Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
05 mars 2022 19:30
Del på Facebook
PROBLEMER: Knapphet på mikrobrikker, og en ustabil situasjon rundt logistikk, skaper store variasjoner i hvor lang tid det tar før en ny elbil kommer til en havn i Norge. Foto: Heiko Junge / NTB
PROBLEMER: Knapphet på mikrobrikker, og en ustabil situasjon rundt logistikk, skaper store variasjoner i hvor lang tid det tar før en ny elbil kommer til en havn i Norge. Foto: Heiko Junge / NTB

Når kommer egentlig bilen du vil bestille? Sjekk vår oversikt.

Det er ikke uvanlig at det er noe ventetid når man bestiller en ny bil, uansett type. Men mangelen på mikrobrikker – eller halvledere som de også kalles – kombinert med en voksende etterspørsel etter elbiler internasjonalt, har skapt en usedvanlig situasjon. Nå kan det ta opptil ett år før den nye bilen du har bestilt, dukker opp. Det er samtidig store forskjeller mellom produsentene på hvordan delemangelen slår ut.

Vi har sett på situasjonen for de mest populære modellene i Norge i dag.

Noen bilmodeller er faktisk lagervare. Særlig modeller som har vært på markedet i noen år.

– e-Niro og e-Soul er to biler som har vært med oss en stund. De kan leveres «på dagen», sier Christian Lagaard, PR- og informasjonssjef hos Kia.

Det samme gjelder Nissan Leaf.

– Vi har for tiden fortsatt temmelig god leveringstid på Leaf, der enkelte forhandlere kan levere bil på dagen. Det er flest biler av 40 kWt-utgaven, men det er god spredning på utstyrsvarianter, sier Knut Arne Marcussen, kommunikasjonssjef hos Nissan.

Av modeller som har vært kortere tid på markedet, kan både Volvo og Polestar melde at de kan levere raskt.

– Bestiller du elbil fra Volvo i dag, er det cirka én måneds leveringstid, sier kommunikasjonssjef Erik Trosby hos Volvo.

– Alle versjonene våre er leveringsklare i midten av mars. De fleste farger og pakker er tilgjengelige i løpet tre til seks uker, sier Kristin Fjeld, kommunikasjonssjef hos Polestar.

Kinesiske BYD kom på det norske markedet i fjor og styrer unna deleproblematikken.

– For BYD Tang sin del har vi rask levering. BYD produserer alt av komponenter selv, fra batteri til halvledere, så det er ingen forsinkelser, sier Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge.

Til våren

BMW har rullet ut en rekke nye elbilmodeller den siste tiden. Flere av dem er det forholdsvis lang leveringstid på, men utgaven iX eDrive40 dukker opp før sommeren ved bestilling nå, forteller Marius Tegneby hos den norske importøren.

Bestiller man Long Range-utgavene av Tesla Model 3 og Y, er de meldt til Norge i mai.

En ny elektrisk Porsche skal du også kunne kjøre rundt i før sommerferien.

– Vi har en gunstig leveringssituasjon om dagen. Bestiller du i dag, kan du forvente levering før sommeren. Jeg har da tatt utgangspunkt i Taycan 4 Cross Turismo, som er volummodellen vår, sier Maren Helgestuen, PR-sjef hos den norske Porsche-importøren. Men hun legger til at noen spesifikasjoner tilpasset den enkelte kundes ønsker og behov kan påvirke produksjonstiden.

I sommer

André Jaskiewicz, kommunikasjonskonsulent hos Mercedes, sier forventet leveringstid av EQB er i løpet av andre kvartal.

Ioniq 5 kom i fjor sommer og ble fort en bil som la seg høyt på salgslisten. Man må i dag regne med seks måneders leveringstid. Knudsen hos importøren nevner et element som kan spille inn, og det gjelder alle merker.

– Hvilken utstyrsversjon man velger, vil som alltid kunne påvirke leveringssituasjonen, men vi har stort sett god tilgang på de mest populære variantene.

MG Marvel R og ZS har per i dag leveringer fra juli og utover.

BMW iX3 kan også bli en sensommerbil ved bestilling i dag. Da blir bilen produsert i mai i Kina, og så sendt til Norge, noe som tar seks åtte til ti uker.

Tesla Model 3 i Standard Range-utgave dukker opp i august med en bestilling nå.

Til høsten

– EQA og EQC har forventet leveringstid i løpet av tredje kvartal av 2022, der årsaken i stor grad er knyttet til høy etterspørsel. Leveringstiden er utstyrssensitiv. For å sikre tilgang av biler til det norske markedet har vi tilpasset markedsmodellene basert på hvilket utstyr som er tilgjengelig fra fabrikk, sier Jaskiewicz hos Mercedes.

Ford Mustang Mach-E har blitt populær i Norge etter introduksjonen i fjor, og havnet på sjetteplass i 2021-statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

– For de mest populære modellene beregner vi 26 til 30 ukers levering, sier Anne Sønsteby, informasjonsdirektør hos den norske importøren.

Samtidig legger hun til at det også er mulig å bestille flere forskjellige konfigurasjoner av Mach-E med langt kortere leveringstid, helt ned i fire uker. Hvor lang tid det tar, kan man sjekke på deres hjemmesider som oppdateres fortløpende.

Er det en ny Audi, Cupra, Skoda eller Volkswagen som står på handlelisten, kan du stort sett sikte deg inn mot første kjøretur utpå høsten eller neste vinter:

– På tvers av personbilmerkene våre i Harald A. Møller kan vi generelt indikere levering rundt fjerde kvartal 2022 til første kvartal 2023 for de mest populære modellene våre som bestilles nå. Samtidig er bildet sammensatt, for eksempel er det vesentlig kortere leveringstid på Audi e-tron akkurat nå, og vi har biler tilgjengelig på lager på flere merker og modeller, sier Øyvind Rognlien Skovli, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Harald A. Møller.

Neste år

– Når det gjelder EV6, sier vi at man kan måtte vente så lenge som til 2023 før man får bil, i første kvartal. Men det kan gå raskere dersom mikrochip-mangelen avtar, sier Lagaard hos Kia.

Tegneby hos BMW estimerer levering ved årsskiftet for i4 eDrive40, og leveringer i 2023 for i4 M50 og iX xDrive 50. Han sier det også er flere problemstillinger enn mangel på mikrobrikker.

– Et viktig poeng er at heller ikke skipstrafikken går som normalt om dagen. Det var eksempelvis en enorm flaskehals i Bremerhaven i desember på grunn av lokale smitteutbrudd.

Når det gjelder deletilgangen, er det enighet om at dette er noe som ikke blir løst med det aller første.

– Halvleder-problematikken vi må leve med i 2022, men vi antar en viss stabilisering gjennom året, sier Tegneby.

Rettigheter ved forsinkelse

– Man har klare rettigheter etter forbrukerkjøpsloven ved kjøp av ny bil. Utgangspunktet er at bilen skal komme til avtalt tid, sier Thomas Iversen, jurist i Forbrukerrådet.

– Når leveringsdatoen har kommet uten at man har fått bilen, snakker vi om en forsinkelse. Dersom man ikke har betalt for bilen, kan man holde kjøpesummen tilbake. Man kan også som utgangspunkt fastholde kjøpet og kreve at selgeren leverer, sier han.

Ifølge Iversen vil det mest praktiske ved forsinket levering være heving av kjøpet og eventuelt en erstatning for økonomisk tap.

– Hvis man ønsker å heve kjøpet, må man som hovedregel gi selger en rimelig tilleggsfrist for levering. Hvis selger heller ikke greier å levere innen denne fristen, kan man heve kjøpet og be om tilbakebetaling av kjøpesummen. Det er kjempekjedelig å måtte gå og vente på en ny bil som man har gledet seg til å få. Likevel åpner ikke loven opp for prisavslag ved en forsinkelse, opplyser han.

Det man har rett på, er erstatning for økonomisk tap man er påført som følge av forsinkelsen, for eksempel nødvendige kostnader til alternativ transport.

– Her har du imidlertid en tapsbegrensningsplikt, så du gjør lurt i å begrense tapet ditt. Hvis du ønsker lånebil i venteperioden, bør du raskt gå i dialog med forhandleren slik at dere blir enige om en løsning.

– Hvis leveringstiden er lang, og man er informert om det på forhånd, kan man da angre underveis og bryte kontrakten?

– Du har alltid rett til å avbestille før levering. Merk likevel at selger kan kreve et gebyr for dette. Avbestillingsgebyret kan enten være fastsatt som et standardgebyr i avtalen, eller det kan utmåles konkret til det tapet selger påføres som følge av at du trekker deg fra avtalen. Du kan be selgeren om å dokumentere tapet sitt.

Iversen legger til at det er lurt å gå i dialog med forhandleren for å se hvilke løsninger man kan komme fram til.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse