Volkswagen Touareg R er merkets sterkeste bil takket være en elmotor som i liten grad bidrar til et lavt drivstofforbruk.
Ladehybrider bruker svært lite drivstoff, forutsatt at sjåføren har et kjøremønster som er tilpasset elmotoren. Altså at vedkommende stort sett kjører ganske kort, slik at elmotoren gjør det meste av jobben. Slike biler har gunstige avgifter i Norge, og som en bonus har de gjerne en samlet hestekrefteffekt som er massivt over en fossilbil på samme prishylle.
Oftest er dette biler som nærmest tilfeldigvis er veldig sterke, uten at det gjøres et stort nummer av det i reklamen. Med Volkswagen Touareg R virker det litt annerledes.
En R-versjon er en del av et merkes mest sportslige gjeng. Det er første gang en Touareg, Volkswagens største SUV i Europa, får en slik versjon. Dermed er det et poeng at den er kraftig. Du finner ingen andre biler med VW-logo som har lignende muskelmasse som Touarg R med sine 462 hestekrefter.
Utgangspunktet er en V6-bensinmotor med 340 hestekrefter, mens elmotoren altså bidrar med resten. Og der elmotoren i de fleste andre ladehybrider oppleves som et element for å kutte drivstoff, framstår den mer som en måte å få ekstra effekt på i en Touareg R.
Begrenset rekkevidde
Batterikapasiteten er på 18 kWt, noe som ville vært helt ok i en elbil for ti år siden, men bilen klarer ikke mer enn 47 kilometer rent elektrisk, skal vi tro brosjyren. Og i virkeligheten er den faktiske rekkevidden enda kortere. Sammenligner man med BMW X5 45e har BMW-en bare litt større batteri, 22 kWt, men nesten dobbelt så lang elektrisk rekkevidde.
Selv om Touareg R er en ladehybrid, er det selvsagt en dyr bil – som en stor SUV med stor motor alltid vil være. Samtidig er drivlinjen med på å gjøre den greit priset sammenlignet med en fossilmotor-SUV med noenlunde samme effekt. En Mercedes-AMG GLE 53 har 30 hestekrefter mindre, men koster 300.000 mer.
Man kan finne spor av Touareg R sin drivlinje i andre Volkswagen-produkter. Porsche Cayenne E-Hybrid har nøyaktig den samme, den bilen koster for øvrig 100.000 mer og er ikke den kraftigste hybrid-Cayennen. En mildere versjon av drivlinjen er i å finne i Audi Q7, og det finnes også en variant i Bentley Bentayga. Storkonsernet Volkswagen klarer på denne måten å styre en rekke ganske like produkter slik at de ikke ligger oppå hverandre i markedet.
Tung
For Touaregs del er dette den mest sportslige versjonen, noe som også synes på optikken. Testbilen har ganske frekt fargevalg, med svarte felger og en uvanlig blå farge.
Som sports-SUV er det viktig at bilen leverer noe mer enn en grei kjøreopplevelse, og her er vi litt usikre. Styrefølelsen er ganske nummen, og bilen klarer ikke å skjule sin faktiske vekt og størrelse. Man glemmer aldri at man ratter en bil på 2,4 tonn. På den annen side så er den gromt sprek, null til hundre på 5,1 sekunder er raskere enn den legendariske superbilen Ferrari Testarossa er i stand til.
Når det gjelder drivstofføkonomien, er den heller skral når bensinmotoren må gjøre det meste av jobben. Rundt literen på mila må man regne med. Over korte strekningen kan bilen selvsagt by på eldrift, men dette er neppe en bil folk kjøper hvis de hovedsakelig kjører i by. Bilen virker også noe overdreven som pendlerbil.
Kvalitet
Som seg hør og bør har bilen en rekke kjøreinnstillinger, både sportslige og varianter for ulikt underlag og føreforhold. I normalmodus vil bilen benytte seg av elmotoren så lenge det er mulig. Vrir man innstillingen over i sport, blir det mer sprut. Bilen blir mer aggressiv i pedalrespons, styring og giring, men samtidig føles det hele ganske polert.
Kanskje kler dette bilen? I utgangspunktet er Touareg en stor SUV som ikke prøver å gjøre så mye ut av seg. Den har en sober design, og den er fra et merke for folket. Sånn sett passer det for så vidt at bilen er en ladehybrid, en slags gullstandard blant de store SUV-ene som selges i Norge i dag. Her gjør ikke den ekstra motoren med tilhørende batterier så mye med den innvendige plassen, det er nok å ta av, og pris- og kraftmessig er det så definitivt et vinnertriks. Komfortmessig er Touareg R svært god, understellet tilpasser seg det aller meste av tull man møter på norske veier, og selve interiøret er på et svært høyt nivå når det gjelder kvalitet og brukervennlighet. Det er ryddig, som det meste annet med en Touareg.
For å bøte litt på det ellers streite har altså testbilen fått en farge og dekor som det er litt trøkk i. Det kan treffe enkelte som ønsker å skille seg litt ut, uten å ta helt av. Som en dress fra Moods of Norway.
Tekniske data
Volkswagen Touareg R
Pris: 1.065.800.-
Pris testbil: 1.187.426.-
Motor: V6 syl. Turbo. Bensin/elektrisk. 2995 ccm. 462 hk. 700 Nm.
Batteri: 17,9 kWt
Elektrisk rekkevidde: 47 kilometer
Aks: 5,1 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 0,28 l/mil
Utslipp: 63 g/km CO2. 18,4 mg/km NOx
Bagasjerom: 665/1675 liter
LxBxH: 4878/1984/1717 mm
Egenvekt: 2390 kilo
Tilhengervekt: 3500 kilo
Pluss og minus
+
Sterk
Kvalitetsfølelse
Komfort
–
Forbruk
For vanlig