Det er lenge siden Toyota har laget en så lekker bil som Mirai. Men at den blir et vanlig syn i Norge, er utenkelig.
Dette må være den lekreste Toyotaen på lang tid. Mirai ser ut som en sporty sedan i øvre prissjikt, men ikke la deg lure. Med en motor på 182 hestekrefter og en vekt på 1,9 tonn er ikke dette noen autobahn-cruiser, og ikke er den veldig dyr heller. 600.000 kroner for en stilig, nær fem meter lang bil med masse utstyr, er ikke ille.
Årsaken til den forholdsvis hyggelige prisen avsløres av registreringsnummeret, som starter med HY. Mirai er nemlig en hydrogenbil, det vil si at den har en motor som fores med hydrogen, med det resultat at den kun slipper ut vann. Dermed styrer den pent unna bilavgiftene.
Hydrogenbilene har egentlig hele tiden vært der, parallelt med elbilene. Men mens det har kommet flere hundre tusen elbiler på norske skilt de siste ti årene, er det ifølge Bilregisteret bare 253 hydrogenbiler i Norge.
Høna og egget
Her har vi en klassisk «høna og egget»-problemstilling. For hvem vil bygge fyllestasjoner når det nesten ikke er noen biler på veien som trenger dem? Og hvem vil vel kjøpe en bil som det knapt er mulig å tanke opp? Per i dag er det komisk. Det er én eneste fyllestasjon, på Høvik utenfor Oslo, og den har to uttak.
Det er ikke første gang Mirai er på det norske markedet. Fra 2016 til 2020 var forrige generasjon tilgjengelig, og totalt ble det registrert 73 nye Mirai i Norge i denne perioden. Det var en bil som så litt snål ut, det gjør ikke den nye utgaven. Den nye versjonen kan se ut som en Lexus, men uten den spesielle grilløsningen til Toyotas premiummerke. En litt streitere Lexus, med andre ord.
Sånn føles det også innvendig. Her er det høy byggekvalitet, med materialer som er i nærheten av premiumnivå. Samtidig er ikke denne bilen så romslig som man forventer av en nesten fem meter lang doning. Særlig baksetet ganske beskjedent. Både selve døråpningen og takhøyden er langt fra limousinstandard.
5,6 kilo
Noe av årsaken er at hydrogentankene tar plass. Det er til sammen tre stykker, en som ligger på langs under kupegulvet, og to på tvers under setet og gulvet i bagasjerommet. I tillegg er batteriene plassert mellom baksetet og bagasjerommet. Dette tar selvsagt noe plass, dermed er bagasjerommet blitt forholdsvis beskjedent. Tankene rommer til sammen 5,6 kilo hydrogen, én kilo mer enn i forrige Mirai.
Toyota sier bilen skal klare 65 mil mellom hver fylling, noe som virker i overkant optimistisk. Vi brukte 1,12 kilo per 10 mil, noe som vil si en kapasitet på 50 mil. Snodig nok så var bilens egne instrumenter mer pessimistiske. Da vi hadde tanket opp, meldte de om en rekkevidde på 42,5 mil. Årsaken er trolig at bilen er ganske ny, og at den da bruker tidligere turer som referanse – turer som tydeligvis ikke har vært spesielt økonomiske.
Sammenlignet med en elbil er dette ganske bra. Og det tar kun et par minutter å fylle opp med hydrogen, så her er det ikke snakk om noen ladepause. Problemet er som nevnt at dette foreløpig bare kan gjøres på én stasjon, hvilket gjør at rekkevidden må regnes ut fra at man skal tilbake dit man fylte opp. Da er det ikke så greit å ha for eksempel en hytte som er 30 mil unna.
Konseptbil
Og det er synd, for dette er fin bil på veien. Komforten er veldig god, og uten forbrenningsmotor og med bra støyisolering blir det fredelig i kupeen. Motoren er ikke supersterk, men hydrogenbilen har det samme umiddelbare skyvet som en elbil, dermed føles den kvikkere enn man skulle tro. Særlig involverende er den dog ikke. Styringen er presis, men uten følelse, og setter man bilen i den mest sporty av de tre innstillingene, blir styringen tung og kunstig.
Med Toyota Mirai føles det som man kjører en konseptbil. Et produkt som har veldig mye bra ved seg, som foreløpig ikke er klart for markedet, men er laget mer for å vise hva som kan komme.
Det snakkes mye om at landet skal få flere hydrogenstasjoner, noe som er en forutsetning for at det i det hele tatt er noen vits i å selge slike biler i Norge. Det har faktisk vært flere enn det er i dag tidligere. For å se positivt på det er én fyllestasjon i det minste bedre enn situasjonen etter at stasjonen ved Sandvika tok fyr – da var det ingen.
Tekniske data
Toyota Mirai Premium Kuro
Pris: 599.000.-
Motor: Hydrogen/elektrisitet. 182 hk. 300 Nm.
Batteri: 4 kWt.
Forbruk: 0,89 kg/100 km
Rekkevidde: 650 kilometer
Toppfart: 175 km/t
0-100: 9,2 sekunder
Mål (LxBxH): 4975/1885/1480 mm
Bagasjeplass: 270 liter
Vekt: 1920 kilo
Pluss og minus
+
Elegant
Komfortabel
Kvalitetsfølelse
–
Fravær av fyllestasjoner
Innvendig plass