Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
14 august 2021 19:30
Del på Facebook
MASSEMARKED: Biler i størrelsen til Audi Q4 er det som er desidert mest populært for tiden. Mellomstore SUV-er har blitt de nye «folkebilene». Foto: Morten Abrahamsen / NTB
MASSEMARKED: Biler i størrelsen til Audi Q4 er det som er desidert mest populært for tiden. Mellomstore SUV-er har blitt de nye «folkebilene». Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Audi Q4 e-tron ville vært bestselger for ett år siden. Nå ruller den inn i et marked som har blitt knalltøft.

I fjor ble Audi e-tron SUV Norges mest solgte bil. Nå kommer merket med en bil som egentlig har et enda større bestselgerpotensial, men som neppe kommer til å toppe salgslistene. Audi Q4 e-tron er en litt mindre elektrisk SUV, som er billigere enn forgjengeren og midt i blinken for det store massemarkedet i Norge.

Det som har skjedd siden i fjor, er at det har kommet en rekke nye elbilmodeller som treffer dette markedet. Vi snakker om biler som har plass til en familie, og som ligger i prisområdet rundt en halv million kroner. For ett år siden var det knapt en eneste elbil av denne typen på markedet. Bare fra Audis eget konsern har det nå kommet to modeller, Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4. I tillegg har vi andre biler som Ford Mustang Mach E og Volvo XC40 – og straks er også Tesla Model Y her.

Enyaq og ID. 4 er bygget på samme lest som Audi Q4, de deler altså teknologi, teknikk og har samme plate i bunn. Så har de ulike merkene gjort sine valg av design og detaljer. Audi har også sitt eget førerinformasjonssystem, Audi MMI, mens de to andre benytter seg at et annet og nyutviklet system.

God rekkevidde

I Volkswagens internhierarki er Audi det mest eksklusive merket i trioen. Derfor er biler fra Audi gjerne priset noe høyere enn tilsvarende modeller fra Skoda og Volkswagen, noe som også stemmer for Q4. Det er riktignok veldig vanskelig å gjøre nøyaktige prissammenligninger da det er avvik i standardutstyr og i prisene for pakker og ekstrautstyr.

Testbilen er en maks utstyrt variant av topputgaven Q4 50 Quattro som har en startpris på 650.000 og ferdigutstyrt ligger på 700.000. Billigste utgave med det største batteriet starter på 475.000. Den har batterikapasitet på 76 kWt, firehjulstrekk og 299 hestekrefter. Denne kombinasjonen gir en oppgitt rekkevidde på 48 mil, noe som ikke virker urealistisk. Det betyr at den har mer enn nok kapasitet til å være en langturbil for hele familien.

Kan man klare seg med et batteri på 51 kWt og bakhjulstrekk, noe som gir en oppgitt rekkevidde på 33 mil, er det mulig å presse prisen ned i 389.000 kroner.

Plass

Et viktig poeng med Q4 er at bilen er bygget som en elbil fra grunnen av. Dermed har produsenten utnyttet elbilens fordeler med små motorer og fravær av transmisjonstunnel, slik at kupeen er stor og gulvet flatt. Det gir en overraskende stor kupe, ikke minst når man tar med i betraktningen at Q4 er litt over 450 centimeter lang.

Det innvendige kvalitetsnivået er også meget bra, med solid Audi-standard i materialer og utførelse. Som i e-tron GT er den tredje digitale skjermen droppet, i stedet har ventilasjonssystemet fått knapper. Det er langt mer brukervennlig og frigjør ekstra plass over midtkonsollen, til forskjell fra i e-tron SUV.

Audis MMI-system er velprøvd og funker greit, men kan være litt treigt og er i hvert fall ikke bedre enn opplegget man finner i Enyaq og ID.4.

På veien er komforten god, selv om motorene ikke gir den eksplosive følelsen man får i mange andre elbiler med stort batteri. Bilen er uansett mer enn kvikk nok. Understellet er i utgangspunktet fint satt opp, men på dårlig vei merker man at dette er en tung elbil. På grunn av tyngden har den fått et ganske stramt oppsett for ikke å gynge og knele i svinger, ulempen er at den da blir litt hard på rufsete asfalt.

Blanda drops

Utseendemessig er det litt blanda drops. Q4 har en tøff og kompakt framtoning, med markerte hjulbuer og en visuelt sett lav taklinje, men fronten er litt snodig. Den digre «grillen» er en etterlevning fra de fossile bilene. En elbil trenger som kjent ikke grill. Trolig skyldes grillen at bilen skal klaffe med det vi kjenner som Audi. Fronten er i tillegg så høy at det kunne blitt rart uten noe som «brekker» den opp visuelt. Samtidig gir det følelsen av et bilselskap som står med foten i to leirer.

I et marked som plutselig har blitt knallhardt, med sterke konkurrenter på alle kanter, og mer i vente, framstår Q4 som et raffinert alternativ. For de ekstra kronene man må legge i, får man en bil som gir en kvalitetsfølelse mange av de andre ikke har. Akkurat slik det skal være i en Audi.

Q4 viser også at elbilmarkedet begynner å modnes, med et bredt utvalg i en familiefavorittklasse der man nå kan velge bil ut fra ønsker og økonomi.

Tekniske data

Audi Q4 e-tron 50 Edition One Business Plus
Pris: 646.410.-
Pris testbil: 699.210,-
Motor: To elmotorer. 299 hk. 460 Nm.
Batteri: 76 kWt
Maksimal ladefart: 125 kW
Forbruk: 1,84 kWt/mil
Rekkevidde: 477 kilometer
Toppfart: 180 km/t
0-100: 6,2 sekunder
Mål (LxBxH): 4588/1865/1632 mm
Bagasjeplass: 520/1490 liter
Vekt: 2135 kilo
Tilhengervekt: 1200 kilo

Pluss og minus

+

Kvalitetsfølelse
Lettkjørt
God plass

Hard konkurranse
Ingen frunk

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse