Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
08 juli 2021 13:00
Del på Facebook
KRABBESAUS: Ukas nudelrett lager du enkelt helt fra grunnen av, gjerne med selvfisket hovedingrediens. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
KRABBESAUS: Ukas nudelrett lager du enkelt helt fra grunnen av, gjerne med selvfisket hovedingrediens. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Lei av å spise sommerens krabber i naturell form? Da kan du lage verdens beste hjemmelagde nudelrett som en smaksrik variasjon.

Sommeren er en kulinarisk fest i Norge. Skjell og krabber er blant luksusråvarene vi har god tilgang på. En av mine favorittaktiviteter sommerstid er å fiske småkrabber fra brygga med barna. De fleste setter strandkrabbene tilbake i sjøen, men du kan faktisk koke god suppe på dem.

Å fiske større taskekrabber med teiner og krabbegarn er også fantastisk moro. Tenk at disse fascinerende havskapningene finnes så å si rett utenfor døra! Men husk å sjekke vannkvaliteten der du bor. Til tider kan vannet være forurenset, og da bør du ikke spise krabbene. Bruk matportalen.no for å holde deg oppdatert.

Om sommeren og mot høsten er krabbene best, da er det mest mat i dem. På senhøsten og vinteren bytter de skall og tar ikke opp så mye ny næring. Risikoen for skuffende tomme skall og klør øker derfor sterkt utover høsten.

Krabbekjøttet er rikt på smak og tåler spenstig tilbehør. Denne uka har jeg latt meg inspirere av The golden chimp, en av restaurantene jeg er med å drive. Her lager kokkene ofte tykke, rustikke nudler med smaksrik saus. En av variantene, med krabbe og chili, er bakgrunnen for ukas oppskrift.

Det geniale med nudler er at de suger til seg det du måtte tilføre av smak. Her bruker vi udon-nudler, en japansk type som er håndlagede og tykke. Du trenger faktisk ikke pastasveiv eller annet spesialutstyr for å lage dem. Er du på ei lita hytte med marginalt med kjøkkenutstyr, kan du bruke en vinflaske som kjevle. Mel, vann og salt mikset sammen, kjevles ut, rulles sammen og skjæres opp for hånd. Det er veldig gøy og tilfredsstillende å lage nudler hjemme, så det anbefales. Men du kan selvsagt kjøpe ferdige nudler om du er i tidsklemma.

Til krabbesausen brukte jeg store, kokte krabbeklør som jeg kjøpte i fiskedisken. Men alt av krabbe funker her. Bruk det du får tak i – enten det er selvfisket taskekrabbe, krabbeklør eller ferdig renset krabbekjøtt. Har du tilgang på kongekrabbe, er det også kjempegodt.

Hvis du ikke kjøper ferdigrenset krabbe, må du være nøye med rensejobben. Og har du fanget levende krabber, må de selvsagt kokes først. Når du renser, må du huske å fjerne paven (magesekken) som ligger like bak øynene. Sjekk ut krabbe.no, her finner du en fin fremgangsmåte. Skallene kan du frese i en kjele og koke kraft på med litt tomat, grønnsaker og urter.

Andre gode ting du kan lage med krabbe er for eksempel krabberisotto, crab cakes, krabbesuppe, krabbesufflé eller en digg krabberøre til brødskiva.

Udon-nudler med krabbe og chili

Ingredienser (4 personer)

4 fedd hvitløk
1 dl olivenolje
1 ss chiliflakes
2 ss chilisaus
4 ss østerssaus (oyster sauce)
2–3 dl vann eller skalldyrkraft
16 soltørkede tomater, bløtlagt og finhakket
salt
krabbekjøtt fra 6–8 krabbeklør
nudler
400 g mel
c.a 180 g vann
1/2 ts salt
1 ts sesamolje

Framgangsmåte

Start med nudlene. Bland sammen mel, vann og salt til en fast og god pastadeig, enten for hånd i en bolle eller raskt sammenkjørt i en food processor. Kjevle deigen ut til 3–4 mm tykkelse på et melet bord. Brett den lett sammen, og skjær strimler i ønsket bredde. Dryss over litt mel, dra strimlene fra hverandre og spre dem utover bordet. Kok opp vann, og kok strimlende raskt i 1 minutt. Ta dem ut, og ha på litt sesamolje.

Hvitløk skives fint og freses i oljen med chiliflakes. Ha på kraft, hakkede soltørkede tomater og østerssaus, smak til med chilisaus og salt. La putre i 5 minutter. Vend inn krabbekjøttet og nudlene. Rør godt rundt. La nudlene ligge og trekke til seg sausen. Anrett på tallerkener, topp gjerne med snittet vårløk.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse