Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
24 juni 2021 13:00
Del på Facebook
NORDISKE SMAKER: Makrell med eple, dill og pepperrot er en populær restaurantrett. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
NORDISKE SMAKER: Makrell med eple, dill og pepperrot er en populær restaurantrett. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Å fiske makrell er kjempegøy. Men hvordan tilberede fangsten slik at alle kan glede seg til å spise den også?

Det er nok mange tapre fiskere som står bryggelangs uten den store fangsten. Men treffer man på en makrellstim, da hopper middagen nærmest på land av seg selv. Sist jeg fikk makrell, hadde jeg knapt slengt ut snøret før det dro noe voldsomt. Tenk at så små fisk kan dra så hardt! Det er voldsomme muskler som er i sving. Det gjør makrellfiske til en sann fest. Barna var helt i ekstase da det lå sprellende fisk på rekke og rad på brygga.

Men hva skal man gjøre med all denne fisken? Det er i hvert fall ikke noe vits å fange dyr man ikke spiser. Du kan gi bort til naboen, så klart. Men du kan også sørge for å ha et lite repertoar av makrellretter i bakhånd.

Aller best er makrellen, som fisk generelt, aller best når den kan legges sylfersk rett i stekepanna. En annen knallgod, enkel tilberedningsmetode er røyking: Kjøp en liten sportsrøykeovn som du setter på bålet eller plata. Krydre fisken, legg i litt røykespon, og vips har du en himmelsk varmrøykt makrell. Dette funker som et måltid i seg selv, det er bare å maule i seg rett fra bålet.

En annen delikatesse jeg liker å lage, er postei. Makrellen bakes eller røykes, kjøttet plukkes fritt for skinn og bein, krydres med pepperrot og annet k, og vispes i en kjøkkenmaskin med crème fraîche. Legg posteien på glass, dekk den med smeltet smør, og sett glasset kjølig. Herlig pålegg som holder seg lenge!

En oppskrift jeg er litt stolt av, er en jeg kaller «vitello sgombro» – en vri på italienernes vitello tonato, kalveroastbeef med tunfisksaus. Jeg hadde lyst til å lage en norsk variant og ikke bruke rødlistet tunfisk, og kom på at makrellen i grunnen kan minne om en kraftfull og konsentrert minitunfisk. Makrellsausen lager jeg ved å bake et par makrellfileter, rense kjøttet fritt for skinn og bein, blande det med majones og litt rømme, og krydre med pepper, gressløk, sitron og kapers. Prøv denne oppå roastbiff, og topp herligheten med rucola og pinjekjerner.

Den fete makrellen er veldig rik på omega 3-fettsyrer, noe som gjør den til den sunneste fisken vi kan spise. Tilbehøret bør være kraftig nok til å hamle opp med den heftige fiskesmaken. Etter min mening kan kokte poteter, smør og råkost blir for tamt, jeg foretrekker mer krutt og kontraster. Da havner jeg fort i den asiatiske gata, med ingefær, chili og soya. Nydelig!

Ukas rett er en variant som har vært i skuddet på en del restauranter – en nordisk og smakfull komposisjon med dill og fyrig pepperrot og dill. Pepperrot har jeg faktisk plantet i hagen, og den kommer opp igjen år etter år – så her kan både fiskeren, gartneren og kokken i deg delta.

Nordisk makrell

Ingredienser (4 personer)

4 små eller 2 store makrell
1 eple, i terninger
1 agurk
4 ss hakket dill
2 ss dillolje (dill og olje kjørt sammen lenge)
2 dl fløte
1 finhakket sjalottløk
4 ss revet fersk pepperot + ekstra til topping
litt sitron
salt og pepper

Framgangsmåte

Makrellen fileteres slik: Fjern all innmat, skyll vekk blod, følg ryggbeinet og lag fine fileter. Lag et snitt langs beinraden og skjær denne bort.

Krydre filetene med salt og pepper, og stek dem i medium varm panne i solsikkeolje. Stek dem mest på skinnsiden, slik at de blir skikkelig sprø. Vend dem rundt i panna rett før servering.

Fløten kokes opp med sjalottløk. Ha i pepperrot, og la deretter blandingen trekke i 15 minutter. Sil og smak til med salt og noen dråper sitron. Agurken skrelles og deles opp i staver. Stek den raskt og hardt på to sider, og krydre den med salt og pepper.

Anrett makrellen på tallerkener. Legg på stekt agurk, og hell sausen rundt. Topp med eple, dill og masse revet pepperrot. Hell litt dillolje rundt.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse