Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
27 mai 2021 13:00
Del på Facebook
METTENDE SALAT: Vil du unne deg en ekstra god og sunn lunsj, er denne asparges- og linsesalaten et ypperlig valg. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
METTENDE SALAT: Vil du unne deg en ekstra god og sunn lunsj, er denne asparges- og linsesalaten et ypperlig valg. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

En «dyrk selv»-bølge skyller gjennom norske hager, balkonger og bakgårder. Overalt bugner krukker og pallekarmer av både spiselige saker og prydplanter. Koronaåret, med mer hjemmetid for mange, har satt ytterligere fart i den grønne trenden.

Selv liker jeg å dyrke det meste – både nyttevekster som urter, grønnsaker og frukttrær, og fine vekster som bare er til pynt.

I grønnsakenes verden er det asparges som er selve Rolls-Roycen. Å dyrke asparges er en tålmodighetsprøve for en hobbygartner, men fullt mulig i store deler av landet. Både den vanlige grønne og den store, hvite aspargesen leveres av norske produsenter.

I utgangspunktet kan alle asparges bli både grønne og hvite, men som regel brukes det spesialiserte sorter. De som blir hvite, er dyrket under bakken – de får altså ikke sollys på seg. Jorden hyppes opp i lange hauger bortover. Når du ser hvor mye jobb det er å dyrke og grave ut disse aspargesene for hånd, en etter en, da skjønner du at de ikke kan være gratis. Og når du i tillegg vet at det tar flere år fra man planter en aspargesplante, til man kan høste fra den, blir du enda mer klar over eksklusiviteten.

Norsk asparges er ikke hverdagskost, men verdt å kose seg med når den er i sesong på forsommeren. Og selvsagt finnes det rimeligere, importert asparges i butikkene, disse kommer ofte fra land som Peru og Spania.

Synes du det høres gøy ut å dyrke grønnsakenes Rolls-Royce selv, er det mange gode tips et lite nettsøk unna. Å ha en langsiktig plan er nok lurt hvis du setter i gang. Tenk på at du ikke forventer et lass med epler på et nyplanet epletre heller – så aksepterer du lettere at det tar noen somre før aspargesplanten etablerer seg skikkelig.

Ukas rett er en fyldig, smaksrik grønnsakrett som passer perfekt som lunsj eller som del av et større måltid. Bruker du veldig tynne asparges, trenger de nesten ikke skrelles og kan varmebehandles lynraskt. Har du en litt tjukkere type, må de skrelles og kokes riktig. De nederste to centimeterne mot roten pleier å være veldig trevlete, så disse kutter jeg av. Så skreller jeg aspargesen cirka fra midten og nedover. Jeg passer på å bruke en skreller som ikke drar av for mye, bare et tynt lag, og snur aspargesen jevnt rundt mens jeg skreller. Da sikrer du grønnsaken beholder sin elegante runde form.

Asparges bør oppbevares konstant kjølig med fuktig papir/klede over seg – da beholder de den naturlige sprøheten. Uansett om jeg skal steke eller grille dem, liker jeg å forvelle dem først. Det innebærer å koke dem i saltet vann i et par minutter, til du kjenner at de så vidt er blitt myke.

Stekte grønne asparges med varm linsesalat

Ingredienser (4 personer)

16–20 grønne asparges
1 pk. hermetiske, kokte grønne linser, ca. 3 dl
2–3 sjalottløk, finhakket
3 ss olivenolje
2 ss gressløk, finhakket
1/2 sitron
1/2 beger crème fraîche

30 g revet parmesan
salt og pepper

Framgangsmåte

Aspargesen skrelles og forvelles raskt. Stek den hardt på én side i panne i litt olje, rett før servering. Krydre med salt og pepper.

Finhakket sjalottløk freses lett gyllen i oljen. Skyll de kokte linsene i en sil, sørg for at vannet renner godt av, og ha linsene i panna sammen med løken. La linsene frese litt rundt. Ha deretter på crème fraîche. Varm dette godt opp, og smak til med salt, pepper, noen dråper sitron og gressløk.

Anrett linsesalaten på tallerkener eller et felles fat. Legg stekte asparges oppå, og dryss over finrevet parmesan. Server gjerne med godt brød.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse