Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
14 oktober 2021 13:00
Del på Facebook
GODE PUTER: Ravioli med søtpotetfyll er ingen klassiker – men fortjener å bli det. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
GODE PUTER: Ravioli med søtpotetfyll er ingen klassiker – men fortjener å bli det. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Prøv deg som håndverker på kjøkkenet! Følelsen av å ha laget noe godt fra bunnen av, er uslåelig.

Da jeg begynte å trene jevnlig i voksen alder, var det begeistringen min for pasta som var motivasjonen. Tanken var at jeg skulle kunne spise så mye pasta jeg bare ville, uten overhengende fare for å stige i buksestørrelse jevnt og trutt.

Ikke bare liker jeg å spise mye pasta, jeg trives også veldig godt med å lage den. Riktignok er det litt tidkrevende, spesielt de fylte variantene. Men det er så moro! Og etter hvert som man får mer håndlag med det, og rutinene sitter, går det ganske sømløst.

Godt håndverk på kjøkkenet er alltid tilfredsstillende for den som utøver det, og pasta er noe alle kan få til. Kjedelig blir det aldri, for pastarettene kan varieres i det uendelige. Selve pastaen er en base som kan kle de aller fleste smaker, så her er det fritt fram for kreativitet og fantasi.

De tradisjonelle pastarettene vil alltid forsvare sin plass, men jøye meg så moro det er å lage egne versjoner. Hva med å utfordre seg selv på en helt vanlig dag – med en pakke spagetti og kjøpestopp – slik at sausen må lages av det man har tilgjengelig i skuffer, skap, kjøl og frys? Dette er en god øvelse for kreativiteten, husholdningsøkonomien og evnen til å unngå matrester og svinn.

Ukas rett er den pastaversjonen jeg lager oftest hjemme. Fyllet er enkelt og billig, og retten er ekstra velegnet dagen etter at man har hatt helstekt kylling til middag. Kyllingskroget er nemlig ideelt å koke kraft på, sammen med litt hvitløk og kanskje stangselleri om du har. Sammen med brunet smør, parmesan og sitron blir denne kyllingkraften verdens beste saus til ravioli. Ikke veldig klassisk, men veldig, veldig godt.

Søtpotet-ravioli i kyllingsjy

Ingredienser (2 personer)

250 g hvetemel
2 eggeplommer
1 egg
1 ss olivenolje
1 ts salt
1 søtpotet
1 fedd hvitløk
1 pose spinat
4 ss ricotta
60 g parmesan
2 sitroner
1 neve frisk oregano
4 ss smør
3 dl redusert, mørk kyllingkraft

Framgangsmåte

Bruk en kjøkkenmaskin med kniv, og bland sammen mel, egg, salt og olje til en fast, gul pastadeig. Blir den for tørr, tilsetter du en eggeplomme ekstra. Om den tvert imot er for klebrig, justerer du med hvetemel. Pakk deigen i helt tett plastfolie eller i en ziplock-pose, og la den få hvile seg i kjøleskapet i minst tre timer.

I mellomtiden kan du lage fyllet. Del søtpotet i to på langs, og pensle et tynt lag med olje på snittflatene. Sett søtpoteten på et stekebrett, og bak i ovn på 200 grader i cirka 45 minutter, avhengig av størrelsen. Den skal være helt mør og myk, og snittflaten skal være brun og karamellisert. Skrap ut det oransje fruktkjøttet med en skje, og legg det over i en blandebolle der det kan kjøle seg ned litt før du går videre.

Fres spinaten raskt i en panne med litt smør og et finkuttet hvitløksfedd, kun til spinaten har falt helt sammen. Avkjøles sammen med søtpoteten i blandebollen.

Bruk en stavmikser, og kjør spinat og søtpotet sammen til en finhakket blanding. Vend så inn ricottaost, og smak til med salt og sitronsaft.

Sett en liten kjele på høy varme, og smelt smøret under omrøring til det har blitt nøttaktig, brunt og lukter søtt av karamell. Slå på kyllingkraften, og la det få koke sammen. Tilsett revet parmesan, og smak til med salt og sitron.

Kjevle ut pasta-ark, gjerne på en pastamaskin. Legg søtpotetfyllet over i en sprøytepose, og sprøyt ut 1 teskje fyll med passe mellomrom på pasta-arket. Legge et nytt pasta-ark på toppen, og bruk en utstikker – for eksempel et glass eller lokk – for å stanse ut runde, fylte pastaputer. Legg putene over på et brett med litt siktet mel så de ikke kleber seg fast. De egner seg også veldig godt til å fryse inn til senere bruk.

Ved servering kokes ravioliene i saltet vann i 2–3 minutter. Løft dem ut, og legg dem i en dyp tallerken. Topp med rause mengder kyllingsjy, litt ekstra parmesan og et dryss frisk oregano.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse