Kinesiske Nio ble etablert i 2014. Når de nå skal satse globalt, er Norge det første landet i Europa som testes ut.
– Å velge Norge som vårt første internasjonale marked, gjør vi ikke bare fordi Norge er det mest elbil-vennlige landet i verden, men også fordi det er en bærekraftig og innovativ nasjon, som samsvarer godt med Nios visjon, sa William Li, grunnlegger, styreleder og konsernsjef i Nio, under en digital pressekonferanse nylig.
NIO skal bygge opp egne salgs- og servicenettverk i Norge. Det første «NIO House» utenfor Kina vil i tredje kvartal i år åpnes på Karl Johans gate i Oslo sentrum. Konseptet er at det skal være en blanding av bilbutikk, kafé og møteplass.
Livsstil
– Vi ønsker å være et positivt livsstilsbidrag for brukerne våre gjennom å bygge opp et brukersamfunn som begynner med elbilene, og hvor vi deler fine opplevelser og har det gøy sammen, sa Marius Hayler, administrerende direktør i Nio Norge AS.
I 2022 skal det åpnes fire nye salgslokaler – i Bergen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand.
Den første bilmodellen som blir tilgjengelig i Norge, er SUV-en ES8, som er ventet hit til høsten. Neste år kommer sedanen ET7. ES8 har et batteri på 100 kWt, som skal gi en rekkevidde på 50 mil. Man kan velge mellom seks eller sju seter, og bilen skal klare å dra en henger på 1,5 tonn. Den norske prisen er ennå ikke klar.
Nio kommer i tillegg med et konsept som ikke har vært brukt i Norge tidligere: Batteribytte. I løpet av året skal det bygges fire slike stasjoner i Oslo-området, hvor man ikke lader, men bytter ut batteriet med et oppladet ett. Byttet skal ta tre minutter. Etter hvert skal stasjonene komme til flere byer.