Annonse
NTB
Tema
NTB
27 mars 2021 19:30
Del på Facebook
TØFF KONKURRANSE: Volkswagen ID. 4 er en bil som treffer midt i det mest populære massemarkedet. Den vil i løpet av året få knallhard konkurranse fra en rekke nye elbilmodeller. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
TØFF KONKURRANSE: Volkswagen ID. 4 er en bil som treffer midt i det mest populære massemarkedet. Den vil i løpet av året få knallhard konkurranse fra en rekke nye elbilmodeller. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Volkswagen satser sterkt på ID-serien. Her tester vi den viktigste modellen, familiebilen ID. 4, som har noen overraskende svakheter.

De mellomstore SUV-ene er fullstendig dominerende når nordmenn kjøper familiebiler. Derfor er ID. 4 uten tvil den viktigste av alle de elektriske ID-modellene Volkswagen har på gang.

ID-utrullingen startet med ID. 3. Denne kompaktbilen kom i høst og er allerede et kjent fjes i det norske trafikkbildet. Familiegenetikken fører naturlig nok til at ID. 4 har mange likhetstrekk med ID. 3: Bilene har lik front, en form som tydelig er i slekt, og et dashbord som er så å si identisk.

Det som også er påfallende, er at de to bilene ikke ligner på noen av de andre Volkswagen-modellene som er på markedet i dag. ID-bilene er et parallelt løp, og i et land som er så elbilorientert som Norge, virker egentlig alle de andre modellene temmelig perifere allerede.

ID. 4 er drøyt 4,5 meter lang, men mer romslig enn en bil i samme størrelse med konvensjonell drivlinje. Årsaken er at elmotoren er liten og batteriet ligger i gulvet. Slik får man en større kupe enn i en gammeldags bil. Her er det bra med plass til en familie, og med et bagasjerom på godt over 500 liter er det ikke noe problem å få med seg det man trenger heller.

Merkelig interiør

Dashbordet kjenner man altså igjen fra ID. 3, og det skiller seg kraftig fra det man finner for eksempel i den nye Golf-modellen. Hvor hensiktsmessig det er, framstår som litt uklart. Fram til nå har Volkswagen gjerne servert interiører som har vært nær premiumnivå, i biler som skal være folkelige. I ID-bilene er den opplevde kvaliteten langt svakere.

Materialvalget, og sammensetningen av dette, oppleves som noe som hører hjemme på den simple siden. Videre er skjermen foran føreren bitte liten, og gir tilsvarende lite informasjon. Her snakker vi om den midtstilte skjermen som skal by på så å si alt av funksjoner, noe som igjen betyr mye fikling på skjerm mens man kjører.

Det er litt merkelig at det har blitt slik, når man vet at Volkswagen har laget supre interiører i en mannsalder. På den positive siden er sittekomforten fin, med gode justeringsmuligheter, slik at alle kroppsfasonger bør finne seg til rette.

Baksetet er svært romslig, og bilen har ingen transmisjonstunnel, så gulvet bak er helt flatt. Dermed har personen på midtsetet også plass til føttene. Takhøyden er i tillegg bra. Det som trekker litt ned, er at vinduene sitter ganske høyt, slik at de små blant oss får begrenset utsikt.

Grei rekkevidde

Introduksjonsmodellen, som vi tester her, har en batteripakke med en nettokapasitet på 77 kWt og en effekt på 204 hestekrefter. Som ID. 3 har også denne bilen bakhjulstrekk. Firehjulstrekk kommer i butikkene til sommeren.

Oppgitt rekkevidde er 49 mil. Da vi hadde bilen, var det et par plussgrader og oppholdsvær, og vi noterte et snittforbruk på 2 kWt per mil, noe som tilsier en rekkevidde på snaut 40 mil. Det er innafor. Da trenger man ikke lade før man uansett bør ta en pause. Ladefarten er på 125 kilowatt.

Med litt over 200 hestekrefter og en vekt på vel to tonn er ikke bilen supersprek, men elbilens kontante kraftlevering gjør at den føles kvikk nok. Som med de fleste andre elbiler er den også veldig lettkjørt, det er plug-and-play, og man trenger ikke engang å starte den. Bilen kjenner igjen nøkkelen når man setter seg i inn, og alt man behøver å gjøre, er å sette bilen i gir før man triller av gårde.

På veien er ID. 4 behagelig uspektakulær. Styringen er lett og presis, fjæringen er god i høyere hastigheter, men litt stump når veien er ujevn. Noe vindstøy pipler inn i kupeen, men så er det jo selvsagt ingen motorstøy, så her er det langt fredeligere enn i en bil med konvensjonell motor.

Skulle man ha behov for det, så bilen dra en hengerlast på inntil ett tonn.

Partytriks

I trangere miljøer har ID. 4 et partytriks få biler i denne størrelsen kan matche: svingradiusen. Bakhjulstrekk gjør at forhjulene kan vinkles langt mer enn «normalt», noe som gir en svingdiameter på 10 meter. Det er bedre enn en Volkswagen Polo.

Det som er mindre gunstig, er en a-stolpe som stjeler mye av utsynet på skrå forover, og en bitte liten bakrute som gir begrenset sikt bakover. Naturligvis har bilen ryggekamera, men det hjelper ikke stort når man skal orientere seg i fart.

Mye er bra med ID. 4, men bilen gir samtidig en følelse av at Volkswagen har knepet litt inn på den opplevde kvaliteten. Bilen framstår rett og slett som litt for simpel. Det blir interessant å se hvordan det slår ut når en rekke andre produsenter kommer med biler i samme sjanger, ikke minst hvordan den står seg når Skoda Enyaq og Audi e-tron Q4 straks kommer. Under skallet er de to sistnevnte «samme bil» som ID. 4 – til omtrent samme pris.

Tekniske data

Volkswagen ID. 4 1st Max
Pris: 487.700.-
Motor: Elmotor. 204 hk 210 Nm.
Batteri: 77 kWt (netto).
Maksimal ladefart: 125 kW
Forbruk: 1,82 kWt/mil
Rekkevidde: 487 kilometer
Toppfart: 160 km/t
0-100: 8,5 sekunder
Mål (LxBxH): 4584/1852/1631 mm
Bagasjeplass: 543/1575 liter
Vekt: 2049 kilo
Tilhengervekt: 1000 kilo

Pluss og minus

+

Plass
Svingradius
Komfort

Opplevd kvalitet
Design

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse