I en studie blant mer enn 2000 deltakere fra fem europeiske land, gjort av Ford, ble det tatt i bruk en spesialutviklet 8D-romlydopplevelse og et virtuelt bymiljø i en app, samtidig som deltakernes reaksjonstid på potensielt farlige situasjoner ble målt.
Undersøkelsen viste at bruk av hodetelefoner bak rattet gjorde at deltakerne reagerte fire sekunder senere når potensielt farlige situasjoner i trafikken oppsto.
– Lyder vi hører fra miljøet rundt oss, spiller en helt avgjørende rolle for vår tolkning av dette. Vi hører ofte noe rundt oss før vi kan se det. Bruk av hodetelefoner i trafikken kan blokkere ut viktige lyder som igjen kan gjøre det vanskeligere å fange opp biler i nærheten eller fotgjengere. Dette kan potensielt sette oss selv og andre i en farlig situasjon, sier professor i audiokognitiv nevrovitenskap ved University College London, Maria Chait, i en pressemelding
Det er ikke ulovlig å bruke hodetelefoner i trafikken i Norge. Det er imidlertid et krav i lovverket at du alltid skal opptre hensynsfullt og aktsomt i trafikken.