Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
23 januar 2021 19:30
Del på Facebook
POTENSIAL: De tidligere utgavene av Kia Sorento har solgt i svært beskjedne antall i Norge. Den nye har et lagt større potensial når ladehybriden kommer om ikke lenge. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
POTENSIAL: De tidligere utgavene av Kia Sorento har solgt i svært beskjedne antall i Norge. Den nye har et lagt større potensial når ladehybriden kommer om ikke lenge. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Den nye Kia Sorento har masse plass og sju seter. Men først med ladehybriden, som kommer senere i år, får bilen potensial i Norge.

For overraskende kort tid siden var det ingen nordmenn som trengte en SUV. Biltypen var knapt tilgjengelig i Europa, og etterspørsel var tilsvarende lav.

I dag utgjør SUV-ene det aller største privatbilsegmentet i vår del av verden. Vi fant med andre ord ut at høye og store biler var noe vi absolutt trengte. Ergo er markedet nå fullt av biler som har en eller annen SUV-ete framtoning. Og noen av dem har sågar plass til storfamilien.

SUV-er med plass til sju personer ruver i trafikkbildet, selv i SUV-land. De er gjerne fem meter lange og like brede som en god, gammel Mini er lang. Mange av dem blir så dyre at de færreste har mulighet til å gå for dem, selv om behovet skulle være der. Prisen blir fort rundt én million kroner.

Men det finnes rimeligere alternativer, som Kia Sorento. Rasende billig er den riktignok ikke, men for 850.000 kroner får man i hvert fall en temmelig stor SUV med muligheter for å romme sju personer. Bilen har i tillegg et skikkelig firehjulstrekksystem, komplett med terrengprogrammer og et høyt utstyrsnivå.

Smarte løsninger

Kombinasjonen av pris, størrelse og kjøreegenskaper kan gi Kia Sorento en mulighet i det norske markedet, ikke minst når ladehybridvarianten kommer på plass litt senere i år. Da vil prisen bli barbert med drøyt 100.000 kroner sammenlignet med dieselbilen vi tester her, og dermed nærmer denne digre SUVen seg det som er prisnivået på en tilsvarende velutstyrt, men middelsstor SUV.

Motoriseringen på testbilen er egentlig ikke så interessant, denne utgaven er det uansett få som vil velge, og det er ikke så rart. 200 hestekrefter diesel er ikke all verden i en så stor bil. Ladehybriden skal ha 265, det bør passe bedre til bilen.

Uansett motorisering er Sorentoene som kommer til Norge, sjusetere. Og det er ikke slik at folk på bakre rad må ha en kropp som egner seg for origami. Midtre seterad kan skyves i lengderetningen, noe som både gir grei tilgang til den bakerste og muligheter til å justere plassen mellom radene på mest mulig hensiktsmessig vis.

Mye utstyr

Bakerste rad er enkel å vippe opp og ned etter behov. Når den ikke er i bruk, er bagasjeplassen bra, men har man fylt opp alle setene med passasjerer, er plassen til last i bagasjerommet temmelig begrenset.

Rundt føreren er det et moderne interiør. Skjermene er digitale og utstyrsnivået er høyt. Samtidig er vi et lite stykke unna premiumfølelsen, ikke minst på grunn av hardplastdetaljene og alle knappene som er strødd rundt på dashbord og midtkonsoll. Det hele framstår som en smule usystematisk. Den midtstilte skjermen er heller ikke spesielt stor.

På den positive siden er dette en veldig komfortabel bil, godt hjulpet av gode seter. Lydnivået innvendig er fredelig, og dieselmotorens klakking trenger sjelden inn. På veien kjenner man bilen er stor, med en klassisk SUV-styring – presis, men helt nummen når det gjelder styrefølelse.

Fin design

Designmessig har Kia virkelig kommet seg de senere årene. De aller fleste bilene fra merket ser bra ut, så også Sorento. Til å være en stor SUV ser den rett og slett ganske stilig ut. Med de horisontale baklyktene skiller den seg ut i mengden, og generelt har Kia klart å dempe inntrykket av at dette er en bil i stor størrelse.

Når ladehybriden er på plass litt senere i år, er det grunn til å tro at bilen vil ha et visst potensial. Prismessig blir det ganske trivelig sammenlignet med for eksempel en Volvo XC90. Selv om Sorento er en noe mindre bil, så byr den på mange av de samme praktiske elementene som har gjort Volvoen til en suksess i Norge.

Nå vil Sorento neppe oppnå samme tall som den svenske bilen, til det er Kia et for perifert merke i Norge. Samtidig kan Kias litt beskjedne tilstedeværelse her i landet oppfattes som en fordel av noen. Hvis man ønsker en diger bil, men er litt redd for at det kan virke klysete og brautende, så hjelper det kanskje å fortelle at det er en Kia. Det er ikke et merke som gjør noe utslag på den norske misunnelsesbarometeret.

Tekniske data

Kia Sorento 2,2 CRDI Exclusive
Pris: 834.900.-
Pris testbil: 854.900.-
Motor: 4 syl. Turbo. Diesel. 2151 ccm. 202 hk. 440 Nm.
Aks: 9,2 sekunder
Toppfart: 202 km/t
Forbruk: 0,68 l/mil
Utslipp: 178 g/km CO2. 50,6 mg/km NOx
Bagasjerom: 187/616-821/2100 liter
LxBxH: 4810/1900/1700 mm
Egenvekt: 1819 kilo
Tilhengervekt: 2500 kilo

Pluss og minus

+

Ganske stilig
Masse utstyr
Plass

Feil drivlinje
Middels opplevd kvalitet

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse