Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
23 mai 2021 19:31
Del på Facebook
LADEFART: Kia EV6 har et ladesystem på 800 volt, og selskapet sier bilen kan lades fra 10 til 80 prosent på 18 minutter. Foto: Produsenten
LADEFART: Kia EV6 har et ladesystem på 800 volt, og selskapet sier bilen kan lades fra 10 til 80 prosent på 18 minutter. Foto: Produsenten

Med et originalt utseende skal Kia EV6 prøve å kapre markedsandeler i det aller tøffeste segmentet, familieelbilene.

– Vi gleder oss veldig til å få bilene til Norge og tror dette blir en perfekt elbil for nordmenn, sier Mette S. Sauge, informasjonsansvarlig hos den norske Kia-importøren.

Bilen hun sikter til, er Kia EV6 som er bygget som en elbil fra grunnen av. Den benytter seg av en helt ny plattform, og også designen er ulik tidligere Kia-modeller. Bilen skal vise hvilken retning de kommende modellene fra Kia vil ta.

Fordelen med en dedikert elbilplattform er at den tar hensyn til at elbiler har små motorer og flatt gulv uten transmisjonstunnel, noe som gir god plass i kupeen. De innvendige målene nærmer seg en Tesla Model X, og er større enn for eksempel Ford Mustang Mach E. Kia EV6 er 468 centimeter lang og har en karosseriform som kan minne om en stor kompaktbil. I tillegg har den en bakkeklaring i SUV-klassen, på 17 centimeter.

Samtidig ruller den inn i et segment som blir stadig tøffere. Sauge påpeker at en rekke nye modeller, som enten er lansert nylig eller er på vei, befinner seg i samme segment som EV6. Hun ser på Volkswagen ID. 4, Skoda Enyaq og Hyundai Ioniq 5 som de tøffeste konkurrentene. Sistnevnte er for øvrig bygget på samme plattform som EV6.

To batteristørrelser

EV6 kommer med to ulike batteripakker og mulighet for både to- og firehjulstrekk. Innstegsmodellen har et 58 kWt batteri og bakhjulstrekk, og en oppgitt rekkevidde på 40 mil. Varianten med det større batteriet på 77,4 kWt og en rekkevidde på 51 mil starter på 470.000 kroner. Med firehjulstrekk og det største batteriet begynner prisen på 530.000.

– Vi lanserer bare det største batteriet i første omgang. Vi åpner nok opp for flere varianter også med det mindre batteriet fra høsten av, men har ikke noe priser på det foreløpig. De første bilene kommer i september eller oktober, dette er demobiler til forhandlerne. Kundebilene begynner å komme i oktober eller november. De som bestiller bil nå, får levert bil i år, sier Sauge.

Mot slutten av 2022 kommer en ekstra sprek utgave med 585 hestekrefter, som skal koste 600.000 kroner.

Sauge sier EV6 blir starten på en stor utrulling av nye elbilmodeller.

– Kia kommer med 11 nye elbiler innen 2026. Sju stykker på den nye dedikerte elbilplattformen, og fire basert på eksisterende modeller. Kia EV6 er første modell ut for Kia på den nye plattformen, og vi vet ikke konkret hva som blir den neste.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse