Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
18 september 2021 19:30
Del på Facebook
UNIK: Ioniq 5 ligner ikke på noen andre nye biler. Bilen er den første som lanseres som Ioniq og ikke en Hyundai, men logoen på panseret avslører opphavet. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
UNIK: Ioniq 5 ligner ikke på noen andre nye biler. Bilen er den første som lanseres som Ioniq og ikke en Hyundai, men logoen på panseret avslører opphavet. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Til å være en bil for massemarkedet, fra en stor produsent, er Ioniq 5 usedvanlig original. Hyundai viser dristige takter ispedd klasseledende teknologi.

Det er ikke ofte en bil skiller seg så kraftig ut fra nesten alt annet som finnes på veien. Ioniq 5 har lånt designinspirasjon fra Hyundai Pony, som ble laget fra 1975 til 1990, i tillegg er det lett tenke på en Lancia Delta når man ser den fra siden.

På bilder kan Ioniq 5 se ut som en kompaktbil, men det er den ikke, den er større. Modellen er nær 40 centimeter lengre enn en Volkswagen Golf, og betydelig høyere og bredere. Det betyr at Ioniq 5 sikter seg inn på det segmentet som normalt består av mellomstore familie-SUV-er. Ioniq 5 er faktisk litt lengre og bredere enn en Volkswagen ID. 4, og har nesten like høy bakkeklaring.

Det er ikke bare designmessig denne bilen er interessant. Hyundai har nemlig brukt en elbilteknologi man ellers bare finner i Porsche Taycan per i dag: et 800-volts batterisystem som gjør at bilen kan lynlade med 220 kilowatt. Det er det få andre i klassen som klarer.

Gjennomtenkt

Hyundai er ikke nybegynnere når det gjelder elbil. Både Ioniq og Kona har vært tilgjengelige med en elektrisk drivlinje i flere år, men de deler konstruksjon med biler som går med konvensjonell drivlinje. Ioniq 5 er konstruert som elbil og bare det.

Det minimalistiske uttrykket bilen har utvendig, er tatt med i interiøret. Her er det en stor skjermplanke på dashbordet og et ellers ryddig oppsett. Disponeringen av de forskjellige funksjonene er gjennomtenkt, med knappestyring av ventilasjon og en del hurtigtaster for andre funksjoner.

Plassen er god, gulvet bak er flatt, og i baksetet er takhøyden fin. Ioniq 5 holder i massevis som en familiebil. Setene foran kan legges helt ned slik at man kan ta seg en hvil under ladepausen, som dog ikke blir så lang hvis man finner en lynlader.

Uvanlig idé

På veien er Ioniq 5, i motsetning til designet, helt uten skarpe kanter. Det er selvsagt fredelig uten motorlyd, men også på andre måter merker man lite til at man sitter på en svært potent motor. Null til hundre er oppgitt til friske 5,2 sekunder, men dette er overhodet ikke en bil som innbyr til freske fraspark og bajaseri.

Ioniq 5 oppleves mer som en nøytral og behagelig bil, som kan skyte fart når behovet er der. Med en vekt på drøyt to tonn og en presis og noe nummen styring, er det komfort som er greia – noe man til gjengjeld får rikelig av. Man sitter godt, og kupeen føles luftig. En langtur er en ustresset affære.

Noe som virkelig Hyundai skal få for, er at det virker som de har gått innfor å lage nettopp det de mener er den beste løsningen for en elbil i denne prisklassen og størrelsen. Dette har de gjort uten å skjele til andre, i stedet har de bestemt seg for å følge en noe uvanlig idé.

Effektiv

Det har blitt en elbil som kjører sine egne veier, og det gjør den også på effektivt vis. På en 20 mil lang tur i behagelig temperatur var snittforbruket 1,48 kWt per mil. Det langt under oppgitte tallet, noe som forteller oss at rekkevidde på 46 mil neppe er en overdrivelse.

Det som er mer usikkert, er hvordan designet vil stå seg. Nå er det svært unikt, men av og til blir biler av denne art overraskende fort symboler på tiden da de kom, ikke på tiden som kommer. Der bilen uansett vil holde seg i en del er år, er teknologisk. Både 800-voltssystemet og det innvendige nivået bør beholde sin relevans – selv om utviklingen går fort og kanskje i retninger vi ennå ikke har tenkt på.

Uansett er dette et prisverdig opplegg av Hyundai, noe som også lover godt når de nå skal rulle ut flere modeller under Ioniq-navnet. Og skulle Ioniq 5 være for dristig i designet, så kan det jo nevnes at Kia straks er klar med en bil bygd på samme teknikk og teknologi, EV6, som er litt rundere i kantene.

Tekniske data

Ioniq 5 Long Range AWD Premium
Pris: 494.000.-
Pris testbil: 500.900.-
Motor: To elmotorer. 305 hk 605 Nm.
Batteri: 72,6 kWt
Maksimal ladefart: 220 kW
Forbruk: 1,77 kWt/mil
Rekkevidde: 460 kilometer
Toppfart: 185 km/t
0-100: 5,2 sekunder
Mål (LxBxH): 4635/1890/1605 mm
Bagasjeplass: 531/1591 liter
Vekt: 2020 kilo
Tilhengervekt: 1600 kilo

Pluss og minus

+

Skiller seg ut
Teknologi
Plass

Spesielt utseende
Noe kjedelig å kjøre

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse