Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
25 september 2021 19:30
Del på Facebook
STRAKS: Kundeleveringene av BYD Tang starter i oktober. Importøren sier de har solgt 1000 biler, i tillegg venter de 500 biler til innen året er omme. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
STRAKS: Kundeleveringene av BYD Tang starter i oktober. Importøren sier de har solgt 1000 biler, i tillegg venter de 500 biler til innen året er omme. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Kinesiske BYD vil inn på det europeiske bilmarkedet, og starter i Norge. Vi tester SUV-en Tang, som byr på sju seter og en roterende skjerm.

I rekken av ukjente merker som prøver seg på det norske elbilmarkedet, er turen nå kommet til Build Your Dreams, forkortet til BYD. For noen år siden var det nærmest utenkelig at biler fra Kina skulle selges i Norge – for den saks skyld i Europa. Men med elbilene forholder det seg helt annerledes. Kvaliteten på de nye elbilene er i dag på nivå med de europeiske og amerikanske, det samme gjelder sikkerheten.

BYDs første bil i Norge er BYD Tang. Dette er en stor SUV med sju seter, en pakke det ikke er flust av. Prisingen er i tillegg aggressiv, 599.000 kroner – altså langt under Tesla Model X og ganske likt som en beskjedent utstyrt Audi e-tron SUV eller Mercedes EQC. Men de tyske bilene har ikke sju seter som opsjon.

Også når det gjelder elektrisk kapasitet, holder BYD Tang mål. Batteriet er på 86 kWt, og fabrikken oppgir et forbruk 2,2 kWt per mil, noe som stemmer godt med virkeligheten. Det betyr en rekkevidde på drøyt 40 mil på tørt og mildt føre. Det er helt greit. Ladefarten er oppgitt til 110 kilowatt, men bilen klarer faktisk noe over det.

Batteriet

Batteriet er i tillegg av en art som man ikke finner i noen andre biler. BYD kaller det «blade». Det er mindre enn vanlige litiumbatterier, i tillegg er det helt fritt for kobolt. Tester viser at det ikke tar fyr, uansett hva som skjer. Her er med andre ord BYD helt i forkant av utviklingen.

Interiøret er ikke like spydspiss-preget. BYD har riktignok valgt en litt annen løsning enn det man er vant til her også, men det er ikke til det bedre. Den digitale skjermen i midten er nemlig mer å betrakte som et Android-nettbrett, der man via apper får tilgang til blant annet musikk og radio. Man må trykke på appene for aktivere dem, de er ikke automatisk i gang når man har startet bilen.

I tillegg hadde ikke bilen vi prøvde, noen form for navigasjon. Ifølge importøren er de i sluttforhandlinger med en leverandør og håper å ha det på plass før kundeutleveringene starter i oktober. Hva slags løsning de jobber med, vites ikke, og det blir interessant å se om systemet vil være koblet direkte mot bilen – slik at det kan gi ruteguiding målt mot bilens batterikapasitet og dermed kan legge en ladeplan.

Roteres

Samtidig har bilen et triks som ingen andre har: Skjermen kan roteres, slik at visningen enten er i bredde- eller høydeformat. Nøyaktig hva som er poenget med det er ikke åpenbart, men sånn er det i hvert fall.

Utover dette er interiøret i en kvalitet som er i nærheten av premium. Materialene holder et bra nivå, selve byggekvaliteten likeså, men bilen mangler den siste finishen for å matche for eksempel en Audi.

Plassmessig er Tang på plussiden. Sju seter, eller eventuelt et stort bagasjerom, bør tilfredsstille dem med over gjennomsnittlig bagasje- og plassbehov.

Som så mange andre elbiler er BYD Tang grådig sprek rett fram, null til hundre tar 4,6 sekunder. I svinger merkes det at bilen veier 2,5 tonn, og at understellet ikke er laget for sportslig kjøring. Bilen krenger, og ytterhjulene strever med å følge ønsket kurve. Men dette er ikke noe stort problem, for på tur med en utpreget familiebil trenger man sjelden racinggrep i svingene.

Nummen

Bilen har to kjøreinnstillinger, eco og sport. De påvirker responsen fra gasspedalen, forbrukstallene og i tillegg fargen på displayet foran føreren. Komforten er hele tiden på den behagelige siden. Styringen er som vanlig i en stor SUV temmelig nummen. Det er lite støy i kupeen under normal kjøring, men i høyere motorveihastigheter blir det hørbart mer vindsus.

Norge er det første landet utenfor hjemmemarkedet i Kina der det satses på BYD. Og slik stemningen er i det norske elbilmarkedet, lar vi oss trolig ikke skremme av at merket er nytt på våre breddegrader. Det er teknologien som er viktig, og her leverer BYD når det gjelder batteriene, mens det ikke er like vellykket i kupeen. Samtidig er bilen priset ganske snilt når man ser på hele pakken. Ingen andre elbilmodeller i denne prisklassen har både firehjulstrekk, sju seter og bra rekkevidde, noe som lover godt for BYD Tang.

Tekniske data

BYD Tang 4x4 Executive
Pris: 599.000.-
Motor: To elmotorer. 509 hk 660 Nm.
Batteri: 86,4 kWt
Maksimal ladefart: 110 kW
Forbruk: 2,16 kWt/mil
Rekkevidde: 400 kilometer
Toppfart: 180 km/t
0-100: 4,6 sekunder
Mål (LxBxH): 4870/1950/1725 mm
Bagasjeplass: 235/1655 liter
Vekt: 2489 kilo
Tilhengervekt: 1410 kilo

Pluss og minus

+

Mye bil for pengene
Plass
Smart batteriteknologi

Innvendig teknologi
Føles tung

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse