Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
19 mars 2021 13:00
Del på Facebook
FRICAMPING: Siden bobilen er et kjøretøy, må man holde seg til plasser der slik ferdsel er tillatt. Vanligvis er det ikke lov til å stå langs veien mer enn to dager, og man skal være 150 meter unna nærmeste bolig. Foto: Marianne Løvland / NTB
FRICAMPING: Siden bobilen er et kjøretøy, må man holde seg til plasser der slik ferdsel er tillatt. Vanligvis er det ikke lov til å stå langs veien mer enn to dager, og man skal være 150 meter unna nærmeste bolig. Foto: Marianne Løvland / NTB

Janniche og Anders fyller opp bobilen med fem barn og drar på tur så ofte de kan.

For snart fire år siden lånte Janniche Nilsen (37) og mannen Anders Fossengen (45) foreldrenes bobil, tok med seg sine fem barn og satte kursen fra Bergen til Mikkelsparken i Kinsarvik. Denne bilturen tar mellom to og tre timer.

– Da vi kom fram, oppdaget vi at parken ikke hadde åpnet ennå, og ikke kom til å gjøre det på noen dager. Vi sjekket værmeldingen, så at det var strålende sol i Kristiansand, og kjørte dit i stedet.

Det ble starten på en bobilentusiasme som har gitt familien minnerike opplevelser sommer som vinter.

Frihetsfølelse

– Vi oppdaget friheten med bobil. Man kan ha en plan, men man kan også hive seg rundt hvis ting ikke går som planlagt. Det var rett og slett deilig, og vi fikk en fantastisk helg i Kristiansand.

Janniche og familien bruker en Rimor Katamarano fra 2012, som kan kjøres på med et vanlig sertifikat. Det vil si at totalvekten på bobilen, med bagasje og folk, ikke kan overstige 3,5 tonn.

For Janniches del betyr det at de må få plass til fem barn i alderen 3 til 14, med tilhørende bagasje og mat. Bilen er registrert for sju personer og har en lastekapasitet på 715 kilo, og ikke minst: Den har soveplass til hele gjengen.

Etappene

For at en tur skal bli mest mulig hyggelig for alle sammen, har de lært seg en del triks.

– Først og fremst, etappene må ikke være for lange. Tre til fire timer holder, særlig hvis barna er små.

Et annet element hun trekker fram, er at man bør la barna være med å bestemme hvor turen går, og hva man skal se eller gjøre. I hvert fall bør man gi dem en følelse av at de er med på råd.

– Da skaper man en felles begeistring.

Spillelister

Men selv noen få timer kan kjennes seige hvis barna er av den typen som lurer på hvor langt det er igjen idet man starter opp bilen.

– Man må ha noe som holder stemningen oppe underveis. Hver sommer lager vi en ny spilleliste, hvor hver av oss bestemmer hver sin sang. Så kan alle bli med på festen, for det blir det. Men la ungene rase fra seg før man setter seg inn i bilen, utsett heller avreisen litt slik at de har fått ut energi før turen starter.

Det kan også være lurt å ha en lydbok eller to i bakhånd når de begynner å kjede seg i bilen.

Vil man skape litt liv i kupeen når barna begynner å bli lei, har Janniche et klassisk råd:

– Leker som «tipp hvilken farge det er på neste bil», «mitt skip er lastet med» og «jeg tenker på et dyr» er også gull verdt på de lengste etappene.

Overnatting

Noe av poenget med en bobil er fleksibiliteten. Man kan dra hvor man vil, stoppe der man har lyst og overnatte på ulike steder. Overnattingen kan skje på en campingplass eller et sted langs veien, såkalt fricamping.

– Det er ikke noe poeng i å dra til en campingplass sent på kvelden hvis man skal tidlig av gårde neste dag, det er bortkastede penger. Vi pleier å variere etter behov. På en campingplass får man for eksempel vasket klær. Både fricamping og campingplass kan aktivisere ungene. På en campingplass er det gjerne lekeområder, og det er liten vits i å praktisere strenge leggetider når man er der, der er det alltid mye lyd og moro.

Variasjon er både gøy og nødvendig. Campingplasser har strøm, mens man må benytte seg av batterier når man ikke kan koble seg til strømnettet. Det varer ikke evig. I tillegg kan man få tømt toalettet på en campingplass. I tillegg har campingplasser dusj- og toalettfasiliteter.

– En ting man uansett må huske på, er å handle før du stopper for kvelden, ellers må du pakke ned alt en gang til.

Sommerplaner

Det siste året har de vært på minst en bobiltur i måneden, og til sommeren er planen å være på veien i minimum tre uker.

– Vi kjører etter været. Samtidig kan det være lurt å være litt i forkant. Erfaringer fra i fjor tilsier at det er mye folk på veiene, og at det kan bli fullt på plassene, slik at man må bestille på forhånd.

Janniche forteller at de forrige sommer hadde en episode der de ble stående på en parkeringsplass i lang tid mens de ringte rundt for å finne en ledig campingplass. Det er ikke noe som bør skje ofte hvis man vil ha positiv stemning i bilen.

– Og så er det kjekt å dra på tur med andre. Vi har ofte med bestemor og bestefar i sin bybobil på tur. Det er alltid ekstra kjekt når vi er flere på tur sammen.

Janniches utstyrstips

  • Lighter: – Trengs for å få fyr på gasskomfyren
  • Omnia ovn: – Den er vi veldig glad i.
  • Grill: – Det må man ha med.
  • Underholdning til barna: – Lydbøker og brettspill funker.
  • Sparkesykler. – Alt går på vekt. Kunne hatt med sykler, men det ville blitt tungt.
  • Skap: – Vi har satt inn et høyskap med sju skuffer. Det du får plass til, kan du ta med.
  • Ketsjupflaske: – Fyll en ketsjupflaske med vann til å skylle ned i do. Det er et kjempetriks for å bruke mindre vann.
  • Lang nok strømledning.
  • Vannkanne eller vannslange for påfylling av vann: – For å spare vekt kjører vi med nesten tom vanntank, og fyller vann på campingplassen.
  • Tenk på at alt veier: – Vi bruker for eksempel bambusservise, som er lett.
  • Vaskemidler: En liten boks med vaskepulver og oppvaskmaskintabletter kan være lurt, mange campingplasser har oppvaskmaskin.
  • Klessnor og klesklyper.
  • Tau: – Det er alltid kjekt.
  • Plugger og hammer: – Det kan være lurt å ha med dette til for eksempel markisen, det skal lite vind til før pluggene trengs.
  • Vegger: – Vegger til markisen eller telt er gull verdt på regnfulle dager, da har man litt mer tumleplass.
  • Gass: – Sjekk alltid at du har nok gass, spesielt på vinterstid.
  • Hyttebok: – Det kan være lurt å gjøre som vi gjør, å starte en bobilblogg/instagramkonto. Det er på en måte vår hyttebok, og vi kan se tilbake på hvor vi var og når.

Leie før du kjøper?

Geir Svardal, mangeårig bobiljournalist som driver nettstedet bobilbasecamp.no, har mange tips til familier som er nysgjerrige på bobilferie.

– Det kan være smart å leie bobil før man investerer i en egen, eller i hvert fall starte med å kjøpe en brukt bobil.

Svardal sier det er mange som leier ut bobiler. Det kan være private, gjerne formidlet gjennom Finn.no. Det finnes også små utleiefirmaer, samt store som ofte er tilknyttet forhandlerkjedene.

– Men man bør nok kaste seg rundt nå om man ønsker å leie bobil i fellesferien.

De forskjellige bobilvariantene

  • Varebilkonverterte: De kalles ofte for bybobiler. Her er knepet en smart utnyttelse av plassen i varebilrommet. Kan ha dusj og toalett. Som regel 2,05 meter brede og 5,5 til 6,3 meter lange.

– Disse er nok for små til å brukes av en familie, sier bobiljournalist Geir Svardal.

  • Alkovebil: Opprinnelig det man forbandt med en bobil. Den har sovealkove over førerplassen, ofte køyesenger bak, og det som minner om en campingvogn bakover.

– Alkovebiler er ikke er så populære lenger, man kan vel si at delintegrerte bobiler har overtatt som den mest populære bobilen, sier Geir Svardal.

  • Delintegrert: Har lavere påbygg over førerhytta. Tar utgangspunkt i en førerhytte og et chassis fra en produsent av nyttekjøretøy, mens påbygget er laget av en bobilprodusent.

– I dag kommer det også modeller med bare senkesenger, én foran og én bak, noe som frigjør masse gulvplass og gir en veldig romslig bobil, sier Svardal.

  • Helintegrert: Her har bobilprodusenten laget hele karosseriet, mens bilen bygger på et chassis og drivverk fra en bilprodusent.

– Helintegrerte er også populære. De fleste her selges i segmentet over 3500 kilo, som krever utvidet førerkort, forteller Svardal.

  • Sjekk før du leier/kjøper: Svardal påpeker at sengeløsningene er det viktigste.

– Hvem skal sove hvor og når? En senkeseng kan for eksempel stenge ned sittegruppa, og da kan ikke ungene, som legger seg først, sove der. Og hvor stort er kjøleskapet? Tenk praktisk.

Et annet element som er svært viktig, er hvor mye last man kan ha.

– Man bør helst ha minst 500 kilo til nyttelast, som inkluderer personer, utstyr, diesel, gass, vann og så videre. Og pass selvsagt på at bobilen er registrert for minst det antallet som skal være med.

Brukte bobiler med rekord i fjor

– I fjor ble det registrert totalt 3384 nye bobiler i Norge. Det ble en nedgang på 5,7 prosent sammenlignet med 2019. Mye av skylden for nedgangen må nok korona-nedstengingen ta, sier Geir Holm, generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund.

Salgsnedgangen i fjor var på 50 prosent i mars og 32 prosent i april.

– Det tapet klarte vi aldri å ta igjen. Men det ble rekord i salget av brukte bobiler.

Totalt ble det solgt 13.271 brukte bobiler, noe som er en økning på over 21 prosent fra året før, og det høyeste tallet noen gang. Bruktbobilsalget eksploderte i mai med en vekst på 54 prosent og holdt seg høyt i de påfølgende månedene. Holm sier det var veldig mange førstegangskjøpere av bobil i fjor.

Starten på 2021 viser en vekst på nær 30 prosent i salget av nye bobiler og 12 prosent på brukte.

– Trøndelag topper listen over fylkene som fikk flest nye bobileiere i 2020. Deretter følger Hordaland, Rogaland og Møre og Romsdal, sier Holm.

Totalt var det registrert 55.222 bobiler i Norge ved utgangen av 2020.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse