Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
20 mai 2021 13:00
Del på Facebook
BEVINGET: Kyllingvinger på grøten er ikke hverdagskost. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
BEVINGET: Kyllingvinger på grøten er ikke hverdagskost. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Denne snodige, smakfulle grøten kan du spise til lunsj eller middag. Eller på kinesisk vis til frokost.

Jeg må innrømme at jeg nesten aldri spiser frokost. Hver gang jeg hører folk si at frokost er dagens viktigste måltid, får jeg dårlig samvittighet. Men jeg har valgt å lytte til kroppen min. Hvis jeg spiser noe tidlig om morgenen, føles det som om jeg blir tvangsforet. Jeg tenker at så lenge jeg føler at jeg har nok energi og spiser når jeg blir sulten, så går det vel greit. For jeg blir absolutt sulten, men da nærmer det seg andre folks lunsjtid.

Da jeg jobbet i Danmark med kun franskmenn på kjøkkenet, startet vi alltid klokken ni på jobb. Da var det frokost, eller morgenmad som det heter der. Den besto av croissant og kaffe, noe som passet meg mye bedre.

Den merkeligste frokosten jeg har vært borti, fikk jeg i Japan. Der spiser de en rett som kalles natto som dagens første måltid. Natto er fermenterte, seige linser, toppet med rå eggeplomme. En rimelig hardcore frokost, du spør meg.

I helgene lager jeg faktisk frokost hjemme, men da er klokka for 11–12 før troppene er samlet. Favoritten om dagen er sveler – eller amerikanske pannekaker – med lønnesirup. Men igjen er samvittigheten ute å kjøre. Derfor prøver jeg å lage svelene litt sunnere ved å ha i en del knust havregryn, og det blir veldig godt. Skal jeg ha brødmat på denne tiden av døgnet, blir det med ripsgelé på. Det er min absolutte favoritt. Og ferskpresset appelsinjuice da, det er det aller beste jeg kan ha i glasset. Igjen, jeg vet at «drikke skal være vann», men den juicen kjennes som himmelens nektar rett i glasset. Og jeg føler at kroppen bruser av glede.

Det er veldig rart at jeg må ha litt søtt til frokost, kanskje ernæringsfysiolog kunne forklart meg hvorfor? Enn så lenge tillater jeg meg den luksusen det er å følge instinktene. Noe i meg tror det er riktigst. Samtidig skal man selvsagt ta hensyn til grunnleggende kostholdsråd i det store og hele. Alle vet at rikelig med grønnsaker, frukt og fiber er bra for oss. Samt variasjon – og å unngå å proppe i seg masse ferdigprosessert mat med mye kunstige tilsetningsstoffer.

Ukas rett er en snodig sak fra Kina, faktisk for en av nasjonalrettene å regne. Congee kan sammenlignes med vår egen risgrøt, men i dette tilfellet er den salt og ikke søt. Congee er en populær frokost i flere asiatiske land, og den finnes i mange varianter. Jeg har enda ikke fått reist til Kina, men har vært på flere congee-restauranter der jeg har fått denne grøten servert – glovarm og smakfull. Absolutt en rett det er verdt å forske videre på her hjemme!

I lys av mine egne frokostvaner kan jeg nok ikke anbefale retten til frokost, men som en lunsj- eller middagsrett er den topp! Det fine med congee er at du ikke kan gjøre noe galt, ettersom grøten faktisk skal koke i stykker. Lag den gjerne på din måte. Ha i de smakene du liker, og legg på den toppingen du har tilgjengelig. Og så klart: Spis på det tidspunktet på døgnet du foretrekker!

Congee med kyllingvinger og ramsløk

Ingredienser (4 personer)

1 kopp ris, f.eks. jasminris, skylt
3 kopper kylling- eller grønnsakkraft
4–5 kopper vann
1 fedd hvitløk
1 ss hakket ingefær
1 ss sesamolje
2–3 ss ramsløkolje/-puré
20 kyllingvinger
2–3 stilker finsnittet vårløk
shitakesopp, ev. sjampinjong, skivet
4 ss hakkede peanøtter
litt chiliolje (valgfritt)
soyasaus

Framgangsmåte

Ha ris, vann, kraft, hvitløk og ingefær i en kjele. La det småputre i hvert fall en time, rør innimellom. Dette skal bli som en kremete grøt. Smak til med salt. Mot slutten har du i sesamolje.

Kyllingvingene krydres med salt og stekes i ovnen på 200 grader i cirka en halv time til de er skikkelig gylne og sprø. Kyllingkjøttet kan plukkes fra beinet.

Soppen stekes i litt smør i en panne og krydres med salt.

Anrett risgrøten i skåler. Rør lett inn litt ramsløkolje. Legg stekt kylling, sopp, snittet vårløk og peanøtter rundt på toppen. Krydre gjerne med litt god chilisaus/chiliolje og soyasaus etter smak.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse