Åtte prosent av oss bruker vinterdekk på bilen i juni og juli, mens fem prosent har såkalte helårsdekk. Tre prosent aner ikke hva slags dekk de kjører rundt med. Dette kommer fram i en undersøkelse gjort av forsikringsselskapet If.
– Gummien i vinterdekk er mykere enn i sommerdekkene. Dette gir drastisk lengre bremselengder og dårligere stabilitet i svinger. Mønsteret på tvers i et vinterdekk er dessuten laget for å få godt grep på snø og is. I et sommerdekk er det langsgående riller. De er der for å transportere bort vann, og er helt nødvendige for å unngå eller redusere effekten av vannplaning, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If
Han fraråder også bilister å bruke såkalte helårsdekk.
– Disse dekkene vil jeg si er verken er fugl eller fisk for norske forhold. Her i landet er det to tydelige dekksesonger, og det er derfor nødvendig med to hjulsett som er tilpasset hver årstid.