Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
09 oktober 2021 19:30
Del på Facebook
EGEN RETNING: ID-serien til Volkswagen har fått et helt annet utseende enn fossilbrødrene. De har droppet noe som ligner på en grill, som ikke trengs på en elbil, til forskjell fra mange andre produsenter. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
EGEN RETNING: ID-serien til Volkswagen har fått et helt annet utseende enn fossilbrødrene. De har droppet noe som ligner på en grill, som ikke trengs på en elbil, til forskjell fra mange andre produsenter. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Ved introduksjonen manglet Volkswagen ID. 4 noe som er viktig for norske kunder. Nå er det på plass.

Da Volkswagen ID.4 ble lansert tidligere i år, var det kun med bakhjulstrekk. I det kuperte vinterlandet Norge vil imidlertid mange kunder gjerne ha trekk på alle fire hjul, ikke minst når vi snakker om SUV-er. Nå er den problemstillingen løst med ID.4 GTX. Med firehjulstrekk og en motor på hver aksling har utgaven også mer hestekrefter enn på introduksjonsmodellene.

ID.4 GTX har 299 hester, opp fra 204 på den sterkeste bakhjulstrekkeren. Med «GT» i navnet forventer nok også folk som kjenner Volkswagens betegnelser en spretten bil. Det er fort gjort å tenke GTI, bare med elektrisk framdrift.

Helt slik har det ikke blitt. For dem som kjenner dagens elbilutvalg, framstår faktisk ID.4 GTX som en ganske moderat motorisert bil. Andre modeller i samme størrelse, som Tesla Model Y og Ford Mustang Mach-E, har mer enn 450 hester.

Ikke sprettert

For kort tid siden ville en familie-SUV med rundt 300 hestekrefter blitt sett på som noe i nærheten av en verstingutgave, nå er det fort gjort å tenke at den er litt veik. Det er ID.4 GTX ikke, den er definitivt frisk i frasparket. Bilen gjør null til hundre på 6,2 sekunder, men det er altså ikke i nærheten av sprettertakselerasjonen man opplever i de to andre nevnte bilene.

Dermed føles GTX-navnet en smule misvisende, uten at det rokker ved at dette er en super familiebil.

Vi tok den med på en langtur på rundt 70 mil, der mye av turen gikk på motorvei. Etter en liten stund var det én ting som slo oss: Denne bilen er veldig fredelig. Minimalt med støy trenger inn i kupeen, samtidig som bilen føles veldig fin å kjøre. Faktisk er det fort gjort å havne godt over fartsgrensen, rett og slett fordi man ikke merker at det går altfor fort.

Det betyr at ID.4 GTX er satt opp på en svært vellykket måte, med et understell som tar vekk det som måtte være av ujevnheter. Den komfortable kjøreopplevelsen gjør bilen perfekt til lange turer med passasjerer.

Gjettverk

Rekkevidden er oppgitt til 48 mil med et snittforbruk på 1,85 kWt per mil. Vi noterte oss for et snittforbruk som lå på 1,95 kwt. Avviket stammer trolig fra høye motorveihastigheter, der luftmotstand blir en større faktor enn om man ligger i 80 kilometer i timen.

Det vil uansett si at sannsynlig rekkevidde under greie forhold er over 40 mil. Det som er litt dumt, er at telleverket til bilen mer er et gjettverk. Her er det ikke noen klar visning av hvor mange prosent av kapasiteten man har brukt, i stedet anslår bilen hvor mye man har igjen av kilometer. Det kan virke som denne målingen ikke har så veldig lang hukommelse, for anslaget varierer ganske kraftig ut fra topografien man nylig har kjørt gjennom.

Det kan bli et problem hvis man skal til en reisemål der det siste stykket består av mye oppoverbakke, fordi bilen trolig vil bomme ganske kraftig på hvor mye man faktisk har å gå på.

Lading

Da vi på ett tidspunkt falt under ti mil gjenstående rekkevidde, satte bilen i gang et varslingsregime som framsto som en smule nevrotisk. Det holder å stresse med dette når det er fem mil igjen.

Ladekapasiteten er oppgitt til 125 kilowatt. Vi prøvde oss underveis på to forskjellige ladere med 150 kilowatts styrke. Ved begge tilfellene opplevde vi at ladefarten var lavere enn oppgitt, dette kan skyldes en rekke forskjellige faktorer: Ett sted delte vi lader med en annen bil, noe som tar av effekt. Et annet sted hadde vi en god del igjen på batteriet når vi startet ladingen, og det kan virke som det er høyest effekt i starten, med en ladekurve som faller når batteriet er omtrent halvfullt.

Konkurransedyktig

Volkswagen har ikke kjørt safe på designen, verken utvendig eller innvendig. Dette er vel ikke akkurat det man kan kalle en pen bil, men med testbilens røde farge blir det helt greit.

Inni er det minimalistisk, men ikke så elegant. Mer på den simple siden. I Skoda Enyaq har produsenten valgt å kle inn akkurat de samme skjermene som en integrert del av dashbordet, noe som gir et mye finere inntrykk.

Selve systemet fungerer for så vidt ganske greit, men det kan være noe treigt, og informasjonen i displayet foran føreren er mildt sagt begrenset.

Samtidig er det ikke til å komme ifra at ID.4 GTX er mye familiebil til en ganske trivelig sum. Nå må det sies at det løper på en del ekstrautstyr hvis bilen skal bli som på bildene her, men selv da er den gunstig priset sammenlignet med de fleste konkurrentene.

Tekniske data

Volkswagen ID. 4 GTX
Pris: 442.900.-
Pris testbil: 553.500.-
Motor: To elmotorer. 299 hk 460 Nm.
Batteri: 77 kWt
Maksimal ladefart: 125 kW
Forbruk: 1,85 kWt/mil
Rekkevidde: 478 kilometer
Toppfart: 180 km/t
0-100: 6,2 sekunder
Mål (LxBxH): 4582/1852/1637 mm
Bagasjeplass: 543/1575 liter
Vekt: 2136 kilo
Tilhengervekt: 1200 kilo

Pluss og minus

+

Stille
God plass
Komfort

Interiøret
Ikke av de sterkeste

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse