Annonse
NTB
Tema
NTB
15 mai 2021 19:30
Del på Facebook
ENESTE ST: I Norge er Puma den eneste modellen Ford tilbyr i ST-utgave. Fiesta og Focus ST har blitt faset ut. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
ENESTE ST: I Norge er Puma den eneste modellen Ford tilbyr i ST-utgave. Fiesta og Focus ST har blitt faset ut. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Ford Puma i ST-utgave byr på mye kjøremoro, men også noen problematiske detaljer.

Denne bilen er egentlig et tegn på hvor det norske, og trolig det internasjonale, bilmarkedet er på vei. Ford Puma er en kompakt-SUV, populært kalt «crossover», og dette er ST-versjonen, som er litt ekstra sprek.

Inntil nylig hadde Ford i Norge to ST-utgaver til i sine prislister, Fiesta ST og Focus ST. Disse er ikke fjernet fordi Ford har sluttet å produsere dem, men fordi den norske importøren ønsker å trimme modellutvalget. I tiden framover handler nemlig det aller meste om den elektriske Mustang Mach E.

Dermed var det ikke plass til mer enn én ST-utgave, og det ble altså kompakt-SUV-en. Noe som igjen henger sammen med at dette er en biltype som nyter voksende popularitet, mens vanlige småbiler og kompaktbiler – som ikke er elektriske – har blitt helt uinteressante i Norge.

Ford kommer neppe til å selge Puma ST i særlig imponerende kvanta, men som sporty merkevarebygger forsvarer den sin plass.

Fornuft og moro

ST hos Ford betyr det samme som GTI hos Volkswagen. Med andre ord er dette biler som har noe mer motorstyrke og litt raffere utstyr og teknikk enn standardmodellene. Puma ST benytter seg av den samme motoren som Fiesta ST, det vil si en 1,5 liters turbomotor med tre sylindre, som man har hentet ut 200 hestekrefter av.

Selv om Puma er en liten SUV, så er den større enn en Fiesta, noe som betyr ekstra vekt og litt tregere prestasjoner. Men det er fortsatt en kvikk bil, der null til hundre tar 6,7 sekunder. I Focus ST er det for øvrig en annen og sterkere motor.

Poenget med en bil som Puma ST er å mikse fornuft og moro, uten at det skal bli altfor dyrt. Fornuften er ivaretatt av grei innvendig plass til fire og et bagasjerom som er romslig. Den er heller ikke satt opp for stramt, så man kan drikke brus i fart uten at det spruter over hele interiøret. Prisen er ikke så avskrekkende, den starter på drøyt 450.000 kroner, og det inkluderer en god del ekstra sammenlignet med en standard Puma.

Kvikk styring

Styringen er kvikkere og bremseskivene er større enn i standardmodellen. ST-utgaven har dessuten 50 prosent høyere vridningsstivhet, og man får sportsseter fra Recaro. Alt dette er elementer som er med på å gi bilen en heftigere kjøreopplevelse enn en vanlig Puma kan by på.

Kjøreopplevelsen er i GTI-landskapet. De ytre målene på en Puma er faktisk ikke så langt unna en Volkswagen Golf GTI, og både med hensyn til utseende og kjøreegenskaper er Puma ST mer en kompaktbil enn en høyreist SUV. Som andre biler i sjangeren har den forhjulstrekk, men smart teknikk gjør at den ikke spinner ut i svingene.

Testbilen har ekstrautstyret «Performance pakke», som inkluderer en differensialsperre til 10.000 kroner, noe som trolig er et smart valg. Det er lite momentstyring, det vil si at kreftene ikke forstyrrer rattutslaget. Finner man en egnet vei, er det lett å ha det gøy i en Puma ST.

Hårfin balanse

Oppgraderingene har gjort bilen til noe langt heftigere enn en vanlig Puma, men det har også noen bieffekter. Styringen, som skal være 25 prosent kvikkere enn i en standard Puma, er i beste fall noe man venner seg til. Den balanserer på en hårfin grense mellom nervøs og kjapp. De oppgraderte bremsene er veldig kontante, mer som av-og-på-knapper enn bremser der man selv kan modulere kraften. Før man har vent seg til det, er det fort gjort å framstå som nybegynner.

Sittestillingen er også mer rett opp og ned enn i Fiesta og Focus.

Det som er positivt, er at denne bilen er praktisk. Baksetet tåler et par voksne, og bagasjerommet er svært romslig, bilstørrelsen tatt i betraktning. Det betyr at Puma ST tilbyr en god blanding av sport og fornuft.

Litt trist er det dog at kompakt- og småbiler med ekstra motorkraft er faset ut av Fords sortiment i Norge. Nå gjenstår det om nok folk vil ha en Puma ST – hvis ikke er nok også denne modellens dager talte.

Tekniske data

Ford Puma ST
Pris: 456.200.-
Pris testbil: 509.900.-
Motor: 3 syl. Bensin. Turbo. 1497 ccm. 200 hk. 320 Nm.
Aks: 6,7 sekunder
Toppfart: 220 km/t
Forbruk: 0,68 l/mil
Utslipp: 155 g/km CO2. 7,6 mg/km NOx
LxBxH: 4226/1805/1533 mm
Bagasjerom: 456/1216 liter
Egenvekt: 1280 kilo
Tilhenger: 750 kilo

Pluss og minus

+

Fin blanding av sport og fornuft
Ser gøyal ut

Kul lyd

Høy sittestilling
Kontante bremser

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse