Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
17 juli 2021 19:30
Del på Facebook
OPPGRADERT: Audi RS4 har nettopp fått en oppgradering. Fronten har noen nye luftinntak, i tillegg har motoren fått lavere utslipp uten at det har gått utover prestasjonene. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
OPPGRADERT: Audi RS4 har nettopp fått en oppgradering. Fronten har noen nye luftinntak, i tillegg har motoren fått lavere utslipp uten at det har gått utover prestasjonene. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Audi RS4 har en stor bensinmotor som gjør at den blir dyr sammenlignet med en elbil. Men den har noe som elbilene ikke har: Lyd og mekanikk som gjør kjøreturen ekstra morsom.

Audis strategi for framtiden er elektrisk. Det innebærer at utvalget av biler som går på fossilt brennstoff, vil skrumpe. Samtidig har merket et satsingsområde utover elmotorene: S- og RS-modellene, de kraftigste og kuleste utgavene fra dagens fossilsortiment. Disse modellene er merkevarebyggere som skal vise at Audi fortsatt er tingen for dem som vil ha noe raffere enn en helt vanlig melk-og-brødbil.

Audi RS4 er maksutgaven i A4-sortimentet og har 450 hestekrefter. Hadde det ikke vært for elbilene, ville man tenkt at dette er en grådig sprek familiebil. Null til hundre på 4,1 sekunder er langt inne på sportsbilterritoriet – men noe en rekke elbiler med familieinnpakning presterer, og vel så det.

Og har man kjørt en del av disse elbilene, virker ikke RS4 så sprek. Elbilens sprettertakselerasjon er mer kontant enn det man får i en bil med komplisert drivverk, der forbrenningsmotoren har en masse deler som skal jobbe sammen, og en girkasse med mange trinn som skal treffe optimalt med sine skift.

Brumming og brøl

Samtidig er nettopp dette innslaget av mekanikk og samarbeid som gjør at en bil som RS4 blir en fest å kjøre, mens svært mange elbiler totalt mangler personlighet når det gjelder kjøreopplevelse.

På grunn av forbrenningsmotorenes unike oppbygning skiller en RS4 seg fra en tilsvarende bil fra for eksempel BMW. Fabrikkene velger ulike løsninger på komponenter og måten de skal oppføre seg på. I en elbil har ingeniørene langt mindre spillerom – der er det så å si ingen bevegelige deler i motoren, og girkassen er trinnløs.

I tillegg har RS4 lyd. En dyp brumming som går mer og mer over i et brøl når turtallet stiger. Her er det ikke lyder som spilles over bilens lydanlegg, slik vi finner i flere elbiler og faktisk også i biler med konvensjonell motor. I RS4 starter lyden foran i motoren og går gjennom eksosanlegget som munner ut to store enderør.

Selv om RS4 selvsagt er en bil stappet med moderne teknologi, føles den svært analog sammenlignet med en elbil. Som fører blir man langt mer involvert. Det er ikke bare gassing og bremsing, også bruken av gir påvirker kjøreopplevelsen. Og det hele er akkompagnert av et lydbilde som beskriver hva du faktisk driver med.

Praktisk

Finner man en egnet vei, viser RS-teamet at de har vært på jobb. Bilen har en lekker balanse og føles både heftig og lettkjørt. Poenget med en RS4 er at bilen både er en praktisk familiebil, med god plass og komfort, og en høyytelses sportsmaskin som man med glede tar med på banen på Rudskogen. Bilen kan settes i ulike modus, og i motsetning til for mange andre biler av denne typen er komfort-settingen faktisk behagelig. Audi har ikke falt for fristelsen til å stive den for hardt opp.

I en tid for ikke lenge siden ville 450 hestekrefter vært ville saker. Med elbilene og ladehybridenes innmarsj er det fortsatt ganske mye, men langt fra ekstremt. Fordelen med RS4 er at alt er bygget for at kjøreopplevelsen skal bli optimal. Ma får aldri noen form for forsinkelser, slik det er i en ladehybrid når to motorer skal prøve å samarbeide. Bremsene skal heller ikke regenerere energi, så der er det ingen merkelig motstand, bare kraftige skiver og kalippere som har én oppgave: å stoppe bilen.

Sportsavdelingen

Audi og Volkswagen-konsernet rigger seg til for en elektrisk framtid, med et jevnt trykk av nye elbilmodeller, og det er tydelig at det er der det mest av utviklingspengene rutes. Parallelt med dette er det tydelig at sportsavdelingen også har spillerom. Og akkurat nå har RS4 rimelig klar bane i sin sjanger. BMW lager kun to- og firedørs varianter av sin konkurrent, mens RS4 bare leveres som stasjonsvogn. Mens Mercedes for øyeblikket er inne i et generasjonsskifte med C-klasse, noe som betyr at det tar litt tid før nye AMG-utgaver er på veien.

Så hvis man ønsker en litt gammeldags idé, med bensintank og turbo, der mye hestekrefter er blandet med en smule fornuft, vil algoritmene finne fram til RS4.

Tekniske data

Audi RS4 Avant
Pris: 1.084.400.-
Pris testbil: 1.475.310,-
Motor: V6 syl. Bensin. Turbo. 2894 ccm 450 hk 600 Nm.
Aks: 4,1 sekunder
Toppfart: 280 km/t
Forbruk: 0,95 l/mil
Utslipp: 221 g/km CO2. 9,1 mg/km NOx
LxBxH: 4782/1866/1438 mm
Bagasjerom: 495/1510 liter
Egenvekt: 1735 kilo
Tilhengervekt: 1900 kilo

Pluss og minus

+

Motor
Distingvert og praktisk
Kjøreglede man ikke får elektrisk

Prisen
I utakt med tiden

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse