Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
16 juni 2021 19:30
Del på Facebook
DÅRLIG: På sommerføre har vinterdekk farlig mye lengre bremselengde enn sommerdekk. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB
DÅRLIG: På sommerføre har vinterdekk farlig mye lengre bremselengde enn sommerdekk. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB

Åtte prosent av oss bruker vinterdekk på bilen i juni og juli, mens fem prosent har såkalte helårsdekk. Tre prosent aner ikke hva slags dekk de kjører rundt med. Dette kommer fram i en undersøkelse gjort av forsikringsselskapet If.

– Gummien i vinterdekk er mykere enn i sommerdekkene. Dette gir drastisk lengre bremselengder og dårligere stabilitet i svinger. Mønsteret på tvers i et vinterdekk er dessuten laget for å få godt grep på snø og is. I et sommerdekk er det langsgående riller. De er der for å transportere bort vann, og er helt nødvendige for å unngå eller redusere effekten av vannplaning, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If

Han fraråder også bilister å bruke såkalte helårsdekk.

– Disse dekkene vil jeg si er verken er fugl eller fisk for norske forhold. Her i landet er det to tydelige dekksesonger, og det er derfor nødvendig med to hjulsett som er tilpasset hver årstid.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse