De tre tyske premiummerkene, Audi, BMW og Mercedes-Benz, har i årevis kjempet om å være størst. Vinneren i Norge er ikke den samme som vinneren globalt.
Alle de tre merkene hadde en tilbakegang i 2020 sammenlignet med året før, noe som i hovedsak skal skyldes pandemien. De holder samtidig styrkeforholdet fra året før, globalt sett.
– Vi mer enn triplet salget av ladehybrider og elbiler. Etterspørselen etter slike kjøretøy økte kraftig, særlig mot slutten av året, sier Ola Källenius, styreformann i Daimler og Mercedes-Benz AG, i en pressemelding.
Selskapet sier det ble levert i overkant av 20.000 eksemplarer av deres eneste elbil, EQC. Av disse gikk 3614 til Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Globalt vs. norsk salg
Globalt ble det levert 2.164.187 Mercedes-Benz personbiler, det er en nedgang på 7,5 prosent sammenlignet med 2019.
BMW leverte 2.028.659 nye biler på verdensbasis i 2020, og hadde så å si samme prosentvise nedgang som Mercedes-Benz. BMW hadde også en vekst i de elektrifiserte kjøretøyene, og inkludert undermerket Mini økte denne gruppen med 30 prosent.
Audi ligger litt bak de to andre med 1.692.773 leveringer globalt i 2020, en nedgang på 8,3 prosent.
Pussig nok er stillingen mellom de tre merkene helt motsatt i Norge.
Audi ble leverte flest biler med 10.269, foran BMW med 9.625 og Mercedes-Benz med 7808. Det ga dem henholdsvis tredje, fjerde og sjuendeplass på merkestatistikken til OFV. Det betyr at Audi passerte BMW i 2020. Audi hadde da også en framgang på 39 prosent, mens BMW gikk sju prosent tilbake. Den desidert største veksten var det likevel Mercedes-Benz som hadde, med 132 prosent i Norge sammenlignet med året før.
Audi hadde i tillegg den mest solgte modellen i Norge, med e-tron, som det ble solgt 9227 stykker av i 2020. Det er aller første gang Audi har vært på toppen av personbilstatistikken i Norge.