Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
10 mars 2021 13:00
Del på Facebook
HARER: Med eggekartong, farget papp og tusj kan du lage utallige varianter av påskeharer. Foto: Torstein Bøe / NTB
HARER: Med eggekartong, farget papp og tusj kan du lage utallige varianter av påskeharer. Foto: Torstein Bøe / NTB

Både smørpakker, melkekartonger, hermetikkbokser og fjorårets juletre kommer til nytte når Lise Wolden pynter hjemmet sitt til påske.

– Jeg må anstrenge meg for ikke å spare på altfor mye, sier Lise Wolden, mens hun med vante hender former metallgitteret på en champagnekork om til et påskeegg.

– Denne korken tok sønnen min med til meg. Jeg drikker ikke, så jeg går rundt og stjeler korker, smiler Lise, som blant annet lager gryteunderlag av vinkorker.

I hennes øyne kan mye av det andre ser på som søppel, komme til nytte. Til påske har hun for eksempel brukt champagnekorker til å lage både pynteegg og serviettringer med hareører. Smørpakka har blitt trillebår med blomster, og melkekartongen vase med haremotiv.

Selv stammen på fjorårets juletre har kommet til nytte, denne gangen som eggeglass.

Gjenbruks-inspirator

Lise er interiørdesigner, og har siden 2016 delt gjenbruksideer på Instagram-kontoen @homemadebylise74. Etter hvert startet hun også blogg i eget navn for å kunne gi grundigere beskrivelse av fremgangsmåten på tingene hun laget.

– Det ballet fort på seg. Det virker som folk synes det er gøy at man kan lage noe fint ut av ingenting. Folk liker tanken på å ikke kjøpe noe, forteller hun.

Da koronapandemien førte til at hun først ble permittert, og deretter mistet jobben, fikk hun enda mer tid til gjenbrukshobbyen.

Samtidig økte interessen blant følgerne.

– Folk er veldig engasjerte, og mange prøver seg på tingene mine. Jeg får stadig bilder og spørsmål i innboksen min, sier Lise.

Starter påsken tidlig

Lise har inntrykk av at iveren etter å pynte til høytidene også har blitt større i koronaperioden.

– Folk begynte med jula i oktober, og nå også med påsken i god tid, sier Lise, og forteller at det gjerne klør litt ekstra i hobbyfingrene hennes rundt høytider.

– Mine egne barn har blitt voksne, så jeg pleier å låne noen barn som jeg lager pynt sammen med, forteller hun.

Inspirasjon finner hun på Pinterest og ute i naturen. Ofte sanker hun materialer utendørs når hun er på hytta. Naturmaterialene kombinerer hun gjerne med ting som ellers ville blitt kastet.

Selv om hun har mange timer på hobbyverkstedet bak seg, trenger man ikke være noen ekspert for å kopiere det hun lager.

– De fleste tingene jeg lager, er såpass enkle at alle kan få det til. Det er veldig lavterskel, sier hun.

Enkle påskepyntideer

Her er noen av Lise Woldens forslag til enkel påskepynt du kan lage av ting du sannsynligvis allerede har hjemme.

  • Serviettringer: Klipp en tørkerull i drøyt én cm brede ringer, og mal dem svarte. To ringer bøyes til ører, og limes på den tredje. Lise bruker også metallgitteret fra champagnekorker til å forme serviettringer med hareører.
  • Vase: Melkekartonger blir rustikke og fine hvis du drar av det ytterste laget på kartongen. Klipp av den øverste delen av kartongen, og brett ned sidene. Til slutt har Lise pyntet med et harebilde hun har printet ut. En annen variant er å spraye kartongen med granittspray.
  • Dekorativ boks: Hermetikkbokser blir fine med et lag spraymaling. Legger du på en haresjablong, og sprayer i en annen farge etterpå, får du en fin påskeboks.
  • Høne- og harefigurer av eggekartong: En fin aktivitet for barn er å lage figurer med eggekartong som utgangspunkt. Klipp av «toppene» på kartongen, og pynt med øyne, ører, nebb osv.
  • Trillebår: Vask en tom smørpakke og mal den (husk grunning). Stikk spisepinner gjennom pakka. På den ene siden stikker de ut som håndtak, på den andre limer du på to melkekartongkorker som hjul.
  • Harefigur av boksider: Lim tre sider av en gammel bok sammen, og klipp ut en harefasong. Lim på gult garn langs kanten, fest på dusk til hale, og lim haren på en skive av en litt tykk grein.

Vårblomstrende pynt

Vil du pynte til påske uten verken å kjøpe eller lage noe, kan du hente inn greiner fra hagen og nærmiljøet. Knopper og blomster som bryter fram, gir skikkelig vårstemning i stua.

– Tradisjonelt har man gjerne anbefalt trær og busker som blomstrer på bare greiner, slik som kirsebær, trollhassel og gullbusk, forteller informasjonsansvarlig i opplysningskontoret for blomster og planter, Tove Ladstein.

– Men nå som det er blitt så trendy med grønne planter, kan man nesten ta inn hva som helst som får grønne blader, påpeker hun.

Framgangsmåten er enkel: Bare klipp av de greinene du ønsker, og sett dem i en vase med kaldt vann.

– Er du ute på lang skogstur, kan det være lurt å gi greinene et nytt snitt når du kommer hjem, tipser hun.

Bruk en skarp kniv og lag fine, rette snitt.

Avkapp etter beskjæring kan gjerne brukes, eller velg greiner du synes er spesielt fine. Påskeklassikeren fremfor noen er selvfølgelig gåsunger.

Hvor lang tid det tar før blomster og knopper skyter fram, varierer veldig, ifølge Ladstein. Du kan også hente inn greiner som allerede er grønne eller blomstrende, men vær oppmerksom på at levetiden er begrenset.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse