Tesla åpnet sine første ladestasjoner i Norge i 2013. Så langt har de vært plassert langs landeveiene – og ikke inne i byene.
Nettverket teller i dag 78 ladestasjoner med til sammen 1101 ladestolper. Ladestasjonene har så langt blitt plassert langs hovedveiene mellom, eller i nærheten av, byer.
Nå skal selskapet for første gang i Europa etablere en ladestasjon i by, nærmere bestemt i Ibsen parkeringshus i Oslo sentrum. Der er det 18 ladestolper, med mulighet til å utvide til 40.
– Kundene har etterspurt dette, da særlig dem som ikke har mulighet til hjemmelading, sier Ole Gudbrann Hempel, ansvarlig for Teslas ladeinfrastruktur i Norden.
Timingen henger også sammen med at Tesla nå har lansert en «billigutgave» av Model 3 som de tror vil treffe kunder som bor i slik at de ikke har hjemmelader.
Utfordringer
Hempel forteller at det har vært utfordringer, rett og slett fordi de ikke har bygd i by før og derfor ikke har erfaring med brukernes atferd. Løsningen de har valgt, er å sette opp siste generasjon ladestolper, som har en kapasitet på 250 kilowatt. Ladeprisen er 2,25 kroner per kilowattime, noe som er litt billigere enn på utendørsstasjonene. Til gjengjeld kommer kostnaden ved å stå i p-huset.
Som ved resten Teslas ladenettverk ønsker de ikke at bilene blir på ladeplassen når batteriet er ferdiglaget, noe som betyr at man ikke kan bli stående i timevis. Dermed passer det ikke å kombinere ladingen med møter eller shoppingturer. For å løse dette problemet har Tesla også satt opp veggladere med lavere kapasitet, der bilene kan stå over lengre tid.
– Et poeng til er at Norge ellers er så å si dekket når det gjelder langdistanse, fra Lindesnes til Nordkapp, så dette er en del av en nysatsing i hele Europa, som starter i Oslo, sier Hempel.
Planen er at sentrumsstasjoner også skal bygges i Bergen, Bodø, Stavanger og Trondheim.