Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
03 juli 2021 19:30
Del på Facebook
SJELDEN VARE: Harald Bergsaker ved sine to Lanciaer. Til venstre en Gamma Coupé fra 1970-tallet. Den røde til høyre er en svært sjelden Flavia, bygget av Zagato på 1960-tallet.Foto: Fredrik Hagen / NTB
SJELDEN VARE: Harald Bergsaker ved sine to Lanciaer. Til venstre en Gamma Coupé fra 1970-tallet. Den røde til høyre er en svært sjelden Flavia, bygget av Zagato på 1960-tallet.Foto: Fredrik Hagen / NTB

Lancia har laget en rekke ikoniske bilmodeller, men aldri hatt et høyt salg. Harald Bergsaker, som totalt har eid 68 biler, er fascinert av de sjeldne modellene.

– Fascinasjonen ved Lancia ligger i at du stadig vekk møter folk som aldri har aldri sett bilmodellene før. Det skjer ikke med mange andre modeller. At svært få personer noensinne har kjøpt en Lancia, er nettopp det som gjør merket ekstra interessant. Og at fabrikken stort sett alltid har vært i økonomisk kaos, hører også med. Det gir merket status blant entusiastene, forteller Harald Bergsaker (71), formann i Norsk Lanciaklubb som feirer 30-års jubileum i år. Klubben har 130 medlemmer.

I dag har Harald to Lanciaer, som for anledningen er rullet ut på gresset ved boligen hans på Grefsen i Oslo. Det er to ganske så spesielle biler, selv til Lancia å være: en Gamma Coupé fra 1977 og en Flavia Sport Zagato fra 1963.

Rallyhistorie

Lancia ble startet i Torino i 1906. Ifølge Harald har racing, oppfinnsomhet og design alltid stått høyere i kurs enn høyt salgspotensial. Blant modeller som har bidratt sterkt til merkets legendariske aura, er Stratos, 037 og Delta Integrale. Dette var biler med stor suksess i rally på 1970-, 1980- og 1990-tallet. De vant til sammen elleve verdensmesterskap, noe som gjør Lancia til det mestvinnende merket i rallyhistorien.

– Da TV-programmet Top Gear tidlig på 2000-tallet ba sine seere om å kåre den viktigste produsenten i bilhistorien, ble det Lancia, sier Harald.

Mye forskjellig

Harald forteller at han ikke kommer fra en bilfamilie, men at han selv tidlig hadde interesse for biler, da ofte biler som ikke var helt «vanlige». Den første han kjøpte, var en 1954-modell Ford Consul, i 1968.

– Det var en forferdelig bil, med masse problemer. En gang låste girkassa seg, så jeg rygget fra Drammen til Lysaker. Totalt har jeg hatt 68 biler, av dem har 14 vært bruksbiler.

Resten er det som kan kalles klassikere – biler som var noen tiår gamle da han kjøpte dem. Harald har kjørt en rekke forskjellige typer biler fra mange merker, inkludert 14 forskjellige Lanciaer.

– Den første Lanciaen min var en Thema, som jeg kjøpte ny i 1987. På den tiden skulle alle andre ha Mercedes-Benz 190 E, så jeg gikk for noe annet.

Haralds Lancia Thema var en bruksbil, men fem år senere skaffet han seg sin første Lancia-klassiker – en Flamina Coupé 2,5 V6 fra 1964.

Ingeniørkunst

Harald har også hatt flere ulike Citroën-modeller, blant annet DS, og har vært president i DS-klubben.

– Som DS er Lancia-modellene biler der man kan beundre ingeniørarbeidet. Det er biler med spennende løsninger, men kanskje ikke noe for folk som er mest interessert i andrehåndsverdien. Det er samtidig en forskjell på Lancia- og DS-folk. Lancia-entusiaster er ikke så sekteriske, vi kan være interessert i andre merker og biler også, sier Harald.

Han mener at han i dag har et «beskjedent» antall biler, fem stykker.

– En nedgang fra ni stykker to år tilbake. Hva klassikere angår, har jeg – foruten de to Lanciaene – en Citroën DS 21 injection Pallas. I tillegg en kommende klassiker, som det kalles, en Rover 75 turbo med lav kilometerstand.

I Norge har Lancia knapt vært forhandlet i dette århundret, og tidligere skiftet Lancia importørselskap gang på gang. Harald forteller at Thema-modellen, som ble laget mellom 1984 og 1994, er merkets bestselger gjennom tidene i Norge, med totalt rundt 1650 biler. Et slikt antall tar det dagens bestselgende biler kun et par måneder å oppnå. Internasjonalt er Lancia i dag helt fraværende, den eneste modellen de lager er småbilen Ypsilon, som kun selges i Italia.

Bedre enn sitt rykte

Dan Løwquist (61) har siden 1996 drevet med import av biler gjennom selskapet Auto Ital. I all hovedsak tar han inn italienske biler, nye som gamle.

– Det har gått mest i Alfa Romeo, men også en del Lancia. Noen år har det blitt ti stykker, andre kanskje fem. Lancia er og har vært en nisjebil.

Dan sier Lancia-kundene ofte er svorne tilhengere fra Thema-tiden, folk som var unge den gangen, og som senere tar seg råd til en entusiastbil. Det er også enkelte som har ønsket seg en nyere Lancia, som det ikke har vært tilgang på i Norge.

– I tillegg har du en egen gren, de som vil ha Delta Integrale. Dette er folk som er interessert i rallyhistorien, sier Dan.

Lancia-biler er kjent for å ha visse utfordringer når det gjelder driftssikkerhet. Onde tunger vil ha det til at de ruster allerede i brosjyren, men Dan mener påstanden ikke er helt fortjent.

– Nyere modeller er faktisk veldig driftssikre. Jeg har tatt inn rundt tjue av Kappa Coupé, som ble laget fra midten av 90-tallet og fram til 2000. De har det ikke vært noen problemer med. Kona mi har en Delta fra 2006 som har gått 120.000 kilometer uten en eneste feil.

Kan bli borte

– Min generasjon er ikke så opptatt av teknologien som er i dagens biler, sier Harald. Han mener det oftest er det mekaniske – i tillegg til interessant design – som teller.

Dette med generasjoner og alder mener han også påvirker hvilke biler som blir tatt vare på, som får et entusiastmiljø. For eksempel har han selv aldri vært noe interessert i førkrigsbiler. Her ligger det en utfordring for Lancia i Norge i årene som kommer. Harald anslår at det i dag er cirka 350 Lanciaer på norske skilter.

– Det er som oftest biler man har sett da man var ung, man vil ha som entusiastbil senere i livet. Dette gjør at unge i dag i liten grad er interesserte i Lancia. De har rett og slett ikke noe forhold til merket.

Fakta om Lancia

  • Lancia ble startet i 1906 i Torino i Italia av Vincenzo Lancia (1881–1937). Han hadde blant annet vært racingsjåfør for Fiat.
  • Første bil var Theta i 1913. Den skal ha vært den første bilen med et helelektrisk anlegg.
  • Lancia satset på racing, derfor var bilene ofte var tidlig ute med ny teknikk. Lancia Ardea fikk verdens første femtrinns manuelle girkasse i 1948. I 1950 kom Lancia Aurelia, som var først ute med en serieprodusert V6-motor.
  • Karosseriselskaper som Zagato og Carrozzeria Touring fikk lage egne versjoner av eksisterende modeller.
  • I 1969 ble Lancia kjøpt av Fiat, som ønsket å gjøre Lancia til et luksusmerke.
  • Fra 1973 til 1993 deltok Lancia i rally-VM, og er det mestvinnende merket gjennom tidene.
  • Etter fusjonen mellom Fiat og Chrysler (FCA) i 2009 ble flere Chrysler-modeller solgt som Lancia i Europa. I dag lager de kun én Lancia-modell, Ypsilon, som er basert på Fiat 500. Den selges bare i Italia.
  • I 2021 ble FCA slått sammen med PSA-gruppen og ble til Stellantis. Stellantis har sagt at de ønsker å satse på Lancia.
  • I Norge skal den første Lancia-importen ha skjedd i 1919. En Kappa-modell fra dette året befinner seg fortsatt her i landet. Etter krigen har en rekke forskjellige selskap etter tur hatt ansvar for import av Lancia. Siste offisielle importør var Mitsubishi-importøren Motor Gruppen, som ga opp rundt år 2000.

Kilder: SNL, Wikipedia, BilNorge

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse