nyttekjøretøysegmentet, altså man må ta av seg luksusbrillene når man setter seg inn og kjører i vei. Sittestillingen er rett-opp-og-ned, med seter som føles veldig korte i sitteputen. Dette er neppe er behagelig for en lang kropp over tid. Dashbordet finner man ikke i en nyere Mercedes fra personbilavdelingen, der må man fem år tilbake i tid for se noe lignende. Istedenfor en diger langsgående skjerm er det klokker foran føreren og en skjerm som stikker opp fra dashbordet på midten. Nå skal det sies at dette fungerer helt fint – men det gir ikke en helt moderne følelse.

Størrelse

Kjøreegenskapene er også et stykke unna det man får i en «vanlig» Mercedes. I en EQV må man stille inn kompasset sitt på det solide og praktiske, og så kan man heller bli positivt overrasket over at understellet virker bedre justert enn det vanligvis er i en varebil, at lydnivået innvendig slett ikke er så galt, og at kjøreegenskapene er ganske kvikke. Det siste kommer selvsagt av en elmotor som er kontant. Med 204 hestekrefter og mye vekt er dette uansett ikke en bil som bykser av gårde. Men man unngår den seige følelsen en tilsvarende bil med konvensjonell motor gjerne har.

Med sine store utvendig mål er ikke denne bilen helt egnet for tett bytrafikk. Samtidig gjør formen at det går fort å venne seg til bilens ytterpunkter. Sjåføren sitter i tillegg temmelig tett på fronten av bilen, her er det ikke et svært panser som strekker seg inn i solnedgangen. Men med en akselavstand som matcher lengden på en småbil, er det ikke en bil man med glede lirker rundt på parkeringsplassen ved et kjøpesenter.

På landeveien kan man takke de samme egenskapene for at bilen blir komfortabel. EQV har ikke aktive dempere, men de er fint kalibrert, og lengden mellom hjulparene gjør at det skal mye til for at en dump eller hump gjør noe stort inntrykk. På motorvei føles bilen stor og trygg. Man sitter høyt og har god sikt. I de fleste hastigheter har man også litt krefter på lur hvis det trengs.

Praktisk

Innvendig kan man få bilen som sju- eller åtteseter. Testbilen har en noe annen utforming enn bilene som skal ut til norske kunder. Her er det en to seters benk i andre rad, mens kundebilene i Norge vil ha to frittstående seter. Plassen til passasjerene er god, og om det ikke akkurat er smittevernavstand, så er det godt med plass for folk som er brede over skuldrene.

Har man uvanlige plassbehov i dagliglivet, framstår EQV som behagelig partner. Men man må ikke forvente seg en vanlig personbil. Både kjøreopplevelsen og graden av komfort gir assosiasjoner til nyttetransport, der det praktiske har forrang.

EQV har et par ess i ermet, men også noen kløver to. Ingen biler i segmentet går like langt, og det er nok heller ingen som holder et like høyt nivå på opplevd kvalitet. Men bilen leveres kun med forhjulstrekk, den kan ikke trekke henger, og den koster betydelig mer enn de få konkurrentene.

Tekniske data

Mercedes-Benz EQV 300 A2
Pris: 749.900.-
Motor: Elmotor. 204 hk. 362 Nm.
Batteri: 100 kWt
Maksimal ladefart: 110 kW
Forbruk: 2,63 kWt/mil
Rekkevidde: 355 kilometer
Toppfart: 140 km/t
Mål (LxBxH): 5140/1928/1901 mm
Bagasjeplass: 1030/4630 liter
Vekt: 2560 kilo

Pluss og minus

+

Plass
Stort batteri
God opplevd kvalitet

Ikke helt personbilkomfort
Høyt forbruk

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse