EQS er den første Mercedesen som er laget som en elbil fra grunnen av.
– Vi vet ikke helt når de første kundeleveringene skjer, men det blir i hvert fall i løpet av året, sier André Jaskiewicz, kommunikasjonskonsulent hos den norske Mercedes-importøren. Han står ved siden av det aller første eksemplaret av en Mercedes EQS i Norge.
Det er også første gang Mercedes har laget en modell som er designet som en elbil fra grunnen av. Så langt har elbilene fra Mercedes vært konstruert med utgangspunkt i modeller som også er tilgjengelige med bensin- og dieselmotorer, som EQA, EQB og EQC.
Med sine 522 centimeter er EQS en stor bil, en S-klasse i elbilsegmentet. De kompakte elmotorene har gjort det mulig med kortere panser og langt større kupe enn hos de konvensjonelle bilene. Det gir en raus plass for sjåfør og passasjerer.
Millionbil
På den utstilte bilen, topputgaven 580 4Matic, er batterikapasiteten 108 kWt og oppgitt rekkevidde 67,5 mil. Prisen starter på 1,16 millioner kroner, mens versjonen med bakhjulstrekk, 450+, begynner på 935.000 kroner.
– Vi kan ikke si hvor mange som har bestilt bil, men responsen har vært super, sier Jaskiewicz.
EQS markerer starten på en større utrulling av elbiler basert på denne plattformen. Jaskiewicz forteller at EQE, som nettopp ble vist fram på bilutstillingen i München, kommer til Norge neste sommer. Så skal Mercedes lage SUV-versjoner av EQS og EQE. I tillegg er det bekreftet at G-klasse, den kantete terreng-SUV-en, blir elektrisk.
Ifølge Jaskiewicz er flere elektriske plattformer er under utvikling: én plattform for AMG-bilene, en annen for varebilene og en tredje for kompaktbilene.